معرفی کامل رشته مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

کارشناسی ارشد هنرهای پژوهشی و صنایع دستی آموزش عملی و مقدماتی اموری است كه منجر به انجام كارهای جذاب و شكوفایی خلاقیت در این صنعت می‌شود. این رشته از گذشته‌های بسیار دور در كشور ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است صنایع دستی به گروهی از صنایع اطلاق می‌شود كه مهارت و ذوق و بینش آدمی در آن نقش به سزایی دارد. صنایعی كه گاه به شكل فرش و گلیم جلوه‌گر می‌شوند و گاهی در نهایت ظرافت در منبت، معرق، گچبری و آینه كاری، سفال و سرامیك به نمایش در می‌آیند.

اما به هر نقش و شكلی كه باشند، نشانگر عشق و زیبایی و پاكی‌اند. صنایعی كه روح خود را از هنر وام گرفته و جسمشان ارتباطی نزدیك با صنعت دارد و همین ویژگی است كه تعریف صنایع دستی را به عنوان یك رشته دانشگاهی دشوار كرده است. چراكه برخی از اساتید و صاحب نظران، این رشته را از دید هنری بررسی می‌كنند و برخی دیگر از آن به عنوان یك صنعت یاد می‌كنند و در نهایت عده‌ای معتقدند كه این رشته تلفیقی از هنر و صنعت است.

اهمیت صنایع دستی به عنوان بخشی از این میراث باید درست به اندازه اهمیت آثار باستانی باشد، همان طور كه برای تخت جمشید، سی و سه پل و مجموعه آثار میدان امام در اصفهان باید حساسیت به خرج داد، باید برای سفالگری، مینا كاری، گلیم بافی و خاتم سازی هم اهمیت قائل بود چرا كه صنایع دستی میراثی است كه فاصله میان گذشته و امروز فرهنگ و هنر ایران را از میان بر می‌دارد.

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی ( کد 1359) :

1.پژوهش هنر

2.صنایع دستی

3.هنر اسلامی :

مطالعات نظری هنر اسلامی،
مطالعات تاریخی هنر اسلامی
مطالعات کتابت و نگارگری
هنر و صنایع چوبی
هنر و صنایع فلزی
سفال و سرامیک

4.مطالعات موزه

5.تاریخ هنر ایران اسلامی

6.تاریخ هنر ایران باستان

7.حکمت هنر اسلامی

8.تاریخ هنر جهان اسلام

9.مدیریت موزه

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مجموعه هنرهای پژوهشی و صنایع دستی (کد 1359) :

فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود با اطلاعات و دانش عمومی، نظری و تحقیقاتی از یك سو و كار عملی از سوی دیگر در واحدهای دولتی فعالیت داشته باشند و ضمن تولید آثار، اداره امور عمومی یا بخش‌های كارگاهی و یا تحقیقاتی به طور همزمان با ارائه فكر و هدایت و اصلاح در این زمینه فعالیت نمایند.فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌هایی نظیر سازمان میراث فرهنگی‌، سازمان صنایع دستی ایران، اداره كل صنایع دستی در وزارت جهاد كشاورزی، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، بنیاد مستضعفان و جانبازان، اداره كل موزه‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به كارهای پژوهشی، تحقیقاتی بپردازند. همچنین می‌توانند با دایر كردن كارگاه‌های خانگی درآمد بهتری داشته باشند.

با توجه به توضیحات فارغ التحصیلان صنایع دستی به دو صورت می‌توانند فعالیت داشته باشند؛ یكی ساخت آثاری كه جنبه موزه‌ای و تزئینی دارد و یكی تولید صنایعی كه كاربرد داشته و البته جنبه هنری نیز داشته باشند. البته كارهای پژوهشی را نیز باید در نظر داشت. هر چند تاكنون توجه كافی به این بخش وجود نداشته است. برای مثال بیشتر مقالات و كتاب‌هایی كه در مورد فرش ایرانی داریم، خارجی است و نیاز به كارشناسان و محققین ایرانی كه در این زمینه به تحقیق و پژوهش بپردازند، كاملاً احساس می‌شود.

keyboard_arrow_up