معرفی رشته مشاوره (کد 2148) در مقطع دکتری:

مقطع دکتری رشته مشاوره بالاترین سطح تحصیلی در این رشته و بدون گرایش است؛ یعنی هر فرد با توجه به گرایش خود در مقطع ارشد، در مقطع دکتری در رشته مشاوره ادامه تحصیل می دهد.

این نکته حائز اهمیت است که خوب‌ گوش‌ دادن‌ و خوب‌ سخن‌ گفتن‌ دو ویژگی‌ مهم‌ و ضروری‌ برای‌ علاقه مندان به رشته‌‌ مشاوره‌ است‌. یک‌ مشاور باید بتواند با صبر و بردباری‌ و آرامش‌ درونی‌ خود، فضای‌ مناسبی‌ برای‌ مراجعه ‌‌کننده‌ ایجاد کند و به‌ او اجازه‌ دهد که‌ خود را تخلیه‌ کرده‌ و دغدغه ‌های‌ ذهنی‌ خویش‌ را بیان‌ کند و همچنین ‌باید از مسائل‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و مذهبی‌ روز جامعه‌ نیز اطلاع‌ كافي داشته‌ باشد.

برخی تفاوتی میان رشته های مشاوره و روان شناسی قائل نمی شوند در صورتی که این رشته ها به خصوص در مقاطع بالاتر از جهات گوناگون با هم تفاوت دارند که در زیر به برخی از این تفاوت ها می توان اشاره کرد:

ـ فارغ ‌التحصیلان روانشناس و مشاور هر دو به فعالیت در حیطه‌ روان ‌شناختی مشغول می ‌شوند با این تفاوت که واحدهای درسی رشته‌ مشاوره بر نظریه ‌های روانشناسی، فنون مشاوره و نظریه ‌های شخصیت متمرکز است اما در رشته‌ روانشناسی تأکید بر مباحث آسیب ‌شناسی و اختلالات روانی بیشتر است.

ـ در مقاطع بالاتر مشاوران به بررسی مسائل روانی به نسبت خفیف ‌تر با تأکید بر روش ‌های درمانی می ‌پردازند اما روانشناسان بالینی، با شناسایی و درمان اختلالات بیشتر سر و کار دارند.

هدف از تحصیل رشته مشاوره (کد 2148) در مقطع دکتری:

هدف از تحصیل در رشته مشاوره کمک به حل مشکلات و بحران های پیش آمده برای افراد است به طوری که در مشاوره در واقع مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی درباره یک موضوع است که بین مراجع (کمک ‌گیرنده) و متخصص (مشاور) انجام می‌ گیرد و مشاور به افراد آموزش می‌ دهد که چه کنند تا دچار بحران‌ های روحی نشوند و راه پیشرفت و تکامل را راحت‌ تر و سریع ‌تر طی کنند.

بخش دیگری از فعالیت مشاوره نیز شامل حال افرادی می ‌شود که دچار بحران شده ‌اند و اکنون نمی ‌دانند که چگونه باید از بحران مورد نظر عبور کرده یا با آن کنار بیایند؛ در اینجا مشاور به فرد مراجعه کننده کمک می ‌کند تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.

به عبارت دیگر از آنجا که هدف رشته مشاوره رشد، پیشگیری و درمان است، بنابراین کاربرد وسیعی در سطح جامعه دارد. همه مردم توانمندی هایی دارند که برای رشد نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند. گروهی در معرض خطر بوده و برای پیشگیری نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند و گروهی دیگر نیز در زندگی شخصی دچار گرفتاری های ارتباطی و روان شناختی شده اند که نیازمند درمان اند. بنابراین همه مردم در هر موقعیتی نیازمند خدمات مشاوره ای می باشند. فارغ التحصیلان مشاوره بسته به میزان دانش، تجربه و مهارت می توانند در تمام سازمان ها خدمات مشاوره ای ارائه دهند.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته مشاوره (کد 2148) در مقطع دکتری (اعم از شغل ­های دولتی و خصوصی و اجرایی):

امروزه نسبت به قبل، گرایش ‌های مردمی برای افزایش آگاهی ‌های روان ‌شناختی افزایش ‌یافته و پیچیدگی جامعه و آمیختگی آن با انواع استرس ‌ها، لزوم کمک گرفتن از مشاوران را بیشتر کرده است.

مشاوره‌ دارای‌ ابعاد مختلفی‌ است‌ و می ‌توان‌ برای‌ انتخاب‌ رشته‌‌ تحصیلی‌، ازدواج‌، شغل ‌یابی‌، نحوه‌‌ ارتباط‌ در یک‌ محیط‌ صنعتی‌، نحوه‌‌ ارتباط‌ ميان اعضای‌ خانواده‌ یا نحوه‌‌ رو به ‌رو شدن‌ با بحران ‌های‌ دوران‌ نوجوانی‌ و جوانی‌ از راهنمايي ‌هاي مشاور استفاده‌ کرد.

در یک دسته بندی کلی تر با توجه به زیرگرایش های مختلف رشته مشاوره می توان بازار کار هر زیرگرایش را به صورت زیر عنوان کرد:

ـ مشاوره شغلی: فارغ التحصیلان این زیرگرایش می توانند در مراکز زیر مشغول به کار شوند:

وزارت کار، اداره های کار و کاریابی، سازمان فنی و حرفه ای، مراکز حرفه آموزی زندان ها، مراکز خود اشتغالی کمیته امداد و سایر مراکز خیریه، کلیه مراکز صنعتی و سازمانی، مراکز کاردرمانی، مراکز مشاوره خصوصی.

ـ مشاوره مدرسه: کلیه مراکز آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا دبیرستان، مراکز مشاوره دانشگاه ها، مراکز آموزشی غیردولتی،

مراکز راهنمایی تحصیلی غیردولتی، کلیه سازمان های آموزشی، مراکز مشاوره خصوصی.

ـ مشاوره توان بخشی: فارغ التحصیلان این زیرگرایش در سازمان های بسیاری می توانند خدمات مشاوره ای ارائه دهند که برخی از آنها عبارتند از: کلیه مراکز بیمارستانی به خصوص مراکز بیماری های صعب العلاج، هلال احمر، سازمان امور زندان ها، مراکز مشاوره پلیس و نیروی انتظامی، دادگاه های اطفال، مراکز دادگاهی برای کمک روان شناختی به بزه دیدگان، مراکز اصلاح و بازپروری بزهکاران، مراکز پیشگیری از جرایم مربوط به قوه قضاییه، مراکز بازپروری معتادان، مراکز سالمندان، مراکز نگهداری از معلولان جسمی ـ حرکتی، مدارس کودکان آهسته گام.

ـ مشاوره خانواده: فارغ التحصیلان این زیرگرایش می توانند با سازمان های زیر همکاری حرفه ای داشته باشند:

دادگاه های خانواده به منظور پیشگیری از طلاق و مشاوره حین طلاق و پس از طلاق، مشاوره پیش از ازدواج در کلینیک های خصوصی، مراکز معاینات پیش از ازدواج، بازتوانی خانواده های آسیب دیده ناشی از اعتیاد، زندانی شدن در مراکز اصلاحی و تأدیبی.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مشاوره (کد 2148) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

در مقطع دکتری رشته مشاوره تعداد کل واحدهای مصوب 36 واحد (به غیر از دروس جبرانی و آزمون جامع) است که متشکل از 18واحد دروس پایه و تخصصی و 18 واحد رساله می باشد.

keyboard_arrow_up