معرفی کامل رشته شیمی در آزمون کنکور مقطع کارشناسی ارشد:

علم شیمی به مطالعه‌ی تركیبات مختلف مواد و راه‌های تبدیل آنها به یكدیگر و همچنین ساخت تركیبات جدید، می‌پردازد. داوطلبان كارشناسی ارشد شیمی و دكترا شیمی در زمینه نوآوری در تولید فرآورده‌های شیمیایی باید پیشگام باشند. بدون تردید دنیای امروز ما بر مفاهیم شیمی استوار است.

علم شیمی به عنوان یکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی از قبیل بیولوژی، بیوتکنولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های متعدد مهندسی است.

شرط موفقیت در کارشناسی ارشد شیمی داشتن مهارت‌های ذهنی و استدلالی در كنار هم است، آشنایی با علوم فیزیك و تا حدودی ریاضی برای دانشجوی كارشناسی ارشد شیمی ضروری است.

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته شیمی (کد 1203) :

شیمی
شیمی فیزیک
شیمی آلی
شیمی معدنی
شیمی تجزیه
شیمی کاربردی
شیمی پلیمر
شیمی دارویی
شیمی کاتالیست
شیمی دریا
شیمی و فناوری اسانس
شیمی پیشرانه
فیتوشیمی
نانوشیمی
آموزش شیمی

گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی و استخدامی ( بازار کار ) رشته مجموعه شیمی ( کد 1203) :

فارغ‌التحصیلان کارشماسی ارشد رشته‌ی شیمی جذب انواع صنایع شیمیایی كشور می‌شوند. صنایع پتروشیمی، صنایع رنگ‌سازی، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی، آزمایشگاه‌های صنعتی، مراكز كنترل كیفیت از مراكز جذب فارغ‌التحصیلان این رشته می‌باشند.

البته معمولاً كارخانجات و صنایع غیرمرتبط با شیمی نیز از فارغ‌التحصیلان كارشناسی ارشد رشته‌ی شیمی به عنوان شخصی كه مواد اولیه و خام این كارخانجات را از نظر كیفیت بررسی كند، استفاده می‌كنند.

فارغ التحصیلان رشته شیمی می توانند مسئولیت های گوناگونی از جمله موارد زیر را بر عهده بگیرند:

ارائه خدمات آموزشی مانند دیگر علوم پایه در دبیرستان، دانشگاه و موسسات آموزشی
طرح، نظارت و اجرای طرح های تحقیقاتی کوچک و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف کاربردی و علمی، در دانشگاه ها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی با هدف ارتقای کمی و کیفی محصولات موردنیاز جامعه
فعالیت در آزمایشگاه های کنترل کیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولید و مواد اولیه کارخانجات
ارائه طرح های پژوهشی به منظور استفاده از منابع ارزنده موجود در جهت افزایش بهره وری و جلوگیری از صادرات بی رویه آن ها
ارائه خدمات در کارخانجات پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک، رنگ ورزین، الیاف، صنایع غذایی، صنایع بهداشتی و شوینده ها، صنایع دارویی
فعالیت در زمینه گیاهان دارویی به منظور شناسایی و استخراج مواد موثره در آن ها
در بین گرایش ها مجموعه شیمی، گرایش شیمی کاربردی بیشترین نزدیکی به صنعت را دارا می باشد. بنابراین در زمینه های صنعتی شرایط کار بهتری را برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد فراهم می کند.

keyboard_arrow_up