شامل گرایش های:
#نانومواد #نانو الکتریک

معرفی رشته فناوری نانو ـ نانو مواد (کد 2363) در مقطع دکتری:

موادی که حداقل یکی از ابعاد آنها در مقیاس ۱ الی ۱۰۰ نانومتر باشد، نانو مواد خوانده می‌شوند. این مبحث در حوزه موضوعات فناوری نانو جای می ‌گیرد. فناوری نانو، توانمندی تولید و ساخت مواد، ابزار و سیستم‌های جدید با در دست گرفتن کنترل در مقیاس نانومتری یا همان سطوح اتمی و مولکولی و استفاده از خواصی است که در این سطوح ظاهر می‌شوند.

فناوری نانو مبتني بر شناخت انسان از ساختار مواد است. از سوي ديگر، روش‌هاي توليد و دستکاري ساختارها و مواد در صنايع مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار مي ‌گيرند. با به ‌کارگیری نانوفناوری می ‌توان اين روش‌ ها را بهبود بخشيد يا روش ‌هاي کارآمدتر و حتي مواد و ساختارهاي جديدي با خواص بهتر طراحي و توليد کرد.

هدف از تحصیل رشته فناوری نانو ـ نانو مواد (کد 2363) در مقطع دکتری:

هدف از کسب علم در زمینه نانو مواد بررسی و شناخت ساختار ماده در مقیاس نانومتری و تحلیل رفتار آن در مقیاس های بزرگ تر (میکرونی) است. به طور کلی به کار گیری نانو مواد، کاهش وزن، افزایش مشخصه های مکانیکی و نوری را به دنبال دارد؛ به همین دلیل کاربرد نانو مواد می تواند تحولات گسترده ای را در صنایع مختلف ایجاد کند.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ­ التحصیلان رشته فناوری نانو ـ نانو مواد (کد 2363) در مقطع دکتری (اعم از شغل­ های دولتی و خصوصی و اجرایی):

بازار کار رشته فنانوری نانو ـ نانو مواد بیشتر به ‌صورت فعالیت در شرکت ‌های دانش ‌بنیان است. فارغ‌ التحصیلان رشته نانو مواد می‌توانند در بخش‌های آزمایشگاهی بر روی پروژه‌های تحقیقاتی نانو فعالیت كنند؛ همچنین می‌ توانند به‌ منظور تعلیم و تربیت دانشجویان به ‌عنوان هیئت ‌علمی دانشگاه ها نیز انتخاب شوند.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته فناوری نانو ـ نانو مواد (کد 2363) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

در مقطع دکتری رشته فناوری نانو ـ نانو مواد به ‌طور کلی 18 واحد درسی تئوری، 3 واحد درسی پیش ‌نیاز و 22 واحد رساله دکتری باید گذرانده شود که دروس تئوری طی 2 نیم سال ارائه شده و پس از آن آزمون جامع پس از نیمسال دوم برگزار می شود. پس از آزمون جامع نیز وارد مرحله ارائه پروپوزال و سپس رساله می ‌شویم.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته فناوری نانو ـ نانو مواد (کد 2363) می ­گذراند:
دروس تئوری اجباری شامل دروس نانوتکنولوژی 1 و 2، روش ‌های شناسایی نانو مواد، شیمی نانو مواد، روش ‌های نانو محاسباتی پایه و سمینار عمومی است؛ همچنین یک تا دو درس نیز باید به‌ صورت اختیاری گرفته شود، به‌ علاوه در صورت نیاز به گذراندن درس جبرانی، درس فیزیک کوانتومی نیز باید گذرانده شود. یک درس سمینار تخصصی نیز وجود دارد که واحدی ندارد ولی برای شروع پروپوزال گذراندن آن الزامی است.

keyboard_arrow_up