معرفی رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی (کد 2412) در مقطع دکتری:

به مجموعه علوم و فنونی که به منظور:

نگهداری
تبدیل و حفظ کیفیت فیزیکی
شیمیایی و بیولوژیکی محصولات غذایی با منشأ گیاهی، دامی و دریایی به کار گرفته می ­شود
علوم صنایع غذایی اطلاق می­گردد. در جهان امروز استفاده از مجموع آخرین دانش ­ها و یافته­ های بشری و بهینه­ سازی آن­ ها، افزایش راندمان و بهره­ وری را در این صنعت به ارمغان آورده است. این روش ­ها باعث شده تا فرایندهای صنایع غذایی ویژگی ­های بخصوصی همچون موارد زیر را به دست آورند:

بهبود کیفیت
تضمین کیفیت
بالا بردن ظرفیت تولید
کاهش مصرف انرژی
کاهش ضایعات
پایین آوردن دخالت نیروی انسان و …
به منظور نیل به این اهداف نیاز به تربیت متخصصان کارآمد است که دانشجویان مقطع دکتری می­توانند نقش اساسی را در این مهم ایفا نمایند.

مجموعه علوم و مهندسی صنایع غذایی در مقطع دکتری نیز همانند دوره کارشناسی ارشد در چهار گرایش ارائه می­ شود که عبارت ­اند از:
صنایع غذایی (که قبلاً به آن گرایش مهندسی گفته می­شد)
شیمی مواد غذایی
فناوری مواد غذایی (که قبلاً به آن گرایش تکنولوژی گفته می­شد)
زیست فناوری مواد غذایی (که قبلاً به آن گرایش میکروبیولوژی گفته می­شد).
در این چهار گرایش، عمده فعالیت­های پژوهشی مربوط به به ­کارگیری دانش ­های نوین در تولید غذاها و نوشیدنی ­های فراسودمند متمرکز است و در زمینه­ های مختلف مرتبط با نیازهای آموزشی و پژوهشی صنایع غذایی کشور که شامل مواردی همچون موارد زیر متمرکز شده است.:

بهینه­ سازی روش­ های استخراج،
تولید ترکیبات فراسودمند و غذا دارو از مواد اولیه
ضایعات کشاورزی

هدف از تحصیل رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی (کد 2412) در مقطع دکتری:

هدف از تحصیل و ارائه برنامه آموزشی دوره دکتری رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی، تربیت نیروی انسانی متخصص و محققان کارآمد مورد نیاز کشور برای اداره و توسعه واحدهای صنایع غذایی، مؤسسات تحقیقاتی، مؤسسات و ادارات نظارتی و کنترلی مواد غذایی و هیئت علمی مورد نیاز دانشگاه­های کشور می ­باشد.

امنیت و ایمنی مواد غذایی جزء مهم­ترین اهرم­ های استراتژی ملی برای استقلال و خودکفایی کشور و ارتقای سلامت جامعه است. استفاده بهینه از مواد غذایی و کاهش ضایعات آن­ ها و مدیریت صحیح بر منابع آن و نیز استفاده از علوم و فنون روز به منظور حفظ کیفیت و افزایش عمر نگهداری مواد غذایی و تأمین غذای سالم نیازمند نیروهای متخصص و کارآزموده در این زمینه می­باشد.

بدیهی است نیل به هدف مهم اشاره شده جز با در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص که توانایی­ های خود را در محیط آموزش و علمی مناسب کسب نموده باشد امکان­پذیر نخواهد بود؛ لذا ضروری است متخصصانی تربیت شوند که بتوانند در امور مربوط به مدیریت، برنامه­ ریزی، نظارت، آموزش و تحقیق در امور فوق خدمت نمایند.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ­التحصیلان رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی (کد 2412) در مقطع دکتری (اعم از شغل­ های دولتی و خصوصی و اجرایی):

فارغ­التحصیلان این رشته در مقطع دکتری می­توانند در موارد زیر نقش و توانایی خود را ایفا نمایند:

به عنوان مدیر واحدهای صنعتی مواد غذایی
به عنوان هیئت علمی در دانشگاه­های کشور
به عنوان هیئت علمی در مراکز تحقیقاتی سراسر کشور
به عنوان متخصص در امور برنامه ­ریزی و طراحی سیستم ­های توسعه صنایع غذایی در مناطق کشاورزی و صنعتی
به عنوان متخصص در امور طراحی واحدهای صنعتی و نیمه ­صنعتی مواد غذایی
به عنوان هیئت علمی و متخصص در مؤسسات دولتی استاندارد و نظارت بر مواد غذایی.

keyboard_arrow_up