تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد.
در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود.
بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت.
در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد.
در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

هدف محیط زیست

تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره مندی صحیح و مستمراز محیط زیست بنحوی که ضمن حفظ تعادل مناسبات زیستی موجبات توسعه پایدار و بهبود، رشد و اعتلای کیفی انسان ها فراهم آید.

دانلود سوالات استخدامی سازمان حفاظت از محیط زیست

وظایف اساسی سازمان محیط زیست

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی کشور و ترمیم اثرات سوء گذشته در محیط زیست
پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست
ارزیابی ظرفیت قابل تحمل محیط در جهت بهره وری معقول و مستمر از منابع محیط زیست نظارت مستمر بر بهره برداری از منابع محیط زیست
برخورد فعال با زمینه های بحرانی محیط زیست شامل آلودگیهای بیش از ظرفیت قابل تحمل محیط
بررسی، مطالعه و تحقیق به منظور دستیابی یا حصول شناسائی در زمینه های زیر :
عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست در زمینه آب ، هوا ، خاک ، مواد زائد ، آفت کشها، کودهای شیمیائی ، سرو صدا و نظایر آنها
چگونگی استقرار پدیده های عمرانی و توسعه کشور مانند واحدهای صنعتی، نیروگاهها، سدها، مجتمع های کشاورزی وعمرانی و سکونت گاههای انسانی و نظایر آن
استفاده از تکنولوژی سازگار با محیط
مناطقی که دارای ویژگیهای خاص و منحصر به فرد اکولوژیک می باشند و تعیین حدود آنها
گونه های با ارزش خاص و نادر در حال انقراض گیاهی و جانوری و زیستگاههای آنها و روابط اکولوژیک و تعیین پراکندگی آنها
مسائل زیست محیطی منطقه ای با استفاده از همکاری کشورهای همجوار و همکاری بین المللی
تهیه و تدوین ضوابط و استانداردهای زیست محیطی در زمینه های زیر:
هوا شامل هوای آزاد ، حد مجاز تخلیه کننده ها ، طبقه بندی منابع و عوامل آلوده کننده آب و تغییر و تخریب مسیر رودخانه ها و انهدام تالابها و دگرگونی اکولوژیک دریاچه ها و دریاها منابع خاک شامل آلوده کننده و فرساینده خاک
سروصدا شامل حد مجاز و تعیین ضوابط مکانی ،‌ زمانی و نوعی مواد زائد و جامد شامل جمع آوری، حمل، دفع یا تبدیل و بازیافت مواد زائد وجامد از منابع روستائی، شهری، معدنی ، کشاورزی و غیره در مناطق مختلف کشور
آفت کشها و کودهای شیمیائی شامل حد مجاز باقیمانده در محیط ، دفع یا معدوم نمودن و ممنوعیت مکانی، زمانی، نوعی، کمی و کیفی
پوشش گیاهی و جانوران وحشی آلودگی های مواد نفتی ، فلزات سنگین ، سموم کشاورزی ، فاضلاب انسانی و … در محیط های دریایی ( آب ، رسوب ،‌ آبزیان (
آموزش زیست محیطی به منظور اشاعه و ارتقاء سطح دانش و بینش زیست محیطی افرادجامعه برای ایجاد علاقه ، حس مسئولیت و مشارکت عمومی مردم کشور در حفاظت از محیط زیست با همکاری مراکز آموزشی و پژوهشی و رسانه های گروهی، تشکل های غیردولتی و بهره گیری از کلیه امکانات داخل کشور و در سطح بین المللی
ارزیابی و نظارت به منظور حصول اطمینان از کاربرد و کارآئی ضوابط و استانداردهای زیست محیطی
ایجاد موزه و نمایشگاه به منظور جمع آوری و نگهداری و نمایش نمونه ها و گونه های گیاهی و جانوران وحشی با توجیه جنبه های آموزشی و تحقیقاتی آنها و تاکسیدرمی جانوران وحشی جهت استفاده در نمایشگاه و موزه ها
ایجاد توسعه و گسترش مراکز آموزش علمی و کاربردی زیست محیطی به منظور تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز محیط زیست کشور با هماهنگی و همکاری وزارت فرهنگ و آموزش عالی و سایر مراجع ذیربط
مطالعه و بررسی اکوبیولوژی دریا و آلودگی های دریایی و تالابهای ساحلی
مطالعه و ارزیابی وضعیت کمی و کیفی اجزای تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی کشور
تدوین طرح ها و پروژه های تحقیقات و پژوهشی منطقه ای ، ملی و بین المللی در زمینه مسایل زیست محیطی
ارزشگذاری اقتصادی منابع طبیعی و هزینه های زیست محیطی ناشی از توسعه
مطالعه و زمینه سازی جهت دستیابی به توسعه پایدار

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست

سازمان حفاظت محیط زیست برای جذب نیروی متخصص و مورد نیاز خود، آزمون عمومی استخدامی و مصاحبه حضوری را برای داوطلبان واجد شرایط برگزار می کند. داوطلبان برای ثبت نام در این آزمون استخدامی، می بایست به سایت ثبت نام آزمون در زمان اعلام شده مراجعه نمایند. متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی برای عملکرد بهتر و افزایش شانس قبولی خود، بهتر است با سوالات و شرایط و نحوه برگزاری آشنایی کامل را داشته باشند.

مراحل ثبت نام ازمون استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست

داوطلبان برای ثبت نام آزمون استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست، باید به سایت سنجش مراجعه کرده و سپس وارد بخش سایر آزمون ها شوند. در این مرحله، داوطلب باید هزینه ثبت نام را از طریق خرید کارت اعتباری پرداخت کرده سپس فرم اطلاعات را تکمیل کرده و شماره پیگیری و سریال کارت را گرفته و با تایید گزینه ادامه و وارد کردن سریال کارت اعتباری، وارد فرم ثبت نام شوند. پس از ارائه اطلاعات و مدارک ذکر شده، فرایند ثبت نام با دادن شماره پرونده و سریال کامل می شود.

شرایط عمومی استخدام سازمان حفاظت محیط زیست

فرد باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته باشد.
سلامت جسمی و روانی و توانایی انجام کار در شغل مورد نظر را دارا باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات را نداشته باشد.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد.
آقایان کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم داشته باشند.
منع استخدام در دستگاه های دولتی به موجب رای مراجع ذیصلاح را نداشته باشند.

شرایط اختصاصی استخدام سازمان حفاظت محیط زیست

افرادی که در شغل محیط بان استخدام می شوند، باید حداقل ۱۶۵ سانت قد داشته و آمادگی لازم برای خدمت به صورت شبانه روزی در پاسگاه های محیط بانی استان مورد نظر را داشته باشند.
تمامی پذیرفته شدگان به مدت دوماه بعد از اعلام نتایج گزینش، باید گواهی نامه پایه دوم و سوم اتوموبیل و موتور سیکلت را دریافت کنند.
برای موفقیت در سنجش آمادگی جسمانی، حداقل نمره ۴۰ را دریافت کنند.
در شغل مامور اجرایی محیط زیست، دارندگان معافیت پزشکی امکان شرکت در آزمون را ندارند.

منابع سوالات استخدامی محیط زیست

شرایط سنی داوطلبان استخدام سازمان حفاظت محیط زیست

داوطلبان شرکت در آزمون استخدام سازمان حفاظت محیط زیست، از نظر سنی باید دارای شرایط زیر باشند:
داوطلبان دارای مدرک دیپلم حداقل ۲۰ سال سن و حداکثر ۲۵ سال سن، داوطلبان دارای مدرک فوق دیپلم حداکثر ۳۰ سال سن، داوطلبان دارای مدرک کارشناسی حداکثر ۳۵ سال سن و داوطلبان دارای مدرک کارشناسی ارشد، حداکثر ۴۰ سال سن و داوطلبان دارای مدرک دکتری، حداکثر ۴۵ سال سن داشته باشند.

چه کسانی شامل معافیت شرط سنی و افزایش سقف سنی مجاز می باشند؟

جانبازان، آزادگان و فرزندان آنها و فرزندان شهدا.
افراد متاهل و اشخاصی که فرزند دارند، به ازای هر فرزند، یک سال به حداکثر سن مجاز برای استخدامشان، اضافه میشود.
داوطلبانی که به طور تمام وقت و غیر رسمی از بهمن ۵۷ در موسسات و شرکت های دولتی، وزارتخانه ها، بانک ها، شهرداری ها و … اشتغال داشتند، به اندازه مدت زمان خدمت غیر رسمی شان، به حداکثر سن مجاز آنها اضافه می شود.
آقایان به میزان مدت خدمت سربازی، به سقف سنی مجازشان افزوده می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست

اصل شناسنامه به همراه کپی از تمام صفحات
اصل کارت ملی به همراه کپی پشت و رو
اصل مدرک تحصیلی به همراه کپی
تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام
گواهی ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثار گران
مدارک دال بر بومی بودن شخص داوطلب
فایل اسکن شده عکس ۴*۳
مدرک پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم

چگونه از زمان ثبت نام استخدام سازمان حفاظت محیط زیست مطلع شویم؟

داوطلبان استخدام در سازمان حفاظت محیط زیست، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به آدرس sanjesh.org از زمان ثبت نام آزمون استخدامی مطلع شوند. متقاضیان بهتر است با دریافت دفترچه عمومی از طریق همین سایت، اطلاعات لازم برای شرکت در آزمون استخدامی را کسب کرده و سپس با تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، اقدام به ثبت نام در آزمون نمایند. داوطلبان باید در مهلت مقرر، ثبت نام خود را به صورت کامل و صحیح انجام دهند.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدام سازمان حفاظت محیط زیست

منابع عمومی: ادبیات فارسی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی، هوش و‌ توانمندی ذهنی، فناوری اطلاعات و مهارت های کامپیوتری، ریاضی و آمار مقدماتی.
منابع تخصصی: رشته علوم اجتماعی( دروس بررسی مسائل اجتماعی)
رشته مهندسی محیط زیست( دروس مهندسی محیط زیست)
رشته مهندسی مدیریت منابع آب( دروس هیدرولوژی مهندسی)
رشته زمین شناسی زیست محیطی( دروس آلودگی خاک)
رشته مدیریت دولتی( دروس مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی)
رشته مدیریت مالی( أصول تنظیم و کنترل بودجه)

نحوه ورود سامانه آزمون استخدامی سازمان حفاظت محیط زیست

علاقه مندان به شرکت در آزمون استخدامی محیط زیست و استخدام در رشته های مورد نظر این سازمان از جمله: حسابدار، مدیریت مالی، کارشناس ارزیابی توان اکولوژیک زمین، مهندسی مدیریت منابع آب، کارشناس أمور اداری، کارشناس آموزش و ترویج حفاظت محیط زیست، مهندسی محیط زیست، زمین شناسی زیست محیطی و سایر شغلهای مندرج در جدول عمومی، ابتدا باید از طریق مرورگر وارد سایت سازمان سنجش شده و با مطالعه کامل دفترچه عمومی و اطلاع از زمان و نحوه برگزاری آزمون، ثبت نام خودرا آغاز کنند.

سوالات آزمون استخدامی محیط زیست

دفترچه عمومی شامل چه مواردی می شود؟

دفترچه عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، شامل مواردی چون منابع عمومی و اختصاصی آزمون ، زمان و نحوه برگزاری آزمون، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام، مراحل ثبت نام، شرایط عمومی و اختصاصی استخدام، زمان اعلام نتایج اولیه و نتایج نهایی، مهلت شروع و پایان ثبت نام آزمون، سهمیه های در نظر گرفته شده، رشته های تحصیلی و شغلی مورد نیاز جهت استخدام، نحوه دریافت کارت آزمون و جزئیات مصاحبه حضوری می باشد.
keyboard_arrow_up