استخدام ثبت اسناد و املاک کشور

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان‌های قوهٔ قضائیهٔ ایران است که وظیفه ثبت معاملات، شرکت‌ها، املاک و دارایی‌های شخصی اتباع ایران را به عهده دارد. این سازمان با وظایف حقوقی و ساختار عملکرد مستقل، از نهادهای وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. دفاتر ازدواج و طلاق و نیز دفاتر اسناد رسمی تحت نظارت این سازمان قرار دارند. آخرین اخبار استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را می توانید در این بخش دنبال کنید.

ساختار و تشکیلات

نخستین قانون ثبت اسناد در بیستم اردیبهشت ۱۲۹۰ خورشیدی در ۱۴۳ ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید و بر اساس این قانون، دایرهٔ ثبت اسناد در وزارت عدلیه (دادگستری) تأسیس شد که بعدها به ادارهٔ کل و سپس سازمان ارتقا یافت. امروزه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان‌های زیرمجموعهٔ قوهٔ قضائیهٔ ایران است. رئیس این سازمان از سوی رئیس قوهٔ قضائیه تعیین می‌شود و معاون قوهٔ قضائیه به حساب می‌آید. حوزهٔ ستادی این سازمان متشکل از چهار معاونت و تعدادی ادارهٔ کل است.
در مجموع، حوزهٔ کاری و ارباب رجوع این سازمان در دو معاونت اسناد و املاک خلاصه می‌شود. دفاتر ازدواج و طلاق و دفاتر اسناد رسمی در شهرهای مختلف ایران تحت نظارت سازمان ثبت اسناد کار می‌کنند.

دانلود سوالات استخدامی ثبت اسناد و املاک کشور

وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

وظایف اصلی این سازمان در پنج دسته خلاصه می‌شود:
ثبت املاک
اجرای مفاد اسناد رسمی
ثبت شرکت‌ها و علایم و اختراعات
ثبت مالکیت صنعتی، حق اختراع، حقوق بر مشتری مانند سرقفلی حق تاجران و صنعتگران نسبت به نام، علائم تجارتی و صنعتی و اسرار تجاری معروف به مالکیت تجارتی و صنعتی . رئیس این سازمان همه ساله در مهر ماه در اجلاس جهانی مالکیت معنوی (WIPO) بعنوان نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو حاضر می شود.
دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق

ادارات زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک

امور املاک:

ثبت ملک در دفتر املاک اداره ثبت اسناد و املاک صورت می‌پذیرد و آثاری دارد که در قانون ثبت و سایر قوانین ذکر شده‌است. دفتر املاک که یکی از دفاتر قانونی است به دلیل اهمیتی که دارد و زمانی که ملکی تقاضای ثبت شد نهایتاً مراحل قانونی باید در دفتر املاک به ثبت برسد و رونوشت این دفتر املاک سند مالکیتی است که در دست مالک است و آنان چنان نقشی دارد که حتی از حکم دادگاه هم بالاتر است.

امور اسناد:

اداره امور اسناد با وظایف زیر مواجه است:
الف- رسیدگی به استعلامات و پاسخ به سوالات در مورد ثبت کلیه عقود و معاملات و قراردادها و سایر روابط مالی افراد با یکدیگر در دفاتر اسناد رسمی و همچنین پاسخ استعلامات ادارات کل ثبت استانها در مواردی که به یکی از جهات قانونی اشکال در اجرای اسناد حاصل شده باشد.
ب) رسیدگی به اعتراضات اشخاص نسبت به دیگر عملیات‌های نظارت در مورد پرونده‌های اجرایی و ثبتی.
ج) صدور دستور اجراء آرا و همچنین نظریات مشورتی شورای عالی ثبت در مورد اسناد به واحدهای ذی‌ربط.
د) مکاتبات با دادگاه‌های انقلاب در مورد اشکالات و ابهامات موجود در احکام آن‌ها در رابطه با رفع تشابه اسمی افراد و رفع ممنوعیت آن‌ها و صدور بخش نامه راجع به مصادره اموال و ممنوعیت معامله محکومین دادگاه‌های انقلاب و سایر مراجع ذی‌صلاح قضایی.
ه) صدور بخش نامه راجع به محجورین و ورشکستگان بر اساس احکام مراجع قضایی.

اداره ثبت شرکت‌ها و علائم تجارتی و اختراعات:

اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی، از جنبه ثبت شرکت‌ها نقش مهمی در هویت بخشی به نهادهای اقتصادی و ایجاد امنیت اقتصادی و جذب پایدار ساختن سرمایه‌های سرگردان و از جنبه مالکیت صنعتی نیز به لحاظ تأثیر شگرف مقولات مالکیت فکری همچون اقتصادی کردن اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری و حمایت حقوقی از تجار و بازرگانی و … برعهده دارد. این بخش دارای دو اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و اداره مالکیت صنعتی است و به‌طور خلاصه وظایف آن عبارتند از:

الف) ثبت شرکت‌های تجارتی و موسسات غیرتجارتی ایرانی حوزه تهران و تغییرات بعدی آن.

ب) ثبت دفتر تجارتی و غیرتجارتی حوزه تهران. ج) پلمپ دفاتر تجارتی و غیرتجارتی حوزه تهران.

د) ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران و تغییرات بعدی آن

ه) ثبت موسسات خارجی در ایران.

و) تعیین نام شرکت‌های خارجی و موسسات غیرتجارتی در شرف ثبت سراسر کشور.

ز) قبول یا رد اظهارنامه‌های تسلیمی علائم تجاری و اختراعات.

ح) ثبت کلیه تغییرات و تجدید ثبت در علائم تجاری.

اجرای اسناد رسمی:

مفاد اسناد رسمی را می‌توان بدون مراجعه به دادگاه و از طریق اداره‌های ثبت به اجرا درآورد. چنانچه اشاره شد این امتیاز بزرگ به صورت استثنایی به برخی از اسناد عادی مثل چک هم داده شده‌ است. به همین دلیل یکی از راه‌های وصول چک، مراجعه به اداره‌های ثبت است. از جمله اختیارات دایره اجرای ثبت، تهیه آگهی و انجام تشریفات مزایده و حراج اموال منقول و غیرمنقول، صدور بازداشتنامه شخص ثالث اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، صدور دستور ممنوعیت خروج بدهکاران از کشور به اداره گذرنامه و پاسخگویی به مکاتبات کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و نیز دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق در مورد فک اسناد تنظیمی که منجر به صدور اجراییه گردیده می‌باشد.

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

سازمان ثبت اسناد، یکی از بزرگترین و معتبرترین ارگان های زیر مجموعه قوه قضائیه است که در حوزه های ثبت معاملات و املاک و دارایی و معاونت مرکزی فعالیت می کند. همچنین این سازمان، تمامی دفاتر اسناد رسمی و‌ ثبت ازدواج و طلاق را پوشش می دهد. افرادی که علاقه مند به کار در این سازمان هستند، باید در آزمون استخدامی سالانه ای که این سازمان برای جذب نیروی مورد نظر خود برگزار می کند شرکت کرده، و در صورت قبولی و داشتن شرایط، شروع به کار کنند.

دانلود سوالات استخدامی ثبت اسناد و املاک کشور

مراحل ثبت نام آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و‌ املاک کشور

داوطلب باید ابتدا به سایت مرکز جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و لینک مربوط به این سازمان را انتخاب کند، سپس گزینه ورود به پروفایل را انتخاب کرده و هزینه شرکت در آزمون را پرداخت کند. بعد از انجام این مراحل، اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و روی گزینه آغاز ثبت نام کلیک کرده، کد رهگیری را دریافت کرده و‌ ثبت نام را تکمیل کند.

رشته های مورد نیاز استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک

از جمله رشته های مورد نیاز استخدامی این سازمان، مدیریت مالی، مهندسی عمران، حسابداری، مدیریت امور دفتری، اقتصاد، حقوق، علوم اجتماعی، معماری، مدیریت دولتی، علوم کامپیوتر، نقشه کشی، مدیریت بازرگانی، مهندسی تکنولوژی، مدیریت صنعتی، حسابرسی، مدیریت بیمه، مهندسی کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار، مدیریت اجرایی و مدیریت آموزشی، است.

شرایط عمومی استخدام سازمان ثبت اسناد و‌ املاک کشور

داوطلب تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
معتقد به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی، باشد.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد.
دارای کارت پایان خدمت یا معافیت پزشکی دائم باشد.
از سلامت جسمی و روانی و توانایی انجام کار مورد نظر در شغلی که در آن استخدام می شود را داشته باشد.
سابقه کیفری نداشته باشد.
تعهد به اشتغال در هیچ یک از ارگان های دولتی را نداشته باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر و استفاده از دخانیات را نداشته باشد.

شرایط اختصاصی استخدام سازمان ثبت اسناد و‌ املاک کشور

داوطلب نباید جزو نیروهای بازنشسته دستگاه های اجرایی باشد.
متقاضی ممنوعیت استخدام در هیچ یک از ارگان های دولتی را نداشته باشد.
متقاضی باید شرایط احراز تحصیلی برای شغل انتخابی را دارا باشد.
متقاضی نباید در هیچ یک از سازمان ها و‌ مراکز وابسته، به صورت رسمی، آزمایشی یا پیمانی مشغول به کار باشد.
مدارک تحصیلی و مقطع آن باید بر حسب موارد درج شده در جدول موجود در دفترچه عمومی باشد.
داوطلب باید دارای حداقل سن ۲۰ سال و‌حداکثر سن ۴۵ سال برای استخدام باشد.

شرایط سنی داوطلبان استخدام در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

داوطلبان استخدام در این سازمان با مدرک دیپلم باید دارای حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۲۵ سال، برای داوطلبان با مدرک فوق دیپلم حداکثر سن ۳۰ سال، برای شرکت کنندگان با مدرک کارشناسی حداکثر سن ۳۵ سال، برای متقاضیان با مدرک کارشناسی ارشد حداکثر ۴۰ سال و برای داوطلبان با مدرک دکتری، حداکثر ۴۵ سال را دارا باشند.

چه افرادی معافیت شرط سنی و افزایش حداکثری را شامل می شوند؟

جانبازان و آزادگان، فرزندان شهدا، جانبازان ۲۵٪ و بالاتر و آزادگانی که در جنگ تحمیلی به مدت یک سال و بالاتر در اسارت بوده اند، معاف از شرط سنی در نظر گرفته شده می باشند.
برای پدر، مادر، همسر، خواهر و برادر شهید، به میزان ۵ سال به حداکثر شرط سنی مجازشان برای استخدام، افزوده می شود.
برای آقایان، بر اساس مدت دوره خدمت سربازی آنها، به حداکثر سن مجاز برای استخدام، افزوده می شود.
برای کارکنان غیر رسمی که در ارگان های دولتی از تاریخ بهمن ۵۷ مشغول به کار بوده اند، به میزان سال های خدمت غیر رسمی شان، به حداکثر سن مجاز افزوده می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و املاک کشوری

ارائه اصل شناسنامه و‌ کپی از تمام صفحات آن.
ارائه اصل کارت ملی به همراه کپی از پشت و روی آن.
اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دائم آقایان به همراه نسخه کپی پشت و رو.
اصل مدرک تحصیلی به همراه کپی.
فایل اسکن شده عکس ۴*۳.
عکس ۴*۳ پشت نویسی شده اطلاعات فردی.

چگونه از زمان ثبت نام استخدام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مطلع شویم؟

سازمان ثبت اسناد یکی از معتبرترین سازمان های موجود در کشور می باشد که به دلیل معتبر بودن آن، افراد بسیاری متقاضی استخدام در این حوزه هستند. این سازمان، سالانه برای جذب نیروی مورد نیاز خود و استخدام، آزمونی را برگزار می کند که داوطلبان برای اطلاع از زمان آزمون باید به سایت مجری برگزاری این آزمون، مراجعه کرده و دفترچه عمومی را دریافت کنند تا از شرایط و‌نحوه برگزاری آن مطلع شوند.

دفترچه آزمون برگزاری استخدام شامل چه اطلاعاتی می باشد؟

این دفترچه شامل اطلاعاتی از جمله: شرایط عمومی و اختصاصی استخدام داوطلبان، مواد آزمون، امتیازات و سهمیه های قانونی، مراحل ثبت نام و زمان برگزاری آزمون، نحوه دریافت کارت ورود به جلسه، نحوه اعلام نتایج و شغل ها و رشته های مورد نظر برای استخدام، می باشد. بهتر است داوطلبان قبل از اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی، این دفترچه را به طور کامل مطالعه کرده و اطلاعات لازم و کافی را به دست بیاورند.

دانلود سوالات استخدامی ثبت اسناد و املاک کشور

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

نمونه سوالات عمومی شامل: ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و‌ادبیات فارسی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی، اطلاعات عمومی و‌ دانش اجتماعی و‌ حقوق اساسی و‌ هوش و‌ توانمندی عمومی است.
نمونه سوالات اختصاصی برای هر کدام از رشته های شغلی مورد نیاز برای استخدام متفاوت می باشد که میتوان برای اطلاع به دفترچه عمومی آزمون، مراجعه کرد. برای مثال، برای متصدی امور دفتری، منابعی از جمله تئوری های مدیریت و برنامه ریزی، حقوق اداری، حقوق اساسی و گزارش نویسی مورد نیاز است.

نحوه ورود به سامانه آزمون استخدامی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

داوطلبان واجد شرایط استخدام در این سازمان، باید به سایت مرکز جهاد دانشگاهی به صورت اینترنتی مراجعه کرده و‌ پس از دریافت دفترچه عمومی که شامل اطلاعات زیادی درباره این آزمون استخدامی می باشد، اقدام به ثبت نام کرده و‌ پس تکمیل مراحل ثبت نام و ارائه مدارک مورد نیاز، در صورت قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه، می توانند در این سازمان کار خود را شروع کنند.
keyboard_arrow_up