معرفی کامل رشته مهندسی فناوری اطلاعات در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

امروزه در تمام کشورهای دنیا فناوری اطلاعات با سرعت روز افزونی در حال پیشرفت است، به طوری که در خارج از کشور جزء پردرآمدترین رشته‌ها به شمار می‌آید. درآمد متوسط ماهانه 10.000 دلار موید این مطلب است. فناوری اطلاعات به اختصار «IT» که مخفف عبارت (Information Technology) است، رشته‌ای است که اکثر دروس آن با کامپیوتر یکی است، اطلاعات اندکی از الکترونیک و مخابرات و اطلاعات کافی از مهندسی نرم‌افزار می‌تواند برای یک مهندس آی تی سکوی پرتاب در بازار کار باشد. در رشته‌ی IT، اطلاعات دسته‌بندی، جمع‌آوری، پردازش و در صورت نیاز از آن‌ها تحت شبکه یا به صورت فردی، استفاده می‌شود. اطلاعات عمومی در زمینه‌ی مدیریت برای یک مهندس IT لازم است. در نهایت بازار کار خوبی برای این رشته وجود دارد به طوری که اگر تمام مهندسین IT در حال حاضر وارد بازار کار شوند، بیکار نمی‌مانند.

با نگاهی به مراکز خرید و فروش، مترو، تجارت‌های الکترونیک و حتی سازمان‌های کوچک و بزرگ می‌توان به این نتیجه رسید

که بازار کار در آینده برای رشتۀ آی تی بسیار روشن است.

البته کشور ما چون در حال توسعه است، فناوری اطلاعات به طور ناقص در اکثر قسمت‌ها اجرا می‌شود ولی در نهایت این شرایط تغییر می‌کند.

مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره‌برداری به‌موقع از اطلاعات است.

هسته اصلی این رشته را مهندسی کامپیوتر به‌ویژه گرایش نرم‌افزار تشکیل می‌دهد.

عصر ارتباطات بر تمامی‌عرصه‌های زندگی بشر تاثیر شگرفی داشته است به طوری که فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان عمده ترین محور تحول و توسعه هزاره سوم شناخته می‌شود.

امروزه فناوری اطلاعات رشد گسترده ای در میان کشورهای مختلف داشته است و دستاوردهای زیادی در بهبود کیفیت زندگی مردم ایجاد کرده است.

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی (و استخدامی بازار کار) رشته فناوری اطلاعات ( کد 1276) :

فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر بعنوان یکی از کانال‌های استخدامی‌ بازار کار و اشتغال تبدیل شده است. تجارت‌های مختلف وابسته به صنعت تکنولوژی سهم قابل توجهی از جذب نیروی کار را در سال‌های اخیر به خودشان اختصاص داده اند.

کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات بر اساس دفترچه آزمون کارشناسی ارشد سال 1400 دارای گرایش‌های زیر است:
تجارت الكترونيكي
مديريت سيستم هاي اطلاعاتي
سيستم هاي تكنولوژي اطلاعات (ITS)
سامانه هاي شبكه اي
سيستم هاي چندرسانه اي
معماري سازماني
تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات(ICT)
مهندسي فناوري اطلاعات و امنيت
مهندسي فناوري اطلاعات پزشكي

موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مهندسی فناوری اطلاعات:

کارشناسی ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش مهندسی فناوری اطلاعات به تربیت افرادی می‌پردازد كه علاوه بر داشتن تسلط كافی به فناوری‌های كامپیوتری، بتوانند رویكرد مدیریتی را بهینه كرده و راه‌حل‌های كاربردی در جهت به كار بردن فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و موارد مدیریتی ارائه دهند.فارغ التحصیلان گرایش مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد قادر خواهند بود به عنوان كارشناس ارشد راه‌حل‌های كاربردی در زمینه بهبود و بسترسازی سازمان‌ها و سیستم‌های فناوری اطلاعات ارائه دهند.

آنها قادرند با توجه به آموخته‌های خود با رعایت تمامی جوانب علمی، فنی اطلاعات را سامان‌دهی، طبقه‌بندی و به موقع از آن بهره‌برداری كنند و با توجه به نیازهای جامعه راه‌حل‌های بهینه را انتخاب كرده و آن‌ها را به نتیجه برسانند.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک:

هدف گرایش تجارت الکترونیک در کارشناسی ارشد مهندسی فناوری :

تربیت متخصصانی با قابلیت بكارگیری فناوری‌های پیشرفته،
تدوین استراتژی و طراحی
مدیریت سیستم‌های تجارت الكترونیك
رفع موانع موجود جهت استفاده از پتانسیل موجود در تجارت الكترونیكی می‌باشد.
فعالیت در بانك‌ها كارشناس ارشد راه‌حل‌هایی كاربردی در زمینه تهیه، بهینه‌سازی، بهبود و بسترسازی سیستم‌های تجارت الكترونیك ارائه دهند.

keyboard_arrow_up