معرفی کامل رشته مهندسی کامپیوتر در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

کم کم این شعار که انسان ها باید استراحت بیشتری داشته باشند و کامپیوترها کمک کنند که انسان از اشتغالات ذهنی تکراری و غیرضروری نجات یابد در جوامع رواج یافت. با به وجود آمدن شبکه های اطلاعاتی اینترنت, صنایع, اقتصاد, فرهنگ و … تا قبل از قرن بیستم، انسان‌ها خیلی بیشتر کار می‌کردند. در قرن بیستم با اختراع کامپیوتر در جوامع پیشرفت چشمگیری رخ داده است به طوری که امروزه در انجام اکثر امور شهری کامپیوتر نقش به سزایی دارد. کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر رشته ای است که با تربیت نیروهای کارآزموده, نقش مهمی در این پیشرفت ها ایفا می کند.

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر بر اساس آخرین تغییرات دفترچه سازمان سنجش:

معماری سیستم‌های کامپیوتری
نرم‌افزار
هوش مصنوعی و رباتیکز
شبکه‌های کامپیوتری
رایانش امن
بیوانفورماتیک
الگوریتم‌ها و محاسبات
قرآن‌کاوی رایانشی

کارشناسی ارشد مهندسی کامپيوتر گرایش مهندسی نرم‌افزار:

نرم‌افزارها به دو قسمت سیستمی و کاربردی تقسیم می‌شوند، نرم‌افزارهای سیستمی، همان برنامه‌هایی هستند که کامپیوتر برای فعال شدن به آن‌ها نیاز دارد و معمولاً از سوی سازندگان سیستم‌های کامپیوتری به بازار عرضه می‌گردد. نرم‌افزارهای کاربردی، برنامه‌هایی هستند که کاربران متناسب با نیاز خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. فارغ‌التحصیلان گرایش نرم افزار باید بتوانند انواع برنامه‌های نرم‌افزاری کاربردی را طراحی، نوشته و اجرا نمایند. برنامه‌نویسی بانک‌های اطلاعاتی، سایت‌ها و … از جمله توانمندی‌های اکتسابی دیگر این گروه می‌باشد.

کارشناسی ارشد مهندسی کامپيوتر گرایش هوش مصنوعی و رباتیکز:

گرایش هوش مصنوعی در چند سال اخیر به گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر اضافه شده است. در واقع گرایش هوش مصنوعی سعی می‌کند تمایز بین انسان و ماشین را که هوش نامیده می‌شود از بین ببرد .

کارشناسی ارشد مهندسی کامپيوتر گرایش معماری سیستم های کامپیوتری:

سخت افزار در واقع همان ساختمان فیزیکی کامپیوتر می‌باشد. شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، Case، پرینتر، اسکنر، CDها، انواع ICها و به طور کلی تمام قطعات کامپیوتر که قابل لمس هستند، می‌باشد. طراحی ICهای مختلف، مدارهای منطقی، طراحی انواع مدارات مرتبط با کامپیوتر، طراحی ساخت وسایل جانبی کامپیوتر، از جمله توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌باشد.

کارشناسی ارشد مهندسی کامپيوتر گرایش شبکه های کامپیوتری:

هدف از گرایش شبکه‌های کامپیوتری تربیت افرادی است كه به منظور تأمین امنیت سیستم‌های پردازش اطلاعات و مبتنی بر شناسایی تمامی موانع و فاكتورهای فنی مربوطه بتوانند رویكرد امنیتی بهینه را معین كرده و راه‌حل‌های كاربردی ارائه دهند، و نیز بتوانند پژوهش‌های اولیه در این زمینه دانش را انجام داده و سبب ارتقاء دانش و فناوری مربوطه در كشور گردند.

اهداف از ایجاد کارشناسی ارشد مهندسی کامپيوتر گرایش بیو انفورماتیک شامل موارد زیر است:

انجام تحقیقات بنیادی در جهت گسترش شاخه بیوانفورماتیک
تربیت نیروهای متخصص در این عرصه
ایجاد بستر مناسب جهت انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی همسو با مراکز تحقیقات ژنومیک و سرطان

کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپيوتر گرایش مهندسی الگوریتم ها و محاسبات:

گرایش الگوریتم و محاسبات، گرایشی جدید است و داوطلبان را با الگوریتم‌های توزیعی، ریاضیات محاسباتی پیشرفته آشنا می‌کند. در این گرایش مباحث الگوریتم بسیار گسترده‌تر و کاربردی‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کارشناسی ارشد مهندسی کامپيوتر گرایش قرآن کاوی رایانشی:

امروزه با کشف روزافزون معانی و مفاهیم جدید قرآن کریم و پی بردن به جنبه‌­های جدیدی از اعجاز این کتاب آسمانی و همچنین ارائه روش‌ های هوشمند مبتنی بر متن­‌کاوی و تشخیص الگو، نیاز به رشته‌­ای است که بتواند پاسخگوی کشف نظم موجود در قرآن و روابط میان الفاظ و مفاهیم آنها از طریق روش‌­های فوق‌­الذکر باشد. قرآن­‌کاوی رایانشی رشته­‌ای است که به بحث پیرامون کاوش، استخراج و پردازش واژه­‌ها و مفاهیم قرآنی و روابط میان آنها با استفاده از روش‌­ها و الگوریتم‌های داده­‌کاوی، رمزنگاری، کشف الگو و … می‌­پردازد.

کارشناسی ارشد مهندسی کامپيوتر گرایش رایانش امن:

هدف از این رشته، تربیت افرادی است كه در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی و نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شبكه‌های كامپیوتری و همچنین جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی، استفاده و انتقال اطلاعات و مدیریت فرآیند آنها تبحر لازم را داشته باشند. داوطلبان این رشته قادر خواهند بود به عنوان كارشناس ارشد راه‌حل‌هایی كاربردی در زمینه مدیریت، تهیه و بهینه‌سازی، بهبود و بسترسازی شبكه‌های كامپیوتری ارائه دهند.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار:

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر در گرایش نرم افزار در تمامی بخش‌های صنعت، مراکز انفورماتیک و IT شرکت‌های مختلف، وزارتخانه‌های مختلف، بخش‌های خصوصی تهیه نرم‌افزار، طراحی سایت و سایر شغل‌های مرتبط می‌توانند مشغول به کار شوند، و اصولاً بازار کار گرایش نرم افزار از بقیه گرایش‌ها بیشتر است.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی:

فارغ‌التحصیلان گرایش هوش مصنوعی باید توانایی طراحی سیستم‌های هوشمند از قبیل روبات‌ها، قطعات مکانیکی هوشمند مورد استفاده در صنایع پیشرفته را پیدا کنند. ساخت اعضای مصنوعی بدن از دیگر توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان این گرایش است. به دلیل جدید بودن گرایش هوش مصنوعی در ایران فعلاً فارغ‌التحصیلان این گرایش در پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی شرکت دارند، تا پروژه‌های طراحی، ساخت و اجرا. پذیرش این گرایش به لحاظ تعداد بعد از گرایش نرم‌افزار، بالاترین پذیرش محسوب می‌شود.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش شبکه های کامپیوتری:

فارغ‌التحصیلان گرایش شبکه‌های کامپیوتری قادرند به منظور تأمین امنیت سیستم‌های پردازش اطلاعات با رعایت تمامی جوانب علمی ـ فنی راه‌حل‌های بهینه را انتخاب كرده، طراحی، پیاده‌سازی و ارزیابی مفاهیم، تكنیك‌ها، روش‌ها و رویه‌های لازم برای امنیت اطلاعات را هدایت كرده و عملی سازند. آنها قادرند سیستم‌های پردازش اطلاعات را ارزیابی كنند و برای ارتقاء امنیت آنها راه‌حل ارائه دهند و مدیریت امنیت آنها را به عهده بگیرند. طراحی سیستم‌های كنترل و تشخیص نفوذ سیستم‌های پالایشی، دیوار آتش از جمله توانایی‌های این رشته است.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش رایانش امن:

فارغ التحصیلان گرایش رایانش امن قادر خواهند بود به عنوان كارشناس ارشد راه‌حل‌هایی كاربردی در زمینه مدیریت، تهیه و بهینه‌سازی، بهبود و بسترسازی شبكه‌های كامپیوتری ارائه دهند.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش الگوریتم ها و محاسبات:

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش الگوریتم ها و محاسبات بیشتر به انجام کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی می‌پردازند همچنین بازار کار روتین مهندسی کامپیوتر برای این دسته نیز محفوظ است.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر معماری سیستم های کامپیوتری :

بازار کار گرایش معماری کامپیوتر به نسبت سایر گرایش‌ها کمتر است و شاید یکی از دلایل آن عدم تولید کامپیوتر و وسایل جانبی در داخل کشور باشد ولی به دلیل وجود فارغ‌التحصیلان کم در گرایش معماری کامپیوتر، بازار کار این گرایش نیز تقریباً فراهم است. طراحی و ساخت مدارهای مجتمع و بهینه‌سازی شبکه‌ها از جمله توانایی‌های این گروه است.

keyboard_arrow_up