معرفی کامل رشته فیزیک در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

فیزیک علم ماده و انرژی و به عبارت دیگر علم زندگی است. در تمام جهان ارتباط تنگاتنگی بین فیزیک و كوچكترین و بزرگترین پدیده‌ها دیده می‌شود. داوطلبان رشته‌های فنی و مهندسی با اتفاقات علمی برخورد می‌كنند اما در رشته‌هایی نظیر کارشناسی ارشد فیزیک دانشجویان به چگونگی این اتفاقات می‌پردازند. برای ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد فیزیک، لازم است داوطلبان از پایه‌ی ریاضی خوبی برخوردار باشند.

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته فیزیک (کد 1204) :

1.فیزیک

فیزیک ماده چگال
فیزیک پلاسما
فیزیک هسته ­ای
ذرات بنیادی و نظریه میدان ­ها
نجوم و اخترفیزیک
فیزیک آماری و سامانه های پیچیده
گرانش و کیهان شناسی
اپتیک و لیزر

2.مهندسی هسته ای

کاربرد پرتوها
گداخت هسته ای
راکتور
پرتوپزشکی
فیزیک بهداشت

3.مهندسی سیستم های انرژی

تکنولوژی انرژی
انرژی و محیط زیست
سیستم های انرژی

4.آموزش فیزیک

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مجموعه فیزیک ( کد 1204) در گرایش‌های فیزیک ( فیزیک ماده چگال، فیزیک پلاسما، فیزیک هسته ­ای، ذرات بنیادی و نظریه میدان ­ها، نجوم و اخترفیزیک، فیزیک آماری و سامانه های پیچیده، گرانش و کیهان شناسی، اپتیک و لیزر) مهندسی هسته ای ( کاربرد پرتوها، گداخت هسته ای، راکتور، پرتوپزشکی، فیزیک بهداشت)، فناوری پلاسما، مهندسی سیستم های انرژی ( تکنولوژی انرژی، انرژی و محیط زیست، سیستم های انرژی)، نانوفیزیک، آموزش فیزیک:

واقعیت این است در كشور ما خیلی به رشته‌های پایه اهمیت داده نمی‌شود، چرا كه علوم پایه مستلزم صرف بودجه‌های تحقیقاتی است. معمولاً خارج از ایران در كشورهای صاحب تكنولوژی کارشناسی ارشد رشته فیزیک از بازار كار بهتری برخوردار است.

اما در كشور ما فارغ‌التحصیلان كارشناسی ارشد رشته‌ فیزیك می‌توانند در سازمان‌های مختلف از جمله نیروگاه‌های هسته‌ای، مراكز تولید و نگهداری لیزر، مراكز نظامی و انرژی اتمی، مراكز پژوهشی و تحقیقاتی دولتی و خصوصی، وزارت نیرو و غیره مشغول به كار شوند، همچنین فعالیت به عنوان مدرس در وزارت آموزش و پرورش، دانشكده‌ها و آموزشكده‌های مختلف، دانشگاه‌های علمی ـ كاربردی از دیگر انتخاب‌های فارغ‌التحصیلان كارشناسی ارشد رشته فیزیك می‌باشد.

keyboard_arrow_up