معرفی کامل رشته مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری از جمله رشته‌هایی است که در نیم قرن اخیر مورد توجه بسیار واقع شده است و دانشکده‌های معروف بسیاری به آن روی آورده‌اند. این رشته، امروزه، کمک قابل توجهی به حل معضلات در سطح شهر و کل جوامع کرده است و توانسته جایگاه ویژه ای برای خود کسب کند. در کشور ما نیز نیاز به متخصصان و کارشناسان این رشته شدیداً احساس شده و می‌شود، دانشگاه‌های مختلف نیز سعی دارند تا امكان ادامه تحصیل در این رشته را فراهم كنند.

نیاز به این رشته از جانب مدیران كشور نیز احساس شده است و بسیاری از مدیران شهری سعی در یادگیری این دانش، به صورت دانشگاهی و غیره داشته‌اند. مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری در واقع به عنوان یك پل ارتباطی بین علوم گوناگون به حساب می‌آید، از علوم انسانی مانند جامعه‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و … گرفته تا علوم فنی و مهندسی، مانند عمران، تأسیسات، ترافیک، حمل و نقل و … به همین دلیل جزء رشته‌های شناور محسوب می‌شود.

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری ( کد 1350) :

این رشته هم اکنون در سطح جهانی دارای بازار کار فراوانی است و به علت نوپا بودن و همچنین به علت آن که دارای زمینه‌های کاری متفاوت و متنوعی است، هنوز بازار کار آن اشباع نشده است. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تا ۵ سال پیش، این رشته تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشته است و به تازگی در مقطع کارشناسی نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته است، بنابراین با بازار کار اشباع از نیروی کار مواجه نیستیم.

کارشناسی ارشد رشته مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری بر اساس دفترچه آزمون کارشناسی ارشد سال 1400 دارای گرایش‌های زیر است:
برنامه‌ریزی شهری
برنامه‌ریزی منطقه‌ای
مدیریت شهری

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری (کد 1350) در گرایش های برنامه‌ریزی شهری، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، مدیریت شهری :
فارغ‌التحصیل رشته برنامه‌ریزی شهری، می‌تواند در موقعیت‌های شغلی زیر فعالیت كنند:

برنامه‌ریز کاربری اراضی، مدیر سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، برنامه‌ریز حمل و نقل، نویسنده گرانت، هماهنگ کننده مسکن، برنامه‌ریز پارک‌ها، معمار، نقشه‌کش، و سایر مشاغل در آژانس‌های ملی و محلی دولتی و مشاوره‌های خصوصی مربوط به توسعه منطقه‌ای، جامعه، و اقتصادی.

کشور ما برای توسعه شهری و منطقه‌ای نیاز به 50 هزار برنامه‌ریز شهری و منطقه‌ای دارد؛ یعنی اگر ما بخواهیم به توسعه‌ی جهانی نزدیک شویم باید بحث برنامه‌ریزی را باور داشته و در این زمینه سرمایه‌گذاری نماییم تا بتوانیم مثل کشور کره با استفاده از منابع برنامه‌ریزی، عقب ماندگی خود را جبران کنیم. اما متأسفانه در حال حاضر توانایی‌های متخصصان این رشته در فرهنگ عمومی جامعه شناخته شده نیست و مسئولان بین معماری و شهرسازی تمایزی قائل نمی‌شوند. در حالی که دانش معماران در حد بنا است و آنها در مقیاس کلان مداخله نمی‌کنند؛ یعنی یک شهر یا یک منطقه را با تمام ویژگی‌ها و خصوصیات اجتماعی‌، انسانی، اقتصادی، فرهنگی و فیزیکی آن مطالعه نمی‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند در برنامه‌ریزی یا طراحی شهری موفق باشند.

از آن جا که فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد این رشته علاوه بر توانایی‌های یک مهندس شهرساز، از نظر علمی و نظری و پژوهشی در یک زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت کارایی بیشتری نیز دارند و از مطالب فراگرفته شده می‌توانند در زمینه‌های طراحی و محاسباتی دقیق و تخصصی‌تر و همچنین پژوهشی، استفاده نمایند. پس از پایان دوره دکترای تخصصی، امکان همکاری در دانشگاهها و سایر مراکز علمی و پژوهشی به عنوان عضو هیأت علمی برایشان میسر می‌گردد.زمینه‌های کاری این رشته در ایران بسیار متفاوت و متنوع است، در بخش دولتی، در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، شهرداری‌ها، وزارت کشور، استانداری‌ها و سایر ارگان‌های وابسته به وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی و… و در بخش خصوصی، در شرکت‌های مهندسین مشاور شهرسازی، معماری، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و … .

در ذیر به برخی از زمینه‌های کاری رشته مجموعه برنامه ریزی شهری، منطقه ای و مدیریت شهری اشاره می‌شود:
تهیه طرح‌های شهری و منطقه‌ای (جامع، تفصیلی، ساختاری، شهرستان، هادی)
مشاوره در امور شهری و منطقه‌ای به مدیران و مسئولان رده بالا
فعالیت در شهرداری‌ها
فعالیت در استانداری‌ها
فعالیت در وزارتخانه‌های مربوطه (مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، کشور)
نظارت بر ساختمان‌هایی با ارتفاع بیش از ۸ طبقه بر طبق قانون
انجام پروژه‌های محوطه سازی، تفکیک زمین، طراحی محله و …
برنامه‌ریزی و طراحی شهرک‌های گوناگون (مسکونی، صنعتی، تجاری)
برنامه‌ریزی و طراحی شهرهای جدید
مکان‌یابی عناصر و کاربری‌های گوناگون شهری
توانایی راه اندازی و استفاده از سیستم GIS
فعالیت گروهی با سایر تخصص‌ها در پروژه‌های گوناگون
فعالیت در مشاوره‌های خصوصی و نیمه خصوصی شهرسازی، معماری، راه و ساختمان، طراحی شهری، برنامه‌ریزی منطقه‌ای و …
تدریس دانشگاهی

keyboard_arrow_up