معرفی کامل رشته مهندسی مکانیک در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

از جمله رشته‌های مهندسی پرطرفدار کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک می‌باشد. این رشته را در واقع می‌توان رشته‌ای مبتنی بر علم فیزیک و ریاضی دانست و اکثر افراد مهندسی مکانیک را جامع‌ترین رشته مهندسی می‌دانند (کما اینکه در سالیان دور رشته‌هایی مانند مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی شیمی و هوافضا زیر مجموعه این رشته بودند)

کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دربرگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید, تبدیل و استفاده از انرژی, ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آنها و همچنین طراحی و کنترل سیستمهای مکانیکی، حرارتی، سیالاتی مرتبط می باشد.

از منظری دیگر رشته مکانیک، پیاده کننده علم فیزیک است. به عنوان مثال علم فیزیک حرکت خودرو و عوامل موثر بر روی آن را بررسی می کند اما چگونگی حرکت خودرو توسط مهندسی مکانیک تنظیم می گردد.

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) رشته مهندسی مکانیک (کد 1267):

یک مهندس مکانیک می تواند به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک ها، شرکت‌های سرمایه گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌ المللی به فعالیت بپردازد.

ضمن اینکه طراحی و ساخت تجهیزات و سیستم‌های انتقال و تصفیه آب، سیستم‌های مکانیکی و کنترلی پالایشگاه ها و کارخانجات شیمیایی، طراحی و ساخت تمامی ماشین‌آلات و قطعات آنها (ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی) ، ساخت ماشین‌آلات تغلیظ و بازیافت مواد مثل کارخانجات قند، کاغذسازی ، سیمان ، نساجی ، نمک و کنسانتره ،طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی، طراحی و ساخت تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها و اماکن، بالابرها و آسانسورها و سیستم‌های حمل و نقل ،ساخت روبات‌ها ، بازوهای مکانیکی و سیستم‌های تولید، ساخت تجهیزات دفاعی مانند تانک، راکت، اژدر و پل های متحرک و طراحی و ساخت تجهیزات مکانیکی نیروگاه های فسیلی، اتمی ، خورشیدی ، بادی و آبی از جمله فعالیت هایی است که مهندسان مکانیک به انجام آنها می پردازند.

کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بر اساس دفترچه آزمون کارشناسی ارشد سال 1400 دارای گرایش‌های زیر است:

ساخت و تولید
طراحی کاربردی
تبدیل انرژی
دریا
طراحی و ساخت خودرو
مهندسی خودرو ‌گرایش‌ قوای محرکه خودرو،طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو، سازه و بدنه خودرو
مهندسی مکاترونیک
مهندسی پزشکی گرایش‌ بیومکانیک،‌ توان بخشی، ورزش
تسلیحات گرایش سلاح و مهمات
مهندسی سیستم‌های انرژی گرایش تکنولوژی انرژی، انرژی و محیط زیست،‌سیتم‌های انرژی
مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر
مهندسی هوافضا گرایش فناوری ماهواره
مهندسی ماشین‌های ریلی
مهندسی هسته‌ای گرایش کاربرد پرتو‌، گداخت هسته ای،‌مهندسی راکتور، مهندسی پرتوپزشکی، مهندسی چرخه سوخت
مهندسی سیستم‌های میکرو و نانوالکترومکانیک

موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی :

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی پس از تحصیل می‌توانند در کارخانه‌هایی مثل خودروسازی، صنایع نفت، ذوب فلزات و صنایع غذایی و غیره مشغول به کار شوند.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی :

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی می‌توانند در زمینه‌های بسیاری همچون طراحی و ساخت ماشین‌آلات و قطعات از جمله ماشین‌آلات تولیدی تمامی صنایع، لوازم خانگی و تجهیزات پزشکی، طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی، ساخت تجهیزات دفاعی… مشغول بکار شوند.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید :

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید می‌توانند به فعالیت در صنعت‌هایی مانند ماشین‌سازی، ابزارسازی، خودروسازی، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین‌آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه‌ی تولیدی بپردازند .

موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مهندسی مکانیک گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک :

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش مهندسی پزشکی – بیومکانیک دارای قابلیت‌های طراحی و تحلیل بخش های مکانیکی تجهیزات پزشکی و وسایل کمک معلولین ، کمک پزشکی و اندام های مصنوعی می‌باشند.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک :

جهت طراحی، بکارگیری و نگهداری محصولات و ماشین آلات هوشمند ارائه شده است.

keyboard_arrow_up