معرفی رشته حسابداری (کد 2173) در مقطع دکتری:

رشته حسابداری یکی از گرایش های علوم انسانی می باشد که در کشور ما از مقطع هنرستان شروع و به کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ختم می شود. رشته حسابداری بازار کار مناسبی در کشور داشته و یکی از رشته های پرمتقاضی در تمامی مقاطع است. در دوره دکتری دانشجویان بیشتر با رویکردهای آموزشی و پژوهشی به آموزش روش های مناسب تخمین در سطوح پیشرفته اقدام می کنند.

دز مقطع دکتری رشته حسابداری، دانشجویان به فعالیت های آموزشی و پژوهشی بر اساس آخرین مباحث روز حسابداری و رشته های مرتبط می پردازند. مطالبی که در این دوره بیان می شود عمدتاً تئوریک بوده و به مباحث عملی و اجرایی حسابداری بسیار اندک پرداخته می شود. با توجه به مطلوب بودن بازار کار برای این رشته، عمده دانشجویان فارغ التحصیل شده در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به کار می شوند. به علاوه از آنجا که حسابداری یک رشته حرفه ای است، نمی توان صرفاً به جنبه های تئوریک توجه کرد و حتماً باید در بازار کار نیز فعالیت داشت؛ لذا دانشجویانی که قصد دارند در این رشته ادامه تحصیل دهند، حتماً باید افرادی پرتلاش و برنامه ریز باشند تا بتوانند در این مسیر موفقیت لازم را کسب کنند.

دانشجویان دوره دکتری رشته حسابداری، باید علاقه زیادی به پژوهش داشته و مطالعات زیادی در خصوص مطالب روز حسابداری داشته باشند. رشته حسابداری یک رشته ثابت نبوده و تحت تأثیر محیط خود قرار دارد؛ بنابراین لازم است دانشجویان همواره مطالعه داشته و به روز باشند.

به یقین فارغ التحصیل شدن در مقطع دکتری رشته حسابداری منجر به بازار کار بهتر و پرستیژ اجتماعی بیشتر خواهد بود، با این حال عمده مطالبی که برای بازار کار نیاز است در مقطع کارشناسی آموزش داده شده و پیشرفت های بعدی منوط به تلاش فرد خواهد بود.

هدف از تحصیل رشته حسابداری (کد 2173) در مقطع دکتری:

هدف اصلی ادامه تحصیل در دوره دکتری رشته حسابداری، آمادگی برای تدریس رشته حسابداری و حسابرسی و همچنین تقویت مهارت های پژوهشی و تحلیل برای پذیرش عناوین شغلی مدیریتی در بخش دولتی و خصوصی می باشد.

هدف از تحصیل در این مقطع، بهبود توانایی های آموزشی و پژوهشی است تا افراد فارغ التحصیل شده در مقطع دکتری بتوانند به خوبی از پس فعالیت های مذکور برآیند.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته حسابداری (کد 2173) در مقطع دکتری (اعم از شغل­های دولتی و خصوصی و اجرایی):

با توجه به بازار کار زیاد رشته حسابداری و تعداد دانشگاه های ارائه دهنده این رشته، نیاز به مدرس در دانشگاه ها بسیار احساس می شود. حرفه حسابرسی نیز امتیازهای فراوانی برای فارغ التحصیلان دکتری دارد. در بخش دولتی داشتن مدرک دکتری حسابداری در کسب پست های مدیریت مؤثر است.

فارغ التحصیلان مقطع دکتری رشته حسابداری می توانند در حوزه های مختلفی نظیر حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابرسی مستقل و داخلی، بازار سرمایه، شرکت های بیمه، بانک، دستگاه های دولتی و … فعالیت کنند. با این حال علی رغم اینکه ممکن است بازار کار مطلوب تری از نظر مالی برای آنها وجود داشته باشد اما ممکن است موقعیت های شغلی کمتری از نظر تعداد برای آنها مهیا شود.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته حسابداری (کد 2173) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

براساس آیین نامه های تحصیلی وزارت علوم، طول دوره دکتری رشته حسابداری حداقل 3 سال بوده و به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود. دروس دکتری در سه دسته جبرانی، اصلی و انتخابی ارائه می شود. دانشجویان باید حداقل 10 واحد اصلی و 8 واحد انتخابی را بگذرانند. همچنین 18 واحد نیز به رساله دکتری تخصیص می یابد. برخی دانشگاه ها بنا به شرایط حداکثر 6 واحد جبرانی را برای این دوره در نظر می گیرند.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته حسابداری (کد 2173) می­گذراند:
تئوری های حسابداری، حسابداری مدیریت و هزینه، تحقیقات تجربی در حسابداری، مدیریت اوراق بهادار و سرمایه گذاری، بررسی پیشرفت ها و تحقیقات جاری حسابداری، حسابداری مدیریت، مدیریت مالی، سرمایه گذاری و ریسک، تئوری ها و پژوهش ها در حسابرسی، تئوری های مالی و سرمایه گذاری، کنترل های داخلی و ریسک، روش تحقیق کمّی و کیفی، اقتصادسنجی و …

keyboard_arrow_up