معرفی کامل رشته مجموعه علوم اجتماعی در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

علوم اجتماعی یکی از رشته های امتحانی گروه علوم انسانی و تنها رشته‌ای است كه یك پدیده را از چند منظر متفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

هدف کارشناسی ارشد علوم اجتماعی تربیت نیروهای انسانی است كه بتوانند نیازهای یك جامعه را در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال، مسكن، آزموش، رفاه مردم و … کشف و برآورده كند.

گرایش های این رشته عبارت اند از :

۱) مردم‌شناسی

۲) جمعیت‌شناسی

۳) جامعه‌شناسی

۴) برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی

۵) جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی

۶) مطالعات فرهنگی

۷) مطالعات جوانان

۸) مدیریت راهبردی فرهنگ

۹) برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای

۱۰) برنامه‌ریزی گردشگری

۱۱) دانش اجتماعی مسلمین

۱۲) فلسفه علوم اجتماعی

۱۳) گردشگری مذهبی

۱۴) مطالعات اوقات فراغت (مدیریت، برنامه ریزی فضایی، فرهنگ و تمدن)

۱۵) پژوهش علوم اجتماعی

۱۶) جامعه‌شناسی ورزشی

۱۷) توسعه محلی (شهری، روستایی)

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی

گرایش مردم شناسی یکی از گرایش های کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی است که رویکرد ویژه ای به موضوع فرهنگ دارد .

مردم شناسی با پذیرش این اصل که نقش فرهنگ‌ در ساختارهای‌ اجتماعی‌ نقش‌ بسیار مهم‌ و تعیین‌ كننده‌ای‌ است، به مطالعه‌ فرهنگ‌ از دیرباز تا کنون و در جوامع‌ مختلف‌ پرداخته و می کوشد تا با مطالعه‌ سیر تحول‌ فرهنگ‌، علل‌ تغییرات‌ فرهنگی‌ و كاربرد آن در جوامع‌ مختلف‌ را بیابد.

ازجمله نمونه موضوعات تخصصی که دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مردم شناسی به مطالعه آن می پردازند می توان اشاره کرد:

فرهنگ و توسعه
مردم شناسی شهری، روستایی
ایل شناسی
باستان شناسی
موزه داری
تکنیک ضبط اسناد

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش جمعیت شناسی

در کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش جمعیت شناسی تراکم، توزیع و دیگر آمارهای مهم (مانند تولد، ازدواج مرگ و …) مورد بررسی قرار می گیرند.

به طور کلی جمعیت‌شناسی مطالعه آماری جمعیت‌ها است. بخش‌هایی از این دانش که امروزه اهمیت بسیاری یافته‌اند شامل:

اثر تنظیم خانواده
تراکم شهرها
انفجار جمعیت
رابطه بین جمعیت
توسعه اقتصادی
مهاجرت‌های غیرقانونی و غیره می باشند

علاوه بر این‌ موارد گرایش جمعیت شناسی به موارد زیر نیز می پردازد :

جمعیت شناسی به مطالعه اندازه
ساختار و توزیع جمعیت ها و تغییرات آن‌ها در پاسخ به تولد، مرگ، مهاجرت، و سال‌خوردگی

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش جامعه شناسی

کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی به بررسی جوامع بشری، برهم‌کنش‌های آنها،و فرایندهایی که جوامع را در وضعیت جاری‌شان نگاه داشته یا تغییر می‌دهد، می‌پردازد به طور کلی جامعه‌شناسی دانش بررسی جامعه است.

هدف از رشته کارشناسی ارشد جامعه شناسی پرداختن به تجزیه جامعه به بخش‌های تشکیل دهنده‌اش مانند:

انجمن‌ها، نهادها، گروه‌های هم‌جنس، هم‌نژاد یا هم‌سن، و بررسی نحوه برهم‌کنش فعال این اجزاء با همدیگر است.
افزون بر این موارد، جامعه‌شناسی علم موضوعاتی مانند:

طبقه اجتماعی، قشربندی، جنبش اجتماعی
تغییرات اجتماعی و بی نظمی‌هایی مانند جرم
انحراف، و انقلاب را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد.
معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی رفاه اجتماعی
کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی رفاه اجتماعی، همانطور که از نامش پیداست به دنبال تربیت متخصصانی است که با شناخت مؤلفه های مؤثر بر رفاه اجتماعی و آشنایی با جوامع مرفه، تکنیک های برنامه ریزی برای حرکت به سوی چنین جوامعی را کسب کنند و در مشاغل آینده خود بکار گیرند.

به‌طور واقع گرایش برنامه ریزی اجتماعی در صدد ایجاد جامعه انسانی توسعه یافته و مرفه با استفاده از اصل برنامه ریزی می باشد.

رصد نمودن مداوم تغییرات جامعه و استفاده مداوم از تحقیقات میدانی و نتایج آن، از مهمترین ویژگیهای لازم برای متخصصین کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی رفاه اجتماعی است.

لازم به توضیح است که با توجه به وجود رشته برنامه ریزی اجتماعی در مقطع کارشناسی علوم اجتماعی و تشابه نام و نزدیکی این دو رشته، رویکرد کارشناسی ارشد این رشته در مقایسه با رشته برنامه ریزی اجتماعی تخصصی تر و البته مدیریتی تر است و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آن عمدتاً در مشاغل مدیریتی و یا پژوهشی در سطوح بالاتر برنامه ریزی می توانند مشغول به کار شوند.

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش جامعه شناسی انقلاب اسلامی

کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش جامعه شناسی انقلاب اسلامی به طور تخصصی دیدگاه های علم جامعه شناسی را در حوزه انقلاب اسلامی بررسی نموده و به مقولات زیر می پردازد:

ارزیابی انقلاب های مختلف،
آشنایی با نظریه های مارکسیستی
،آشنایی با مبانی و کلیات اندیشه سیاسی اجتماعی امام خمینی (ره)
آشنایی با دیدگاه هایی که درباره انقلاب اسلامی ارائه شده است و…
معرفی انقلاب اسلامی به علاقه مندان داخلی و خارجی
فعالیت های آموزشی و پژوهشی در مؤسسات مرتبط

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مطالعات فرهنگی

با توجه به اینکه فرهنگ‌ در ساختارهای‌ اجتماعی‌ نقش‌ بسیار مهم‌ و تعیین‌ كننده‌ای‌ دارد، مطالعات‌ اجتماعی‌ بدون مطالعه‌ فرهنگی‌ بی معناست و این واقعیت، جایگاه ویژه گرایش مطالعات فرهنگی رشته علوم اجتماعی را در جامعه نشان می دهد.

مطالعات فرهنگی، مجموعه آثار گوناگون با جهت‌گیری‌های متفاوت و معطوف به تحلیل انتقادی اشکال و فرایندهای فرهنگی در جوامع معاصر و نزدیک به معاصر است.

کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش مطالعات فرهنگی در مطالعه معانی و رویّه‌های زندگی روزمره به‌کار می‌رود. رویّه‌های فرهنگی شامل روش‌های مردم برای انجام کارهای خاص (مثل تلویزیون تماشاکردن یا غذاخوردن) در فرهنگی معیّن است.

فرهنگ از دیدگاه مطالعات فرهنگی یک کلیّت یکپارچه نیست بلکه «واجد تأکیدهای چندگانه» است.

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مطالعات جوانان

یكی از شاخه‏ های علوم اجتماعی است كه به مطالعه ویژگی‏ها، مسائل، خرده فرهنگ جوانان، تحولات اجتماعی جوانان و نهادها و سازمان‏های اجتماعی فعال در حوزه جوانان می‏ پردازد.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش مطالعات جوانان می توانند در زمینه امور آموزشی، پژوهشی و مدیریتی مربوط به جوانان و در مراکزی مانند سازمان ملی جوانان، سازمان هلال احمر، بهزیستی و آموزش و پرورش و… تجربه کسب کنند و اشتغال یابند.

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مدیریت راهبردی فرهنگ

کلمه راهبرد (استراتژی) واژه‌ای است که از عرصه نظامی نشأت گرفته و بعداً در سایر عرصه ها مانند: اقتصاد، تجارت، فرهنگ و به ویژه عرصه سیاست و مملکت داری کاربرد زیادی پیدا کرده است.

امروزه افزون بر فرماندهان نظامی و سیاستمداران، دست اندرکاران امور بازرگانی، اقتصاددانان، کارفرمایان عرصه صنعت و… افراد عادی نیز در زندگی روزانه خود از راهبرد های گوناگونی همچون کاهش هزینه، کاهش وزن و… سخن می گویند.

در کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش مدیریت راهبردی فرهنگ، راهبرد به مفهوم هدف نیست بلکه اقدامات و برنامه هایی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است.

راهبرد چگونگی دستیابی به اهداف را مشخص می کند و عالی‌ترین سطح از میان سطوح ۴ گانه مدیریت (که در زیر ذکر شده اند) است:

سطح راهبردی
سطح عملیاتی
سطح تاکتیکی
سطح تکنیکی

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی توسعه منطقه ای

مفهوم برنامه ریزی توسعه منطقه ای به این معنی است که چگونه می توان برای یک منطقه که ممکن است شامل چند شهر بزرگ و یا چند استان باشد، برنامه ریزی داشت تا در سطح ملی و جهانی به برتری های نسبی مورد نظر مسئولین و سیاستمدارن آن منطقه نایل شد و در این میان از توازن در پیشرفت و رشد آن منطقه بصورت همزمان نیز بهره مند شد برای رسیدن به چنین هدفی، نیازمند نیروهایی با دانش کافی و توان فکری لازم می باشیم.

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی گردشگری (توریسم)

کشور ایران دارای یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین تمدن های شناخته شده جهان است از این رو میراث فرهنگی ایران و اسلام توجه پژوهشگران و تاریخ شناسان را به خود جلب کرده است.

در چنین شرایطی رشد صنعت توریسم از اهمیت بالایی برخوردار است .

بدین منظور دوره کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری برای تربیت نیروی انسانی که درک بالایی از صنعت توریسم داشته باشند، ایجاد شده است.

صنعت توریسم هر چه پیچیده تر می شود مطالعه جامعه شناختی و فرهنگی آن نیز نیازمند شناخت دقیق تر از طریق تربیت کارشناسان ارشد این رشته می باشد.

رشته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری (توریسم) در صدد است تا نیاز کشور به این موضوع را برطرف کند.

معرفی کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی گرایش دانش اجتماعی مسلمین

در کارشناسی ارشد رشته دانش اجتماعی مسلمین، علاوه بر اینکه مبانی نظری علوم اجتماعی جدید مورد نقد و بررسی قرار می گیرند، تا حد امکان نیز با آراء اجتماعی متفکرین مسلمان و نحوۀ مواجهۀ ایشان با معضلات اجتماعی و دانش‌هایی که در حوزۀ تمدنی اسلام تولید شده‌ است آشنایی صورت می گیرد.

دانشجویان با دوره ها و جریانهای فکری جهان اسلام و بسترهای معرفتی اندیشه های اجتماعی مسلمین در مقاطع مختلف آشنا می شوند برای مثال :

اصول و مبانی فرهنگی و متافیزیکی نظریه های جامعه شناختی
سهم متون و نصوص اسلامی در تکوین اندیشه های اجتماعی مسلمین
وضع اجتماعی – فرهنگی کشورهای اسلامی
جامعه شناسی سیاسی
استخراج آثار فلاسفه و دانشمندان و مورخان مخصوصاً دانشمندان مسلمان ایران

معرفی رشته علوم اجتماعی گرایش فلسفه علوم اجتماعی

کارشناسی ارشد علوم اجتماعی گرایش فلسفه علوم اجتماعی به بحث درمورد چگونگی شکل گیری نظریه های اجتماعی، انسان شناختی، معرفتی و روش شناختی تولید نظریه ها می پردازد و نسبت این نظریه ها را با حوزه های فرهنگی و تاریخی مربوطه تبیین می کند.

معرفی رشته علوم اجتماعی گرایش گردشگری مذهبی

دوره کارشناسی ارشد رشته گردشگری مذهبی یکی از انواع مهم گردشگری است که بر طبق آخرین آمار تا یک سوم تعداد گردشگران را به خود اختصاص می دهد.

با تأکید بر قطب گردشگری مذهبی در ایران (کلانشهر مشهدو سایر شهرهای زیارتی) می توان رونق و توسعه پایدار شهری را در تمام ابعاد برای چنین شهرهایی پایه گذاری کرد.

این اماکن به دلیل جذابیت گردشگری می توانند از معروفیت خود به عنوان جاذبه هایی برای گردشگران مذهبی و غیر مذهبی نفع ببرند. این اماکن نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیحی هستند تا تقدس مکان حفظ شده و نیز تجربه معنا داری برای زائر و گردشگر به همراه داشته باشد.

به این معنا که چگونه از این تأسیسات استفاده شود تا هم بینش و زندگی زائرین را تغییر دهد و هم رضایت بازدید کننده را تأمین کند.

گردشگری و از جمله گردشگری مذهبی یکی از منابع اصلی ایجاد:

اشتغال، سرمایه گذاری و بهبود زیرساخت ها، کاهش فقر و افزایش درآمد ملی و مالیاتی محسوب می شود.
هدف از برگزاری دوره های گرایش گردشگری مذهبی:
تربیت دانش آموختگان متخصص در رشته گردشگری مذهبی
تولید دانش تخصصی در رشته مربوطه
ارتقاء مدیریت خدمات به گردشگران در مقاصد مذهبی و تقویت این نوع از گردشگری در کشور
کمک به پایداری مقاصد مذهبی از طریق تربیت متخصصان و تولید دانش تخصصی مربوطه
کمک به تعمیق تجارب معنوی گردشگران مذهبی از طریق تولید دانش تخصصی کاربردی.

معرفی علوم اجتماعی گرایش مطالعات اوقات فراغت

رشته علوم اجتماعی گرایش مطالعات اوقات فراغت با سایر رشته های علوم انسانی و اجتماعی مرتبط است و دارای گرایش های مدیریت، برنامه ریزی، فرهنگ و تمدن می باشد، همچنین در این دوره علاوه بر توجه به جنبه های نظری و پژوهشی به جنبه های تجربی، کاربردی و واحدهای کارگاهی این رشته نیز توجه شده است.

معرفی گرایش پژوهش علوم اجتماعی

به تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص برای انجام امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامه‏‌ریزی در زمینه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و مسائل اجتماعی اشاره کرد.

تأکید اصلی این رشته، آموزش و ترویج کَندوکاوهای میدانی در مورد مسائل اجتماعی کشور و تحلیل و تفسیر ریشه‏ ها، زمینه‏ ها، علل و عوامل آنها، توصیف و تحلیل گستردگی آنها در جامعه و نهایتاً تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از این مطالعات برای حل مسائل اجتماعی است.

از سوی دیگر انجام کارهای مطالعاتی و برنامه‌ریزی با توجه به نقش و اهمیت عوامل متعدد و پیچیده اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نیاز به همکاری کارشناسان ارشد پژوهش علوم اجتماعی را با سایر متخصصان بیان می کند.

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی توانایی‌های زیر را خواهند داشت:

دست زدن به کارهای پژوهشی و انجام بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی
مدیریت برنامه‌های مطالعاتی مورد نیاز دستگاه‌های مملکتی و خصوصی
اجرای برنامه‌های اجتماعی در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی
انجام امور مربوط به برنامه‌ریزی‌های اجتماعی (در سطح استادی)
تدریس پاره‌ای از دروس رشته علوم اجتماعی خاص در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور طبق شرایط و ضوابط مربوط به آن
ارزشیابی برنامه‌ها و طرح‌های اجتماعی

keyboard_arrow_up