شامل گرایش های:
#مهندسی شیمی #بیوتکنولوژی

معرفی رشته ­های مهندسی شیمی در مقطع دکتری:

در این بخش اطلاعات مربوط به رشته های مهندسی شیمی در گرایش ­های مهندسی شیمی (کد 2360) و مهندسی شیمی ـ بیوتکنولوژی (کد 2362) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:

معرفی رشته مهندسی شیمی (کد 2360) در مقطع دکتری:

دوره دکتری مهندسی شیمی بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی است. هر کارخانه تولیدی اعم از کوچک یا بزرگ نیاز به یک مهندس شیمی دارد؛ زیرا تقریباً در تمام فرایندهای نوین از مواد شیمیایی استفاده می‌ کنند و در حقیقت رشد شگرف صنعت در قرن گذشته تا حدود زیادی مدیون مهندسی شیمی بوده است. در کشورهای صنعتی این رشته از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است.

هدف از تحصیل رشته مهندسی شیمی (کد 2360) در مقطع دکتری:

از اهداف دوره دکتری مهندسی شیمی، ضمن فراگیری آثار علمی مهم در یک زمینه خاص می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

دستیابی به جدیدترین مبانی علمی، تحقیقاتی و فناوری
آشنا شدن با روش های پیشرفته تحقیق و کوشش بر نوآوری در این زمینه
استفاده از دانش شیمی در خلق مواد و محصولات بهتر برای دنیای امروز
امروزه مهندسان شیمی علاوه بر فرایندهای تولید مواد اولیه پایه، در توسعه و تولید محصولات مفید و متنوع نیز شرکت دارند.

این محصولات شامل مواد ویژه و کارآمد برای صنایعی همچون هوافضا، خودروسازی، پزشکی، صنایع الکترونیک، کاربردهای محیط زیست و صنایع نظامی است.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته مهندسی شیمی (کد 2360) در مقطع دکتری (اعم از شغل ­های دولتی و خصوصی و اجرایی):

اشتغال در صنایع مختلفی مانند:

صنایع شیمیایی
دارویی، غذایی
نساجی
صنعت پتروشیمی
پالایشگاه های نفت و گاز
به عنوان کارشناس

مواد خوراکی
آشامیدنی
آرایشی و بهداشتی
کارشناس تحقیقات بازار
مدیر خرید و تدارکات
مدیر فروش
مدیر تولید
مدیر بازاریابی
مدیر کنترل پروژه
کارشناس کنترل کیفیت
تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی شیمی (کد 2360) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

در مرحله آموزشی دوره دکتری رشته مهندسی شیمی، گذراندن حداقل 14 واحد درسی از دروس تحصیلات تکمیلی (علاوه بر واحدهای قبلی گذرانده شده در مقطع کارشناسی ارشد) الزامی است. مجموع تعداد واحد این دروس در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری باید به حداقل 24 برسد.

در مرحله پژوهشی سقف تعداد واحدهای تحقیقی که دانشجو در مرحله تدوین رساله اخذ می کند 22 واحد است؛ به نحوی که مجموع واحدهای درسی و تحقیقی از 36 کمتر نباشد.

معرفی رشته مهندسی شیمی ـ بیوتکنولوژی (کد 2362) در مقطع دکتری:

گرایش بیوتکنولوژی در رشته مهندسی شیمی، کاربرد فرایندهای زیستی در صنایع مختلف مرتبط با مهندسی شیمی را مورد مطالعه قرار می دهد. در واقع بیوتکنولوژی عبارت است از:

کاربرد علوم مختلف در استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از موجودات زنده
قسمتی از بدن و یا فرآورده‌ های آن ها در اشکال طبیعی یا تغییریافته
بیوتکنولوژی به بررسی فرایندهای تولید مواد شیمیایی و دارویی و تصفیه آب
خاک و هوا به ‌وسیله میکروارگانیسم‌ها
این گرایش ماهیت آزمایشگاهی دارد و به دلیل سروکار داشتن با موجودات زنده (میکروارگانیسم‌ها) به زمان، حوصله و علاقه نیازمند است. اساس دروس تخصصی این رشته بر پایه علوم زیستی است که شامل :

بیوشیمی
میکروبیولوژی
ژنتیک، بیوراکتور
پدیده‌های انتقال در سامانه ‌های زیستی و جداسازی زیستی می شود

هدف از تحصیل رشته مهندسی شیمی ـ بیوتکنولوژی (کد 2362) در مقطع دکتری:

هدف رشته مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی، تربیت متخصصانی است که علاوه بر مسائل مهندسی شیمی با اصول فرایندهای زیستی نیز آشنا باشند.

فارغ التحصیلان دکتری رشته مهندسی شیمی گرایش بیوتکنولوژی پس از فراگیری این اصول می توانند در طراحی یا راهبری واحدهای صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، محیط زیست و … مرتبط با بیوتکنولوژی فعالیت کنند.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی شیمی ـ بیوتکنولوژی (کد 2362) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

در مرحله آموزشی دوره دکتری رشته مهندسی شیمی ـ بیوتکنولوژی، گذراندن حداقل 14 واحد درسی از دروس تحصیلات تکمیلی (علاوه بر واحدهای قبلی گذرانده شده در مقطع کارشناسی ارشد) الزامی است. مجموع تعداد واحد این دروس در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری باید به حداقل 24 برسد.

در مرحله پژوهشی سقف تعداد واحدهای تحقیقی که دانشجو در مرحله تدوین رساله اخذ می کند 22 واحد است؛ به نحوی که مجموع واحدهای درسی و تحقیقی از 36 کمتر نباشد.

keyboard_arrow_up