معرفی کامل رشته تاریخ در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

معرفی کارشناسی ارشد رشته تاریخ

در کارشناسی ارشد تاریخ به بررسی تحولات یك جامعه انسانی می پردازند این تحولات می‌تواند در زمینه‌های مختلف اتفاق افتاده باشد از جمله سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی. به همین علت این رشته دامنه بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد. یك فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد تاریخ می‌تواند تمامی این فعالیت‌ها را ثبت و سازماندهی كند. تا یك فرد كه از بیرون به این رویداد یا وقایع نگاه می‌كند بتواند به ارتباط بین رویدادها پی ببرد و با تمام آن دستاوردها به صورت كامل و صحیح آشنا شود. امكان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دكترا در كشور فراهم است.

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ بر اساس آخرین تغییرات دفترچه سازمان سنجش

تاریخ ایران باستان
تاریخ ایران اسلامی
تاریخ اسلام
تاریخ عمومی جهان
مطالعات خلیج فارس
اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه ­شناسی
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
تاریخ انقلاب اسلامی
تاریخ تشیع
مطالعات تاریخ تشیع
معرفی گرایشهای کارشناسی ارشد رشته تاریخ
گرایش تاریخ ایران باستان:
در کارشناسی ارشد رشته تاریخ گرایش تاریخ ایران باستان دانشجویان با مهمترین سلسله های ایران قبل از اسلام آشنا می‌شوند.
از آنجا که محققان اعتقاد دارند منشاء بسیاری از تحولات در جهان باستان از مسائل اقتصادی و مالی گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی به ایران نسبت داده می شود ، بنابر این دانشجویان در این دوره با مهمترین تحولات سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی این دوران و تجزیه و تحلیل آنها آشنایی کامل پیدا می کند.

گرایش تاریخ ایران اسلامی:

در کارشناسی ارشد رشته تاریخ گرایش تاریخ ایران اسلامی دانشجو با تاریخ ایران پس از اسلام تا دوران معاصر آشنا می شود.

گرایش تاریخ اسلام:

در کارشناسی ارشد رشته تاریخ گرایش تاریخ اسلام دانشجو با تاریخ اسلام از زمان پیامبر(ص) تا قرن دهم و یازدهم آشنایی پیدا می کند.
دانشجو در رشته تاریخ گرایش تاریخ اسلام به صورت بنیادین با تاریخ اسلام، تفکرات فلسفه اسلامی و جغرافیای تاریخی و شهرهای اسلامی و با دستاوردهای تاریخ اسلام در زمینه های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی اسلام آشنا می شود.

گرایش تاریخ عمومی جهان:

در کارشناسی ارشد رشته تاریخ گرایش تاریخ عمومی جهان دانشجو با فرهنگ و تمدن و مهمترین رویدادهای سیاسی، اقتصادی و علمی جهان آشنا می شود.

گرایش مطالعات خلیج فارس:

کارشناسی ارشد رشته تاریخ گرایش مطالعات خلیج فارس (Persian Gulf Studies) از جمله گرایش های پرطرفدار و محبوب تاریخ در منطقه خاورمیانه می باشد که هم در دانشگاه های داخل کشور و هم خارج از ایران، فرصت های تحصیلی و بورسیه فراوانی را در اختیار محققان قرار می دهد. مرکز مطالعات خلیج فارس هم منبع خوبی برای آشنایی با محققان این عرصه در داخل و خارج از کشور می باشد.

گرایش مطالعات خلیج فارس کارشناسی ارشد رشته تاریخ از جمله شاخه های دانش تاریخ و نمونه ای از گرایش علمی بین رشته‌ای در حوزه مطالعات علوم انسانی است.

اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه ­شناسی:

کارشناسی ارشد رشته تاریخ گرایش اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه ­شناسی نیز از جمله علوم کمکی تاریخ محسوب می‌شود و در واقع نخستین مرحله از دریافت‌های تاریخی به شمار می‌رود. گرایش اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه ­شناسی رشته تاریخ نیز به هدف ایجاد شرایط مناسب در مطالعات تاریخی و بهره‌مندی از علوم کمکی مرتبط با آن طراحی شده است.کارشناسی ارشد اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه ­شناسی ، یکی از رشته های جذاب برای علاقمندان به شناسایی اسناد تاریخی ایران و فعالیت در موسسات تحقیقاتی مثل آرشیو ملی ایران و کتابخانه ملی ایران است. یکی از موضوعات مهم در حوزه مطالعات تاریخ، رجوع به اسناد تاریخی و بررسی وقایع تاریخ از نقطه نظر تحلیل اسنادی و آماری است. فهم اینکه چه نسخه تاریخی دارای اصالت است و شناخت صحت مفاد و راستی آزمایی آن بر اساس مستندات و معیارهای مستند و مستدل، مقوله ای است که نیاز به کار کارشناسی و علمی دارد.

دانشجویان این گرایش رشته اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه ­شناسی توانایی تحقیق در تاریخ، نسخه شناسی ، سندشناسی و فهرست نویسی نسخه‌های خطی تاریخی را کسب می‌کنند.دانشجویان این رشته می‌توانند با اشراف به زبان‌های عربی و انگلیسی می توانند توانایی‌های خود را بالا ببرند.

تاریخ انقلاب اسلامی:

نقد و بررسی تاریخ
سیر و تغییر و تحولات و رویدادهای کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی
نقاط ضعف و قوت انقلاب

گرایش تاریخ تشیع:

به نقد و بررسی زمان پیدایش
سیر و تغییر و تحول آن در دوره های مختلف
گرایش مطالعات تاریخ تشیع
به مطالعه باور مردم گذشته و امروز ،
بررسی تاریخ پیدایش تشیع
تغییرات و اتفاق هایی که تا کنون برتاریخ تحمیل شده است

بازار کار رشته تاریخ را می‌توان در عناوین زیر تقسیم بندی نمود:

1.وزارت امور خارجه

مسئولیت‌های مربوط به تاریخ شناسی
استفاده از تاریخ در مسائل روز

2.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مورخان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت تحلیل مسائل سیاسی اسلامی گذشته را به منظور مطالعه اشتباهات و موفقیت‌های آن‌ها و ارائه راهکارهایی را برای زمان حال به عهده دارند.
مراکز اسناد ملی
وظیفه حفظ و نگهداری از اسناد ملی

3.کار در موزه‌ها

راهنمایی بازدیدکننده‌گان:
گسترش فرهنگ حفاظت از میراث تاریخی:
کتابخانه‌ها و آرشیوها
آموزگار مدارس
فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته تاریخ می توانند برای تدریس در مدارس و با عنوان دبیر تاریخ استخدام می‌شوند.این کار نیاز به مهارت‌های دیگری مانند تسلط به شیوه‌های نوین تدریس و هنر ارتباط مؤثر با مخاطب دارد.

keyboard_arrow_up