معرفی کامل رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری MBA در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

داوطلبان برای شرکت در مجموعه مدیریت کسب و کار (mba) و امور شهری در صورتی که متقاضی شرکت در گرایش مدیریت کسب و کار (MBA) باشند فقط باید به دروس ریاضی عمومی 1 و 2 آزمون کارشناسی ارشد، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت (GMAT) و زبان تخصصی و همچنین برای گرایش مدیریت امور شهری که نیازمند حداقل 5 سال سابقه کار مدیریتی است.

1-کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار ( MBA):

با توجه به اهمیت فراوان مدیریت کاربردی در سازمان های مختلف برای رشد و ارتقاء، این رشته اهمیت بسزایی در دنیا پیدا کرده است رشته MBA ابتدا در کشور آمریکا و بعد از آن در کشورهای پیشرفته در دانشگاه های مهمی نظیر هاروارد راه اندازی شد.

MBA مخفف کلمه (Master of Business Administration) می باشد.

فارغ التحصیلان این گرایش وارد عرصه مدیریت می شوند و در سطوح مختلف مثل مدیر تولید، بازاریابی و مدیر مالی مشغول به کار می شوند و نهایتاً مدیر عامل شرکت می شوند.

تعدادی دیگر از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد MBA وارد کار مشاوره می شوند. برخی در شرکت های مشاوره مدیریت (در ایران مثل سازمان مدیریت صنعتی) کار می کنند و گروهی به عنوان کارشناس مثلاً تحلیل گر مالی، تحلیل گر بازار یا متخصص نیروی انسانی در سازمان ها کار می کنند، بدون اینکه وارد کار اجرایی شوند.

طول دوره ارشد:
طول دوره، حداقل 2 و حداکثر 3 سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن برخلاف سایر فوق لیسانس ها که معمولاً 32 واحد می باشد، 48 واحد درسی است.

با توجه به اینکه فارغ التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این رشته می شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند.

بنابراین دانشجویان این دوره، مانند سایر دانشجویانی که در سایر نقاط جهان در این رشته به تحصیل می پردازند، برای تکمیل دوره خود در طی 2 سال یا 4 ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود 14 واحد درسی را بگذرانند.

به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA، دوره سنگین و پرکاری است و دانشجویانی که وارد این دوره می شوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

2-مدیریت امور شهری:

گرایش مدیریت امور شهری در کشور ما جزء رشته های جدید و ناشناخته می باشد و با توجه به مشکلات عدیده در کلان شهرهای ما به نظر می رسد که در آینده ای نه چندان دور، فارغ التحصیلان این گرایش از بازار کار خوبی برخوردار شوند.

شهرداری ها مهمترین و اصلی ترین مرکز فعالیت فارغ التحصیلان این گرایش می باشند. این گرایش نیاز به حداقل پنج سال سابقه کار مرتبط با رشته دارد که این موضوع در دفترچه شماره 1 سازمان سنجش آورده شده است.

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی(بازار کار) رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری ( کد 1148) :

استراتژی
بازاریابی
رفتار سازمانی و منابع انسانی
سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
عملیات و زنجیره تامین
فناوری
مالی
انرژی
مدیریت امور شهری
موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری گرایش مدیریت کسب و کار
که رشته MBA اولویت اول را به خود اختصاص داده است. رشته MBA ابتدا در کشور آمریکا و بعد از آن در کشورهای پیشرفته در دانشگاه‌های مهمی نظیر هاروارد راه‌اندازی شد.

MBA مخفف کلمه (Master of Business Administration) می‌باشد.

با توجه به استراتژی جدید سازمان سنجش (حذف درس تئوری‌های مدیریت از مواد امتحانی این گرایش و افزایش تعداد و سطح سئوالات زبان تخصصی) به نظر می‌رسد، هدف دانشگاه‌ها جذب فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته‌های فنی و مهندسی می‌باشد که بتوانند با توجه به رشته خود در سازمان‌هایی که مشغول به کار می‌شوند، تحول‌های لازم را ایجاد کنند.

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد MBA می‌توانند عناوین شغلی ذیل را به عهده بگیرند:
اداره مؤثر و مفید بخش‌های تخصصی
تولیدی
مشاوره و برنامه‌ریزی
ایجاد سیستم‌های فروش و بازاریابی و کارآفرینی در واحدهای صنعتی
طول دوره و شرایط ورود: طول دوره حداقل 2 و حداکثر 3 سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ‌التحصیل شدن برخلاف سایر فوق‌لیسانس‌ها که معمولاً 32 واحد است 57 واحد درسی است.

با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف و به خصوص رشته‌های فنی و مهندسی وارد این دوره می‌شوند و باید با مبانی و اصول مدیریت و دانش روز مدیریت در حوزه‌های مختلف آشنا شوند،برای تکمیل دوره خود در طی 2 سال یا 4 ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال تحصیلی حدود 14 واحد درسی را بگذرانند.

به این لحاظ دوره کارشناسی ارشد MBA، دوره سنگین و پرکاری است و دانشجویانی که وارد این دوره می‌شوند باید از لحاظ استعداد و فرصت مطالعه و تحصیل در وضعیت خوبی قرار داشته باشند.

موقعیت‌های شغلی و استخدامی (بازار کار) رشته مدیریت کسب و کار و امور شهری گرایش مدیریت امور شهری

گرایش مدیریت امور شهری در کشور ما جزء رشته‌های جدید و ناشناخته می‌باشد و با توجه به مشکلات عدیده در کلان شهرهای ما به نظر می‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور فارغ‌التحصیلان این گرایش از بازار کار خوبی برخوردار شوند.

شهرداری‌ها مهمترین و اصلی‌ترین مرکز فعالیت فارغ‌التحصیلان این گرایش می‌باشد.

این گرایش نیاز به پنج سال سابقه کار مرتبط با رشته دارد.

keyboard_arrow_up