استخدام شرکت نفت

شرکت ملی نفت ایران (به انگلیسی: National Iranian Oil Company) (مخفف انگلیسی: NIOC) شرکت دولتی نفت‌ و گاز ایرانی است، که در زمینه اکتشاف، تولید، انتقال، بازاریابی و فروش نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی فعالیت می‌کند. همچنین اطلاعیه استخدام شرکت نفت توسط وزارت نفت بر روی وب سایت nioc.ir قرار می‌گیرد.

شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۲۷ پس از ملی شدن نفت ایران، تأسیس و از سال ۱۳۳۰ به‌طور رسمی جایگزین شرکت نفت ایران و انگلیس شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ و تشکیل وزارت نفت، بخش‌های پائین‌دستی شامل پالایش و پخش، توزیع گاز و صنایع پتروشیمی، از این شرکت منفک شدند و به‌عنوان شرکت‌های مستقل و زیرمجموعه وزارت نفت، به فعالیت خود ادامه دادند.
هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت خام شرکت ملی نفت ایران معادل ۴ میلیون بشکه در روز است، که در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، میزان تولید این شرکت به ۱٫۷ میلیون بشکه در روز که نیاز پالایشی ایران می‌باشد، کاهش یافته‌است. این شرکت روزانه بالغ بر یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند، همچنین میزان تولید میعانات گازی آن در حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز است.
حجم ذخایر زیرزمینی نفت خام تحت مالکیت این شرکت در حدود ۱۵۷ میلیارد بشکه برآورد می‌شود و دومین شرکت دارنده ذخایر نفت جهان به‌شمار می‌آید. شرکت ملی نفت ایران از نظر میزان تولید مجموع نفت و گاز، پس از شرکت‌های سعودی آرامکو (عربستان سعودی) و گازپروم (روسیه) در رتبه سوم جهان قرار دارد.

تاریخچه نفت

شرکت ملی نفت ایران پس از ملی شدن نفت ایران و انحلال شرکت نفت ایران و انگلیس در سال ۱۳۲۷، از تأسیسات و دارایی‌های این شرکت در ایران تأسیس شد، ولی به‌طور رسمی فعالیت خود را از سال ۱۳۳۰ آغاز کرد. اولین هیئت مدیره موقت شرکت ملی نفت ایران، در پی اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت و پس از خلع ید از شرکت نفت انگلیس و ایران، در خردادماه ۱۳۳۰ تشکیل شد و نخستین مدیرعامل این شرکت نیز مهدی بازرگان بود. در سالهای نخست شرکت ملی نفت تنها در بخش پایین‌دستی صنعت نفت فعالیت می‌کرد، ولی به‌تدریج دامنه فعالیت‌های خود را به بخش بالادستی، در خارج از منطقه جغرافیایی قرارداد کنسرسیوم گسترش داد. در سال ۱۳۴۴ با تصویب قانون توسعه صنایع پتروشیمی در مجلس شورای ملی، شرکت ملی نفت فعالیت در صنایع پتروشیمی که از سال ۱۳۳۷ با راه‌اندازی واحد تولیدی کود شیمیایی شیراز آغاز شده بود را گسترش داد، همچنین اقدام به تأسیس بخش توزیع گاز خود در همین سال (۱۳۴۴) نمود. پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و تشکیل وزارت نفت، بخش‌های پائین‌دستی شامل پالایش و پخش، توزیع گاز و صنایع پتروشیمی، از این شرکت منفک شدند و به‌عنوان شرکت‌های مستقل و زیرمجموعه وزارت نفت، به فعالیت خود ادامه دادند. پس از وقوع انقلاب تاکنون تمرکز شرکت ملی نفت بر فعالیت‌های بخش بالادستی (اکتشاف و تولید نفت و گاز) معطوف می‌باشد و انحصار تولید نفت و گاز را در کشور در اختیار دارد.

نحوه ثبت نام در آزمون استخدامی شرکت نفت

وزارت نفت برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود، از بین فارغ التحصیلان رشته مهندسی نفت، که موفق به دریافت مدرک کارشناسی و‌ کارشناسی ارشد شده اند و شرایط تعیین شده این وزارتخانه را داشته باشند، نیرو میپذیرد. ثبت نام در مراحل اولیه، در سامانه آزمون استخدامی صورت میگیرد. داوطلبان باید تمامی مدارک مورد نیاز را تکمیل کرده، و سپس در آزمون ورودی شرکت کنند. اگر نمره مورد قبول را کسب کنند، میتوانند در مصاحبه حضوری و اختصاصی شرکت نمایند.

ثبت نام از طریق سایت nioc.ir

متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی نفت، باید در موعدی که توسط سازمان مشخص شده است، وارد سایت این سازمان شده و‌ سپس وارد فراخوان استخدام شوند.

دانلود سوالات استخدام شرکت نفت

شرایط عمومی استخدام شرکت نفت

متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد و از قانون اساسی جمهوری اسلامی پیروی کند.
مشغول به کار به صورت آزمایشی و رسمی، در هیچکدام از واحدهای تابعه صنعت نفت و سازمانها و موسسات دولتی
و مراکز وابسته به آن، نباشد.
داوطلبان آقا، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم داشته باشند.
دارای سلامت جسمی و روانشناختی، به تاییدیه سازمان وزرات بهداشت باشد.
عدم سو پیشینه کیفری را دارا باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر و دخانیات را نداشته باشد.
گواهینامه موقت فارغ التحصیلی یا دانشنامه پایان تحصیلات را داشته باشد.

شرایط اختصاصی استخدام شرکت نفت

داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته مهندسی شیمی، صنایع پالایش و صنایع پتروشیمی.
الف) فارغ التحصیلان برتر دانشگاه های سراسری در مقطع کارشناسی، باید دارای رتبه کل کشوری ۴۰۰۰ و کمتر و حداقل معدل فارغ التحصیلی ۱۷، و در مقطع ارشد دارای رتبه کل ۲۰۰ و معدل کل ۱۸ باشند.
ب) دانش آموختگان برتر دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی، باید بین نفرات اول تا سوم با حداقل معدل کل ۱۸ و در مقطع ارشد با معدل کل ۱۹، میان نفرات اول تا سوم باید باشند.
ج) فارغ التحصیلان دانشگاه های ممتاز خارج کشور، در مقطع کارشناسی با حداقل معدل کل ۱۵، و در مقطع کارشناسی ارشد با معدل ۱۶ باشند.
د) فارغ التحصیلان دانشگاه های غیر ممتاز خارج کشور، در مقطع کارشناسی با حداقل معدل کل ۱۷ و در مقطع کارشناسی ارشد با معدل ۱۸ باشند.

رشته های تحصیلی مورد نیاز در آزمون استخدام وزارت نفت

مهندسی نفت ( بهره برداری، حفاری، اکتشاف، استخراج و مخازن)، مهندسی مکانیک، مهندسی برق ( الکترونیک، مخابرات، قدرت، کنترل )، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شیمی ( به جز داروسازی و بیوتکنولوژی)، مهندسی مواد و‌ متالوژی، مهندسی صنایع ( ایمنی صنعتی، تکنولوژی صنعتی، صنایع تولید صنعتی، بهینه سازی سیستم ها )، مدیریت اجرایی، مهندسی ایمنی ( ایمنی صنعتی، بازرسی فنی، حفاظت فنی )، حسابداری، مهندسی عمران ( زلزله، مدیریت ساخت، سازه، حمل و نقل، محیط زیست )، زمین شناسی ( فسیل شناسی، ساختمانی، ژئو فیزیک، تکتونیک، زیست محیطی و سنجش از راه دور).

شرایط سنی داوطلبان استخدام شرکت نفت

به دلیل داشتن مزایای زیاد و شرایط کاری مناسب در این صنعت، سالانه اشخاص واجد شرایط بسیاری در آزمون استخدامی این حوزه، شرکت میکنند. استخدام در این شرکت، شرایطی از جمله سن اشخاص متقاضی را دارا می باشد، به این صورت که داوطلبان دارای کارشناسی با ۳۰ سال سن و کارشناسی ارشد با ۳۴ سال سن قابل پذیرش می باشند.

شرایطی که طبق آنها سن مجاز استخدام، افزایش میابد

الف) مدت زمان انجام خدمت سربازی.
ب) اشخاصی که دارای تجربه کاری مفید و مرتبط با شغل مورد نیاز، خارج از صنعت نفت می باشند، شامل افزایش حداکثر سن مجاز میشوند.
ج) حداکثر افزایش سن مجاز برای داوطلبان بومی، تا سه سال افزایش میابد.
د) کارمندان شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی، به ازای هر یک سال سابقه کار، یک سال به حداکثر سن مجاز آنها افزوده میشود.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی شرکت نفت

عکس داوطلب، شناسنامه، کارت ملی، مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای آقایان، از جمله مدارک لازم برای ثبت نام میباشد.
اگر هر یک از مراحل پر کردن فرم ثبت نام آزمون استخدامی صنعت نفت و یا بارگزاری مدارک به اشتباه انجام شود، موجب لغو‌ ثبت نام داوطلب شده که وی حق هیچگونه اعتراضی را نخواهد داشت.

چگونه از زمان ثبت نام استخدام شرکت نفت مطلع شویم؟

افرادی که قصد ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت نفت را دارند، میتوانند اخبار و اطلاعات مربوطه را در سایت رسمی متعلق به معاونت توسعه مدیریت، به نشانه pmhr.mop.ir مشاهده کرده و پس از اطلاع از زمان استخدام، دفترچه آزمون را بارگیری کرده و پس از مطالعه آن، اقدام به ثبت نام نمایند.
علاقه مندان به استخدام در رده های شغلی اداری یا اجرایی، باید در تاریخ تعیین شده برای ثبت نام و شرکت در این آزمون، اقدام نمایند.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدام شرکت نفت

در مورد نمونه سوالات عمومی، میتوان به سوالات مربوط به ادبیات فارسی و‌ نگارش، زبان انگلیسی عمومی، آشنایی به کامپیوتر و icdl و توانمندی های ذهنی و هوش اشاره کرد. برای آشنایی با منابع تخصصی و همچنین عمومی، میتوان به کتاب هایی از جمله: بانک سوالات عمومی و تخصصی آزمون های استخدامی، درس نامه مفید و‌ موثر دروس تخصصی رشته مهندسی مکانیک، ویژه آزمون های استخدامی و کتاب استخدامی وزارت نفت و شرکت های تابعه، اشاره کرد.

نحوه ورود به سامانه آزمون استخدامی شرکت نفت

پایگاه خبری معاونت مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، به آدرس pmhr.mop.ir، اطلاعیه های مربوط به آزمون های استخدامی شرکت و سازمانهای وابسته را پوشش میدهد. متقاضیان بایستی ابتدا این ادرس را در گوگل سرچ کرده، و سپس با وارد شدن به سامانه مذکور میتوانند به تمامی اطلاعاتی که درباره این موضوع نیاز دارند، دسترسی پیدا کنند.

دفترچه استخدامی شرکت نفت

پس از اعلام شروع ثبت نام این آزمون، دفترچه آن نیز منتشر میشود. داوطلبان میتوانند این دفترچه را از سایت اصلی این سازمان، دریافت کنند. محتوای این دفترچه، شامل موضوعات مختلف و الزامی که داوطلبان برای ثبت نام و شرکت در این آزمون باید بدانند، میباشد. همچنین قوانین ثبت نام، لیست رشته ها و‌مقاطع تحصیلی مجاز به ثبت نام و لیست عناوین شغلی ارائه شده و همچنین شرایط عمومی و‌اختصاصی وزارت نفت، در این دفترچه، ثبت شده است.

دانلود سوالات استخدام شرکت نفت

keyboard_arrow_up