شامل گرایش های:
#مدیریت ورزشی #آسیب شناسی ورزشی #رفتارحرکتی #بیومکانیک ورزشی #فیزیولوژی ورزشی

معرفی رشته ­های علوم ورزشی در مقطع دکتری:

در این بخش اطلاعات مربوط به رشته ­های علوم ورزشی در گرایش ­های مدیریت ورزشی (کد 2115)، فیزیولوژی ورزشی (کد 2116)، آسیب ­شناسی ورزشی (کد 2117)، رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی (کد 2118) و بیومکانیک ورزشی (کد 2119) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:

معرفی رشته علوم ورزشی ـ مدیریت ورزشی (کد 2115) در مقطع دکتری:

گرایش مدیریت ورزشی به عنوان یکی از گرایش­ های تخصصی رشته علوم ورزشی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به حساب می آید. رشته علوم ورزشی زیرمجموعه علوم انسانی بوده و می ­توان گفت که یک رشته­ بین رشته ­ای است و گرایش مدیریت ورزشی در این رشته مباحثی مربوط به مدیریت، اقتصاد، علوم اجتماعی، بازاریابی و … را تحت پوشش قرار می ­دهد.

هدف وجودی رشته علوم ورزشی، پرورش مدیران و متخصصان در صنعت ورزش است؛ زیرا صنعت و بازار ورزش و تربیت بدنی ویژگی ­های متفاوتی از دیگر صنعت ­ها داشته که به طبع آن مدیران منحصر به فرد خود را نیز می ­طلبد. مدیریت ورزشی به عنوان یکی از رشته ­های مدیریتی نوین در دانشگاه ­های معتبر دنیا به عنوان زیرشاخه­ رشته علوم ورزشی و تربیت بدنی جایگاه ویژه­ ای برای خود پیدا کرده است.

حوزه ­های مربوط به فارغ ­التحصیلان این رشته عبارت ­اند از:

ورزش تربیتی
ورزش قهرمانی
ورزش حرفه ­ای
ورزش همگانی

هدف از تحصیل رشته علوم ورزشی ـ مدیریت ورزشی (کد 2115) در مقطع دکتری:

رشته علوم ورزشی و به طبع آن مدیریت ورزشی را می ­توان در زمره رشته ­هایی مطرح کرد که دانشجویان از روی علاقه و تخصص در ورزش به آن روی آورده و به تحصیل خود ادامه می­ دهند. هدف بسیاری از افرادی که در مقطع دکتری رشته مدیریت ورزشی ادامه تحصیل می­ دهند، برطرف کردن موانع و مشکلات در این زمینه و پیدا کردن راهکارهایی در جهت پیشرفت هر چه بیشتر این رشته می ­باشد.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ مدیریت ورزشی (کد 2115) در مقطع دکتری (اعم از شغل­ های دولتی و خصوصی و اجرایی):

بازار کار اصلی فارغ ­التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ مدیریت ورزشی مربوط به وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش، وزارت علوم و تحقیقات می ­باشد. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند در باشگاه ­های ورزشی، اماکن ورزشی و مؤسساتی که خدمات ورزشی را ارائه می ­دهند، به فعالیت بپردازند. خبرنگاری ورزشی، روزنامه ­نگاری ورزشی، تولید برنامه ­های ورزشی، همچنین مدیریت رویدادهای ورزشی را نیز می توان از دیگر بازارهای کار مربوط به رشته علوم ورزشی ـ مدیریت ورزشی برشمرد.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ مدیریت ورزشی (کد 2115) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

تعداد واحدهای تئوری مربوط به رشته مدیریت ورزشی وابسته به دانشگاه محل تحصیل از 12 واحد تا 18 واحد متشکل از 2 ترم الی 3 ترم متغیر است. انجام رساله در این مقطع نیز 12 واحد را به خود اختصاص می ­دهد.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ مدیریت ورزشی (کد 2115) می­ گذراند:
1ـ مدیریت بازاریابی ورزشی، 2ـ مدیریت ارتباطات ورزشی، 3ـ مدیریت رویدادهای ورزشی، 4ـ مدیریت اماکن ورزشی، 5ـ روش تحقیق کمّی و کیفی در علوم ورزشی، 6ـ مدیریت پیشرفته در ورزش، 7ـ ارزیابی و مدیریت کنترل در سازمان ­های ورزشی، 8ـ مدیریت اوقات فراغت و گردشگری ورزشی، 9ـ رفتار مصرف­ کننده ورزشی، 10ـ رفتار سازمانی

معرفی رشته علوم ورزشی ـ فیزیولوژی ورزشی (کد 2116) در مقطع دکتری:

فیزیولوژی ورزشی یکی از گرایش­ های پرکاربرد در رشته علوم ورزشی است. اخیراً با توجه به روند رو به رشد علم و ماشینی ­شدن بسیاری از امور، میزان کم ­تحرکی در جوامع بشری افزایش چشمگیری داشته است که به دنبال آن بسیاری از بیماری ­های مرتبط با کاهش فعالیت ­های بدنی مانند چاقی، دیابت، فشار خون و … نیز افزایش یافته است؛ بنابراین در این بین نیاز به فعالیت­ های ورزشی و اثرگذاری انواع فعالیت­ های بدنی بیش از پیش احساس می­ شود.

در ورزش ­­های قهرمانی با توجه به فرایندهای اسپانسرینگ و درآمدزایی توسط باشگاه ­های ورزشی، اهمیت علوم ورزشی در زمینه عوامل تأثیرگذار فیزیولوژیکی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گرایش فیزیولوژی ورزشی در دو بعد ورزش مرتبط با سلامتی، توانبخشی و ورزش قهرمانی نیاز به محققان زیادی دارد. با توجه به نتایج تحقیقات، فعالیت­ های ورزشی به صورت اصولی و علمی، می ­تواند برای کاهش بیماری­ های مرتبط با کم ­تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری، بسیار مفید واقع شود که در نهایت هزینه­ های سازمان بهداشت و درمان را به صورت چشمگیری کاهش خواهد داد. این روند همچنین می تواند در زمینه ورزش قهرمانی در موفقیت ورزشکاران نقش مؤثری داشته باشد.

گرایش فیزیولوژی ورزشی با توجه به عواملی که در بالا به آن­ها اشاره شد، همیشه مورد توجه طیف گسترده­ ای از افراد جامعه قرار داشته است؛ بنابراین تحصیل در این گرایش می­ تواند آینده ­ای خوب را برای داوطلبان تأمین کند.

هدف از تحصیل رشته علوم ورزشی ـ فیزیولوژی ورزشی (کد 2116) در مقطع دکتری:

اصول و مبانی تحصیل در مقطع دکتری یکی از مسائل بسیار مهم است که دانشجویان قبل از تصمیم­ گیری در ارتباط با تحصیل در مقطع دکتری، باید با آن آشنا شوند که عبارتند از:

1ـ پژوهش ­محور بودن در مقطع دکتری:
انجام مطالعات و تحقیق در زمینه علوم ورزشی فرایندی است که به تلاش، دقت و هوشیاری بسیاری نیاز دارد که در نهایت نتایج پژوهش­ های انجام ­شده می ­تواند به جوامع بشری کمک کند و از طرفی می ­توان مطالعات را به صورت طرح ملی ارائه کرد و از این طریق وارد بازار کار و درآمدزایی شد.

2ـ هیئت­ های علمی دانشگاه:
با توجه به ارتقای سطح علم در کشور و همچنین افزایش تعداد افراد محقق و دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، ادامه تحصیلات در مقطع دکتری برای وارد شدن به عنوان هیئت علمی در دانشگاه­ ها بسیار حائز اهمیت و به نوعی ضروری می­باشد.

3ـ ارتقای سطح دانش در حیطه کاربردی ورزش:
در سال­ های اخیر دانش فیزیولوژی ورزشی در تمام رشته­ های ورزشی روند رو به رشدی داشته است. بسیاری از کارشناسان ورزشی بر این باورند که مهم­ترین عامل افزایش عملکرد و موفقیت در رشته ­های ورزشی، علم فیزیولوژی ورزشی است؛ از این رو بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند، در جهت ارتقای علم خود این تصمیم را اتخاذ می کنند.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ فیزیولوژی ورزشی (کد 2116) در مقطع دکتری (اعم از شغل­های دولتی و خصوصی و اجرایی):

همانطور که در بخش هدف از تحصیل در رشته فیزیولوژی ورزشی بیان شد، داشتن مدرک دکتری یکی از مهم­ترین مؤلفه ­های مهم و مورد نیاز برای استخدام به عنوان هیئت­ های علمی دانشگاهی می­باشد و همچنین برای تدریس دانشگاهی، داشتن مدرک دکتری یک نقطه قوت محسوب می­شود ولی باید در نظر داشت که در حال حاضر در کشور تعداد متقاضیان افزایش داشته است؛ بنابراین برای استخدام در مشاغل دولتی، افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری را دارند، باید سعی داشته باشند که در مدت تحصیلات، رزومه علمی خود را تا نهایت امکان ارتقا دهند.

یکی از نقاط قوت رشته فیزیولوژی ورزشی، بازار کار خصوصی و اجرایی می­باشد که با توجه به افزایش اهمیت ورزش چه در بُعد سلامت و تندرستی و چه در بُعد ورزش قهرمانی، نیاز به متخصصان زیادی در کشور احساس می­ شود.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ فیزیولوژی ورزشی (کد 2116) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

گرایش فیزیولوژی ورزشی در مقطع دکتری تا سال 1396 به سه گرایش قلب و عروق، عصب عضله و متابولیسم و بیوشیمی ورزشی تقسیم می­ شد که از سال 1397 این تقسیم ­بندی برداشته شد. در حال حاضر گرایش فیزیولوژی ورزشی عمومی ارائه می ­شود؛ به همین دلیل بسیاری از دروس و واحدهای تئوری بر اساس تحقیقات میدانی دانشجویان در برنامه آموزشی قرار خواهد گرفت. با توجه به قوانین هر دانشکده، دانشجویان می ­توانند دروس پیشنهادی خود را به مدیر گروه اعلام کرده و در صورت صلاحدید گروه آموزشی آن دروس را اخذ کنند.

تعداد واحدهای تئوری که دانشجویان در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ فیزیولوژی ورزشی باید بگذرانند در بین دانشکده ­ها تفاوت ­های مختصری دارد اما تعداد کل واحدها 36 واحد خواهد بود که 18 واحد به دروس تخصصی و 18 واحد به فعالیت­ های پژوهشی تعلق دارد.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ فیزیولوژی ورزشی (کد 2116) می­گذراند:
همانطور که در قسمت قبل بیان شد، دروس تئوری که دانشجویان باید سپری کنند به نوع حیطه پژوهشی آن­ ها وابسته است ولی بعضی از دروس به صورت عمومی در دوره آموزشی ارائه می شوند که عبارتند از:

روش تحقیق، آمار، بیوشیمی و متابولیسم پیشرفته، سازگاری سلولی­ مولکولی، فیزیولوژی پیشرفته، آزمایشگاه سلولی مولکولی، آزمایشگاه کاربردی پیشرفته، سازگاری عصبی عضلانی، فیزیولوژی کاربردی پیشرفته، فیزیولوژی پیشرفته قلب و عروق.

معرفی رشته علوم ورزشی ـ آسیب ­شناسی ورزشی (کد 2117) در مقطع دکتری:

رشته علوم ورزشی ـ آسیب­ شناسی ورزشی در گروه علوم انسانی مجموعه تربیت بدنی قرار گرفته و در مقطع دکتری شامل یک زیررشته به نام آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی می باشد. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در سال 1387 با پذیرش 5 دانشجو در مقطع دکتری، برای اولین ­بار فعالیت خود را در آموزش و پرورش دانشجویان دکتری آسیب ­شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی آغاز کرد. تاکنون دانشگاه ­های تهران، خوارزمی، اصفهان، گیلان، بوعلی سینا همدان و باهنر کرمان هر ساله بر اساس نیازهای تحصیلی خود، پس از انجام مصاحبه ­های تخصصی سعی بر انتخاب دانشجویان واجد شرایط برای مقطع دکتری این رشته دارند.

هدف از تحصیل رشته علوم ورزشی ـ آسیب­شناسی ورزشی (کد 2117) در مقطع دکتری:

هدف از تحصیل رشته آسیب ­شناسی ورزشی در مقطع دکتری، تربیت فارغ ­التحصیلانی است که در دو حیطه نزدیک به هم ولی با نقش های متفاوت فعالیت کنند. دانشجویانی که در گرایش آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی فارغ ­التحصیل می­شوند، باید قابلیت افزایش آگاهی عمومی افراد جامعه نسبت به مشکلات مربوط به ناراستایی ­های قامتی و بی ­تحرکی ها را کسب کنند و این توانایی را داشته باشند که از طریق تمرینات اصلاحی مناسب در تلاش برای رفع این موارد برآیند. این در حالی است که دانشجویان مشغول به تحصیل در گرایش آسیب ­شناسی ورزشی عموماً با هدف بررسی شیوع آسیب­ های ورزشی در بین رشته ­های مختلف ورزشی، بررسی دلایل و مکانیسم­ های این آسیب ­ها و نیز طراحی پروتکل­ های تمرینی که منجر به پیشگیری یا توانبخشی هر چه بهتر این آسیب­ ها می­ شود در مقطع دکتری این رشته تحصیل خواهند کرد.

به نقل از وب­ سایت دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در پایان دوره دکتری دانش ­آموختگان رشته آسیب­ شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی بایستی توانایی­ های زیر را داشته باشند:

انجام پژوهش در زمینه آسیب ‌های ورزشی، ورزش ­های اصلاحی و درمانی و ورزش معلولین
تدریس دروس آسیب ‌شناسی ورزشی، ورزش معلولین، بهداشت ورزش، حرکات اصلاحی، حرکت درمانی و ناتوانی ورزشی
راهنمایی و برنامه‌ ریزی جهت استفاده از ورزش در حفظ سلامت عمومی و پیشگیری و کمک به درمان بیماری ­ها از طریق حرکات ویژه درمانی، همچنین پیشگیری و رفع ناهنجاری ­های اسکلتی ـ عضلانی از طریق حرکات اصلاحی

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ آسیب­شناسی ورزشی (کد 2117) در مقطع دکتری (اعم از شغل­های دولتی و خصوصی و اجرایی):

فارغ­ التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ آسیب شناسی ورزشی در مقطع دکتری ابتدا باید توانایی تدریس دروس مربوط به رشته آسیب ­شناسی ورزشی و ­حرکات اصلاحی در مراکز آموزشی و مدارس را داشته باشند. حضور به عنوان متخصص آسیب­ شناسی ورزشی در کنار تیم­ه ا و باشگاه­ های فرهنگی ورزشی از دیگر فعالیت ­های محول ­شده به فارغ ­التحصیلان این رشته است. این افراد می­ توانند بهترین رابط برای رفع خلأهای موجود بین کادر درمانی تیم­های ورزشی با مربی­ های بدنسازی و مربی­های تمرین­دهنده باشند. دانشجویان دکتری که علاقه­مند به فعالیت در حیطه حرکات اصلاحی هستند، می ­توانند پس از فارغ ­التحصیل شدن و اخذ مجوزهای مربوطه با همکاری وزارت خانه ­های مختلف، مراکزی برای غربالگری و بررسی راست قامتی افراد جامعه در رده ­های سنی خردسالی تا بزرگسالی دایر کنند.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ آسیب ­شناسی ورزشی (کد 2117) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

دروسی که برای این دوره در نظر گرفته شده به صورت دروس اصلی و اختیاری و به میزان جمعاً 18 واحد است که باید توسط دانشجویان انتخاب و گذرانده شود. لازم به ذکر است که انجام کار تحقیقاتی در قالب تز (پایان نامه) دکتری آخرین وظیفه محول شده به دانشجوی دکتری می ­باشد که پس از تعیین پروپوزال پیشنهادی، دانشجو ملزم به انجام آن به مدت 1 سال می ­باشد.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ آسیب­شناسی ورزشی (کد 2117) می­گذراند:
1ـ پاتوکینزیولوژی، 2ـ مکانیک آسیب‌ های ورزشی ستون فقرات، 3ـ حرکات اصلاحی پیشرفته، 4ـ آزمایشگاه حرکات اصلاحی و آسیب‌ شناسی ورزشی، 5ـ تربیت ‌بدنی معلولین، 6ـ استراتژی ­های پیشگیری از آسیب ­های ورزشی، 7ـ آب ­درمانی، 8ـ آسیب ­شناسی ورزشی پیشرفته، 9ـ ارزیابی آسیب ‌های ورزشی، 10ـ روش تحقیق، 11ـ روش­ های آماری پیشرفته

معرفی رشته علوم ورزشی ـ رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی (کد 2118) در مقطع دکتری:

رشته علوم ورزشی ـ رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، یکی از شاخه های علوم ورزشی است که ریشه در مبانی زیست شناختی و روان شناختی حرکات انسان دارد. مطالبی که به صورت اجمالی در این رشته آموخته می شود، شامل بررسی رشد و نمو، شکل ‌گیری دستگاه های مختلف بدن و عوامل مؤثر بر آن ها، فرایندهای رشد، توسعه و حرکات انسانی، آشنایی با چگونگی عمل دستگاه عصبی مرکزی در کنترل اعمال، اساس فیزیولوژیکی حافظه، فرایندهای کنترل و انواع حافظه، چگونگی رشد و توسعه شناختی و هوش و ارتباط آن با دستگاه عصبی و حرکات ارادی می باشد.

رشته رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی شامل دو زیررشته است:

1ـ رفتار حرکتی (بدون گرایش)، 2ـ روانشناسی ورزشی (بدون گرایش).

هدف از تحصیل رشته علوم ورزشی ـ رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی (کد 2118) در مقطع دکتری:

هدف از تحصیل در دوره دکتری رشته علوم ورزشی ـ رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، تربیت افراد متبحر در رفتار حرکتی است تا بتوانند با نوآوری در زمينه هاي علمي به آموزش، برنامه ريزي، اجرا، راهنمايي، تحليل مشکلات و پژوهش در اين شاخه از علم بپردازند و نقش مؤثري در محيط هاي علمي و حرفه اي داشته باشند.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی (کد 2118) در مقطع دکتری (اعم از شغل­های دولتی و خصوصی و اجرایی):

فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی می توانند در 3 دسته کلی زیر مشغول به کار شوند:

به عنوان استاد دانشگاه و اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
به عنوان دبیر در وزارت آموزش و پرورش
به عنوان مربی ورزشی در مراکز و سازمان های دولتی، فدراسیون های ورزشی و مراکز ورزشی خصوصی.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی (کد 2118) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

در دوره دکتری رشته علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی تعداد کل واحدهایی که دانشجو باید بگذراند 36 واحد است. از این تعداد، 18 واحد آن تئوری و 18 واحد دیگر به رساله اختصاص دارد.

دانشجو پس از گذراندن 18 واحد تئوری با در دست داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی با نمره قبولی مشخص و مورد تأیید وزارت علوم در آزمون جامع شرکت می­کند و پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی آزمون جامع، 18 واحد رساله را اخذ می­کند.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی (کد 2118) می­گذراند:

طرح ریزی حرکت انسان
رشد حرکتی پیشرفته در طول عمر
یادگیری حرکتی پیشرفته
روش تحقیق پیشرفته در رفتار حرکتی

معرفی رشته علوم ورزشی ـ بیومکانیک ورزشی (کد 2119) در مقطع دکتری:

بیومکانیک یا مکانیک موجود زنده علمی است که به مسائل و قوانینی که بر بدن موجود زنده حاکم است، می پردازد. علم بیومکانیک، علم جدیدی است که به عنوان یک علم بین رشته ­ای محسوب می ­شود. بیومکانیک ورزشی شامل بخش ­های مختلفی از جمله

Sport Biomechanics یا بیومکانیک ورزش است که به تکنیک­ ها و تاکتیک­ های یک ورزشکار می پردازد و می­ تواند در تغییر رکوردهای ورزشی به افراد ورزشکار کمک کند. بخش دیگر Clinical Biomechanicsیا بیومکانیک بالینی و پزشکی است که به این مسئله اشاره می­ کند که اگر قوانین و مسائل مربوط به بدن انسان را درست بشناسیم و اگر به طور صحیح آن ­ها را رعایت کنیم، می­توانیم از آسیب ­ها یا ناهنجاری­ هایی که بر روی سیستم اسکلتی عضلانی ما به وجود می­ آید، پیشگیری کنیم یا در صورت وقوع ناهنجاری و آسیب ­ها بتوانیم راه ­حل ­های درمانی مناسبی برای آن داشته باشیم.

بخش­ های دیگر آن شامل Apply Biomechanics یا بیومکانیک کاربردی و Fundamental Biomechanics یا بیومکانیک پایه است که نکات ریز بحث­های سلولی، مولکولی و جریان خون تا ماکروارگانیسم ­ها را شامل می­ شود.

هدف از تحصیل رشته علوم ورزشی ـ بیومکانیک ورزشی (کد 2119) در مقطع دکتری:

هدف از تحصیل در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی گرایش بیومکانیک ورزشی، بهتر شناختن قوانین ورزشی و ارزیابی دقیق متغیرها و مطالعه تخصصی و راهبردی به منظور ایجاد و توسعه راهکارهای کاربردی و عملی برای بهبود تکنیک ­های ورزشی، کاهش مکانیزم ­های آسیب، توسعه و به روزآوری وسایل و تجهیزات ورزشی و بازتوانی با تکیه بر پایه علم و اصول مکانیک بر بدن انسان، بهره­ وری بهتر از مکانیک بدن انسان بر حفظ و سلامت بدن و ارتباط آن با محیط زندگی و ایجاد و توسعه لوازم ارگونومیک برای محیط زندگی و کار سالم­ تر است که در نهایت به افراد ورزشکار و غیرورزشکار کمک شایانی می کند.

آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ ­التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ بیومکانیک ورزشی (کد 2119) در مقطع دکتری (اعم از شغل ­های دولتی و خصوصی و اجرایی):

فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی ـ بیومکانیک ورزشی می توانند در سازمان­ هاي دولتي اعم از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت ورزش و فدراسيون ­هاي ورزشي استخدام شوند. همچنين فارغ التحصیلان می توانند در مراكز ورزشي و درماني و توان ­بخشی، در بخش ­های مطالعه و پژوهش شرکت­ های تولید لوازم ورزشی و بازتوانی به خدمت بپردازند.

توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ بیومکانیک ورزشی (کد 2119) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):

در دوره دکتری رشته علوم ورزشی ـ بیومکانیک ورزشی تعداد کل واحدهایی که دانشجو باید بگذراند 36 واحد است که از این تعداد، 18 واحد آن تئوری و 18 واحد دیگر به رساله اختصاص دارد. دانشجو پس از گذراندن 18 واحد تئوری (بعضی از دانشگاه­ ها علاوه بر 18 واحد اجباری تعداد واحدی هم به صورت پیش ­نیاز از جمله کامپیوتر و ریاضی لحاظ می ­کنند) با در دست داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی با نمره قبولی مشخص و مورد تأیید وزارت علوم در آزمون جامع شرکت کرده و پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی آزمون جامع، 18 واحد رساله را اخذ می ­کند.

نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته علوم ورزشی ـ بیومکانیک ورزشی (کد 2119) می­گذراند:
بیومکانیک ورزشی پیشرفته، آناتومی بالینی و عملکردی، تکنیک ­های پیشرفته آزمایشگاهی، سمینار و روش تحقیق در بیومکانیک ورزشی، بیومکانیک آسیب ­های ورزشی، مطالعه مستقل هدایت ­شده، مدلسازی و برنامه­ نویسی در تحلیل حرکت انسان، نورومکانیک حرکت انسان، پاتومکانیک سیستم عصبی ـ عضلانی

keyboard_arrow_up