شامل گرایش های:
#سازه های هوایی

معرفی رشته مهندسی هوافضا ـ سازه ­های هوایی (کد 2333) در مقطع دکتری:

رشته مهندسی هوافضا ـ سازه ­های هوایی در گروه فنی و مهندسی مجموعه مهندسی هوافضا قرار گرفته است. مهندسی هوافضا مجموعه ­اي از علوم و توانایي­ هاي علمي در زمينه

تحليل
طراحي
ساخت وسايل پرنده نظير هواپيماها
هليكوپترها
گلايدرها
و ماهواره­ ها می ­باشد
گرایش سازه‌های هوایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر وسایل پرنده می‌پردازد و هدف آن طراحی سازه‌ هایی است که علاوه بر استحکام کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و سایر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، حداقل وزن را نیز داشته باشند.

هدف از تحصیل رشته مهندسی هوافضا ـ سازه ­های هوایی (کد 2333) در مقطع دکتری:

فارغ ­‌التحصیلان و دانش‌ آموختگان رشته­‌ مهندسی هوافضا ـ سازه­ های هوایی دانش­‌های لازم در زمینه‌ :

آیرودینامیک
مکانیک پرواز
پیش­رانش و سازه‌ها
طراحی و ساخت اجسام پرنده مانند هواپیما را به دست می­­­‌‌آورند
یک مهندس هوافضا، افزون بر قابلیت­‌های گفته شده، توانایی کار بر روی آیرودینامیک خودرو، سازه‌های زمینی و دریایی و نیز توربوماشین­‌ها را دارد. با توجه به رشد و پیشرفت چشمگیر هوافضا در کشور، نیاز جدی به حضور متخصصان هوافضا در صنایع نظامی و غیرنظامی احساس می­شود و هوافضا به عنوان رشته اول علمی ایران در نقشه جامع علمی کشور شناخته شده است.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ­التحصیلان رشته مهندسی هوافضا ـ سازه­ های هوایی (کد 2333) در مقطع دکتری (اعم از شغل­ های دولتی و خصوصی و اجرایی):

هدف اصلی صنعت هوافضا طراحی و ساخت وسایل پرنده است، در نتیجه فارغ‌ التحصیلان مهندسی هوافضا می‌توانند در صنایع و مؤسسات تحقیقاتی هواپیمایی، موشکی و ماهواره فعالیت نمایند و همچنین در کلیه سازمان­ هایی که به نحوی از وسایل پرنده استفاده می‌کنند، به عنوان کارشناس و محقق خدمت نمایند.

اما علاوه بر اشتغال در مراکز فوق، یک مهندس هوافضا با تسلط بر علوم آیرودینامیک، طراحی سازه و روش ­های طراحی توربوماشین‌ ها توانایی کار در شاخه‌های متعددی از مهندسی و پروژه‌ های خارج از حیطه صنایع هوافضایی را نیز دارد. مهندس هوافضا می­تواند در صنایعی که به طراحی و تولید هواپیما ها، موشک ­ها، سیستم­های دفاعی، ماهواره­ها یا فضاپیما ها می­پردازند، کار کند.

کاربرد زمینه‌ های مطالعاتی یک مهندس هوافضا تنها به طراحی هواپیما و وسایل پرنده محدود نمی‌شود، در نتیجه یک مهندس هوافضا علاوه بر شرکت‌ های هوایی و هواپیمایی، در نیروگاه­ ها، صنایع نفت و گاز و صنایع خودروسازی فرصت­ های شغلی خوبی دارد. با داشتن تجربه و دانش لازم، مهندس هوافضا می­تواند در بخش تحقیق و توسعه این نوع شرکت­ ها مشغول به کار شود.

مهندسان سازه می­ توانند سازه هر نوع وسیله­ای مثل خودرو، قطار و حتی کشتی را طراحی کنند. بنابراین فرصت­ های شغلی زیادی برای مهندسان توانمند و پرتلاش هوافضا در صنایع نظامی و غیرنظامی اعم از خصوصی و دولتی مانند صنایع خودروسازی، صنایع پالایشگاهی و نفت و گاز، نیروگاه ­ها و حتی فرودگاه ­ها وجود دارد.

بخش پژوهش عملیاتی، مؤسسات آموزشی، مدیریت حمل و نقل و ترابری، عملیات نیروگاهی، عملیات تأسیسات گازی و نفتی و صنایع خودرو چند نمونه از مواردی هستند که از تخصص فارغ‌التحصیلان مهندسی هوافضا استفاده می­‌کنند.

مراکز اصلی هوافضایی کشور که مهندسان هوافضا می­توانند در آنجا یا مراکز زیرمجموعه آن­ها یک شغل هوافضایی داشته باشند به شرح زیر می ­باشد:

سازمان فضایی ایران، سازمان صنایع هوافضا
سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح
سازمان هواپیمایی کشوری
شرکت ­های خصوصی متعدد
مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
نیروی هوایی ارتش

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی هوافضا ـ سازه­ های هوایی (کد 2333) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

تعداد واحدهای مقطع دکتری 36 واحد بوده که تعداد 12 تا 18 واحد تئوری باید گذرانده شود. در اکثر دانشگاه­ ها تعداد 15 واحد تئوری و مابقی آن مربوط به پایان­نامه می ­باشد اما دانشگاه­هایی نیز وجود دارند که بر آموزش تأکید بیشتری داشته و تعداد 18 واحد تئوری دارند.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مهندسی هوافضا ـ سازه ­های هوایی (کد 2333) می­ گذراند:

اکثر دروس مقطع دکتری با دروس کارشناسی ارشد مشترک هستند و تفاوت آن­ها در سطح مطالبی است که استاد درس مربوطه ارائه می ­دهد:

ریاضیات پیشرفته دکتری
تحلیل سازه پیشرفته
طراحی سازه پیشرفته
بهینه­ سازی پیشرفته
طراحی به کمک کامپیوتر
دینامیک سازه پیشرفته
مدیریت راهبردی
مکانیک محیط پیوسته
مکانیک شکست
مواد مرکب،
تئوری صفحات و پوسته­ ها
روش اجزای محدود
سیستم­ های دینامیکی
آیروالاستیسیته
ارتعاشات سیستم­ های ممتد
خستگی و خزش
پایداری سازه و ارتعاشات تصادفی

keyboard_arrow_up