معرفی کامل رشته مجموعه معماری در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

گوته می­گوید:«معماری، موسیقی جامد است» درواقع تفاوت مهندسی عمران وکارشناسی ارشد معماری در این است كه عمران ساختار كلی و زیبایی بنا را مورد توجه قرار می­دهد و معماری وظیفه زیبایی و در عین حال هماهنگ كردن بنا با محیط اطرافش را به عهده دارد. اگر در قدیم بناهایی نظیر گنبد قابوس، ارگ بم، مسجد امام و … هنر معماری را به رخ انسان ­ها می­ كشید، امروزه با پیشرفت انسان و زندگی ماشینی، تأمین آسایش و آرامش روحی در محل زندگی، محل كار و محیط­ های شهری وظیفه معماران است. معماری بیش از آنكه علم و تكنیك باشد، ذوق و سلیقه، شناخت محیط و فرهنگ و پیشینه­ی تاریخی می­باشد. معماری در ایران در حدود 1000 سال بیش از اسلام قدمت دارد.

معماری تنها هنر ساختن بناهای آجری و گنبدهای دوار نیست، كه بگوییم عمر آن در هزاره سوم میلادی به پایان رسیده است بلكه برای ساخت آسمان خراش ها، برج ها و مجتمع های امروز، بیش از حیاط های پر باغچه دیروز به معماران هنرمند و كارآمد نیاز داریم و از همین رو کارشناسی ارشد معماری یكی از رشته های مهم دانشگاهی است كه امروزه در دانشكده های فنی یا هنری دنیا تدریس می‌شود.

کارشناسی ارشد معماری در ایران دارای دو جنبه هنری و فنی است. در این میان درس‌های طراحی، زیباشناسی و نحوه زیبا كردن حجم ها ، نماها و پلان ها به هنر بر می گردد و دروسی مثل سازه های بتنی و فلزی، مقاومت مصالح، ایستایی، تأسیسات مكانیكی و الكتریكی به جنبه فنی این رشته مربوط می شود. در این رشته دروس هنری اهمیت بیشتری داشته و دروس علمی و فنی در راستای دروس هنری است. برای مثال یك معمار در طراحی خانه باید فضای آرامش بخشی را ایجاد كند تا باعث اضطراب، خستگی و دلتنگی نگردد، كاری كه بیش از رعایت اصول فیزیكی مثل نور و صوت نیاز به آشنایی با اصول زیباشناسی دارد

معماری بیش از آنكه علم و تكنیك باشد ذوق و سلیقه و استعداد است. دانشجوی کارشناسی ارشد معماری علاوه بر توانمندی در طراحی و قدرت تجسم و خلاقیت لازم است كه در درس ریاضی بخصوص در هندسه قوی باشد چون برای آموزش فن و تكنیك معماری باید دروسی مثل هندسه كاربردی، هندسه مناظر و مرایا و ریاضیات و آمار را مطالعه كرد.

گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری بر اساس آخرین تغییرات دفترچه سازمان سنجش

1- مهندسی معماری

2- مهندسی معماری منظر

3- مهندسی معماری اسلامی

4- مطالعات معماری ایران

5- بازسازی پس از سانحه

6- معماری داخلی

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار)رشته مجموعه معماری(کد 1352)در گرایش‌های مهندسی معماری

فارغ­ التحصیلان رشته معماری در سطح كارشناسی ارشد، بیشتر جنبه­ های هنری معماری را كسب كرده و می­توانند

طراحی و ساخت ماكت در ساختمان­ ها و شهرسازی
طراحی پارك ­ها، فضای سبز
طراحی داخلی واحدهای مسكونی و تجاری بپردازند
و نظارت عالی بر انجام كارهای ساختمانی داشته باشند. رشته مجموعه معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش می­ باشد كه از بین آن ها گرایش «مهندسی معماری» بیشترین تعداد پذیرش را دارد.

keyboard_arrow_up