معرفی رشته علوم دامی (کد 2424) در مقطع دکتری:

مقطع دکتری تخصصی رشته علوم دامی بالاترین دوره تحصیلی دانشگاهی است که برای آن مدرک رسمی ارائه می شود. این دوره، مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی و پژوهشی در گرایش های مختلف رشته علوم دامی است. در دوره دکتری رشته علوم دامی ضمن یادگیری علوم و فناوری های نوین علوم دامی در دوره آموزشی، بایستی برای تقویت و ارتقای قابلیت های خود در زمینه دانش های نوین، رساله ای علمی تدوین شود.

دوره دکتری رشته علوم دامی شامل چهار گرایش زیر می باشد :
ژنتیک و اصلاح دام و طیور
فیزیولوژی دام و طیور
تغذیه دام
تغذیه طیور

هدف از تحصیل رشته علوم دامی (کد 2424) در مقطع دکتری:

علوم دامی مجموعه علوم و فنونی است که در زمینه تغذیه و بهداشت، ژنتیک و اصلاح، فیزیولوژی، مدیریت و پرورش حیوانات اهلی و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از دوره دکتری رشته علوم دامی آموزش متخصصانی است که قادر به تشخیص موارد زیر باشند:

تشخیص و رفع مشکلات بخش صنعت دام
تشخیص و رفع مشکلات طیور و سایر گونه های مختلف حیوانات
تشخیص زیبایی شناختی سلامت محیط زیست
قادر به تأمین فرآورده های غذایی

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته علوم دامی (کد 2424) در مقطع دکتری (اعم از شغل­ های دولتی، خصوصی و اجرایی):

فارغ التحصیلان این رشته باید از روحیه کار در محیط های کشاورزی و روستایی، کار در کنار حیوانات و گیاهان و همچنین از قدرت جسمی لازم، برخوردار و در درس های علوم پایه مخصوصاً زیست شناسی قوی باشند.

دانش آموختگان رشته علوم دامی در مقاطع تحصیلی مختلف، می توانند در موارد مختلف، ایفای وظیفه کنند که در دوره دکتری به طور مختصر به شرح زیر است:

تدریس و پژوهش در مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور
قبول مسئولیت های مهم اجرایی و مشاوره ای در امر برنامه ریزی، انتقال فناوری و افزایش توان تولیدی بخش علوم دامی کشور
کمک در توسعه مرزهای دانش و فنون پیشرفته در رشته های مختلف علوم دامی
مدیریت واحدهای تحقیق، تولید و توسعه دولتی و خصوصی
کارشناس متخصص و برنامه ریز در زمینه‌ های مختلف علوم دامی در واحد‌های اجرایی نظیر وزارت جهاد کشاورزی
مربی در دبیرستان ‌های کشاورزی و مجری امور تحقیقات کشاورزی و سایر زمینه های وابسته

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته علوم دامی (کد 2424):

در مقطع دکتری علوم دامی دانشجویان با صلاحدید گروه مربوطه باید حداقل 12 و حداکثر 18 واحد از دروس تخصصی گرایش خود را بگذرانند. تعداد واحدها مربوط به رساله بین 18 تا 24 واحد است، بنابراین تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته علوم دامی 36 واحد می باشد.

دانشجویان در ترم‌های ابتدایی مقطع دکتری باید واحدهای درسی این دوره را اخذ نمایند و آن ها را با نمره قبولی پشت سر بگذراند. نکته ‌ای که در زمینه گذراندن واحدهای درسی باید مدنظر دانشجویان باشد این است که بهتر است این واحدها تا پایان نیمسال دوم تحصیلی اخذ شوند تا در ترم‌ های آینده با مشکلات کمتری مواجه شوند.

پس از گذراندن واحدهای درسی و برخی دیگر از پیش‌ نیازها دانشجویان دوره دکتری باید در آزمون جامع شرکت کنند و پس از قبولی در این مرحله می ‌توانند رساله دکتری خود را پیگیری نمایند. نکته ‌ای که درباره برگزاری آزمون جامع مهم به نظر می ‌رسد این است که دانشگاه‌ ها برای برگزاری این آزمون از آیین ‌نامه ‌های داخلی خود استفاده می ‌کنند و از مدل واحدی پیروی نمی ‌کنند، با این حال مراحل برگزاری این آزمون مشابه همدیگر است.

دانشجویان لازم است برای شرکت در آزمون جامع دکتری حائز برخی از شرایط باشند؛ از جمله:
گذراندن واحدهای درسی به طور کامل
میانگین نمرات واحدهای گذرانده دانشجویان، باید 16 یا بالاتر باشد.
داشتن کارنامه قبولی معتبر در آزمون زبان خارجی
آزمون جامع دکتری دارای بخش شفاهی و کتبی است. ارزش آزمون کتبی 70 درصد و ارزش آزمون شفاهی 30 درصد است و دانشجویان باید برای گذراندن این مرحله نمرات لازم را کسب نمایند. در ضمن میانگین کل نمرات دانشجو در آزمون جامع نباید از 16(بر پایه نمره 20) کمتر باشد.

keyboard_arrow_up