استخدام وزارت راه و شهرسازی

وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارت‌خانه‌های دولت ایران است. پیشینه شکل‌گیری این وزارتخانه به سال ۱۲۶۰ و تأسیس وزارت فوائد عامه در دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد. فرم کنونی این وزارتخانه در ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ با رأی مجلس و تأیید شورای نگهبان، از ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی شکل گرفت. ثبت نام استخدام وزارت راه و شهرسازی از طریق سایت سنجش صورت میگیرد.

تاریخچه وزارت راه و شهرسازی

ساختار و سازمان وزارت راه و شهرسازی در درازای مدتی که از فعالیت آن می‌گذشته‌است به دلیل ضرورت‌های ملی به دفعات دچار تغییر و تحول گشته‌است. روند این تحول را می‌توان به دوره‌های زیر تقسیم‌بندی نمود.

ماموریت‌ها و چشم‌اندازها راه و شهرسازی

تأمین راه‌های کشور اعم از زمینی (راه و راه‌آهن) و راه‌های دریائی و هوائی
اداره امور ترابری کشور، پی ریزی سیاست جامع هماهنگ برای آن و ایجاد توسعه، تجهیز، گسترش و نگاهداری تأسیسات زیربنائی آن با توجه به مقتضیات توسعه اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و دفاع ملی
تعیین مراکز جمعیتی و تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهرها در سطح کشور به منظور برنامه‌ریزی عمران منطقه ای و استفاده بهتر از منابع سرزمین نظیر خاک و آب و جلوگیری از ایجاد مشکلات شهری در اثر رشد و توسعه ناموزون آن‌ها و در نتیجه اتلاف منابع اقتصادی و انسانی کشور
مدیریت یکپارچه زمین با همکاری دستگاه‌های اجرائی
تأمین رفاه اجتماعی در زمینه مسکن
مشارکت در ساماندهی بازار سرمایه در امر زمین و مسکن
کمک به حفظ تعادل اقتصادی از طریق اعمال سیاست‌های تشویقی و استفاده از سرمایه‌گذاری در امر ساختمان و مسکن
راهبری تحقیقات ساختمانی به منظور ایمن‌سازی ساختمان‌ها در قبال حوادث طبیعی، استفاده بهتر از منابع و مصالح محلی و افزایش کیفیت مصنوعات ساختمانی
هماهنگی و تمرکز در تهیه واجرای طرح‌ها وساختمان‌های دولتی و عمومی در سطح کشور

دانلود سوالات استخدامی وزارت راه و شهرسازی

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی وزارت راه و شهرسازی

وزارت راه و شهر سازی برای جذب نیروی متخصص و مورد نیاز خود، آزمون عمومی استخدامی و مصاحبه حضوری را برای داوطلبان واجد شرایط برگزار می کند. داوطلبان برای ثبت نام در این آزمون استخدامی، می بایست به سایت ثبت نام آزمون در زمان اعلام شده مراجعه نمایند. متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی برای عملکرد بهتر و افزایش شانس قبولی خود، بهتر است با سوالات و شرایط و نحوه برگزاری آشنایی کامل را داشته باشند.

مراحل ثبت نام ازمون استخدامی وزارت راه و‌ شهرسازی

مجری برگزاری آزمون استخدامی وزارت راه و شهر سازی، سازمان سنجش می باشد. داوطلب باید به سایت سنجش مراجعه کرده و سپس وارد بخش سایر آزمون ها شود. در این مرحله، باید هزینه ثبت نام را از طریق خرید کارت اعتباری پرداخت کرده سپس فرم اطلاعات را تکمیل کرده و شماره پیگیری و سریال کارت را گرفته و با تایید گزینه ادامه و وارد کردن سریال کارت اعتباری، وارد فرم ثبت نام شوند. پس از ارائه اطلاعات و مدارک ذکر شده، فرایند ثبت نام با دادن شماره پرونده و سریال کامل می شود.

رشته های مورد نظر استخدامی وزارت راه و شهرسازی

حقوق بین الملل، دیپلماسی سازمان های بین المللی، روابط بین المللی، روابط سیاسی، مهندسی عمران گرایش سازه، مدیریت پروژه و‌ ساخت، مهندسی راه و ساختمان، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی نرم افزار، اقتصاد حمل و نقل، مدیریت صنعتی، مهندسی برق، مهندسی صنایع، اقتصاد نظری، علوم ارتباطات اجتماعی، روابط عمومی، حسابرسی و مدیریت مالی.

شرایط عمومی استخدام سازمان وزارت راه و شهر سازی

فرد باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اعتقاد داشته باشد.
سلامت جسمی و روانی و توانایی انجام کار در شغل مورد نظر را دارا باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات را نداشته باشد.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد.
آقایان کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم داشته باشند.
منع استخدام در دستگاه های دولتی به موجب رای مراجع ذیصلاح را نداشته باشند.

شرایط اختصاصی استخدام وزارت راه و شهرسازی

داوطلب اگر جزو استخدامی های رسمی و پیمانی در هر یک از پست های سازمانی باشد، بعد از قبولی در آزمون نباید در هیچ یک از پست های سازمانی مشغول به کار باشد.
شغل انتخابی داوطلب باید مطابق با شرایط احراز جدول شغلی باشد.
ملاک عمل در خصوص سن افراد، آخرین روز ثبت نام می باشد.
ملاک عمل در خصوص کارت پایان خدمت یا معافیت و مدرک تحصیلی، تاریخ درج شده در آنها می باشد.

سوالات استخدامی وزارت راه و ترابری

شرایط سنی داوطلبان استخدام وزارت راه و شهرسازی

داوطلبان برای استخدام در وزارت راه و شهرسازی باید دارای شرایط سنی مجاز باشند.افراد داوطلب دارای مدرک فوق لیسانس حداکثر ۴۰ سال سن، افراد داوطلب دارای مدرک لیسانس ، حداکثر ۳۵سال، افراد داوطلب دارای مدرک فوق دیپلم حداکثر ۳۰ سال سن و افراد داوطلب دارای مدرک دکتری ، حداکثر ۴۵ سال بین داشته باشند. این شرایط در دفترچه عمومی به طور کامل شرح داده شده است.

چه کسانی شامل معافیت شرط سنی و افزایش سقف سنی مجاز می باشند؟

افراد خانواده شهدا به میزان ۵سال به سقف سنی مجاز آن ها افزوده می شود.
جانبازان، آزادگان و فرزندان و همسران آن ها و فرزندان شهدا و آزاده هایی که حداقل یک سال و بالاتر سابقه اسارت دارند، معاف از شرط سنی اند.
برای آقایان به میزان مدت خدمت سربازی، به حداکثر سن مجاز افزوده می شود.
افرادی که به صورت غیر رسمی و‌ مداوم در هر یک از شغل های دستگاه های اجرایی از تاریخ بهمن ۵۷ را داشته اند، به میزان مدت خدمت غیر رسمی آنها، به سقف سنی مجاز افزوده می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی وزارت راه و شهرسازی

اصل شناسنامه به همراه کپی از تمام صفحات
اصل کارت ملی به همراه کپی بیشت و رو
اصل مدرک تحصیلی به همراه کپی
تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام
گواهی ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثار گران
مدارک دال بر بومی بودن شخص داوطلب
فایل اسکن شده عکس ۴*۳
مدرک پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم

چگونه از زمان ثبت نام استخدام وزارت راه و‌شهرسازی مطلع شویم؟

داوطلبان استخدام در وزارت راه و شهرسازی، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به آدرس sanjesh.org از زمان ثبت نام آزمون استخدامی مطلع شوند. متقاضیان بهتر است با دریافت دفترچه عمومی از طریق همین سایت، اطلاعات لازم برای شرکت در آزمون استخدامی را کسب کرده و سپس با تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، اقدام به ثبت نام در آزمون نمایند. داوطلبان باید در مهلت مقرر، ثبت نام خود را به صورت کامل و صحیح انجام دهند.

دفترچه عمومی وزارت راه و شهرسازی شامل چه مواردی می باشد؟

دفترچه عمومی وزارت راه و شهرسازی ، شامل مواردی چون منابع عمومی و اختصاصی آزمون ، زمان و نحوه برگزاری آزمون، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام، مراحل ثبت نام، شرایط عمومی و اختصاصی استخدام، زمان اعلام نتایج اولیه و نتایج نهایی، مهلت شروع و پایان ثبت نام آزمون، سهمیه های در نظر گرفته شده، رشته های تحصیلی و شغلی مورد نیاز جهت استخدام، نحوه دریافت کارت آزمون و جزئیات مصاحبه حضوری می باشد.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدامی وزارت راه و شهرسازی

منابع عمومی: زبان انگلیسی، ادبیات فارسی، ریاضی و آمار مقدماتی، معارف اسلامی، مهارت های کامپیوتری و فناوری اطلاعات، هوش و‌ توانمندی های ذهنی.
منابع تخصصی: کارشناس معماری( مبانی نظر معماری، بیان معماری، قوانین شهرسازی)
کارشناس روابط بین الملل( حقوق بین المللی، اصول روابط بین الملل)
کارشناس راه، ساختمان و شهرسازی( تکنولوژی بتن، مقررات ساختمان، نقشه برداری، شهرسازی)
کارشناس حقوقی( حقوق خصوصی، حقوق جزا، حقوق عمومی)
کارشناس امور حمل و نقل( مهندسی ترافیک، تحقیق در عملیات)
حسابدار( مدیریت مالی، حسابداری دولتی، حسابداری مالی).

منابع سوالات استخدامی راه و شهرسازی

نحوه ورود سامانه آزمون استخدامی وزارت راه و شهر سازی

علاقه مندان به شرکت در آزمون استخدامی وزارت راه و‌ شهرسازی و استخدام در رشته های مورد نظر این سازمان از جمله: کارشناس معماری، کارشناس روابط بین الملل، کارشناس راه، ساختمان و شهرسازی، کارشناس حقوقی، کارشناس تحلیل گر سیستم و کارشناس امور حمل و نقل، کارشناس مطالعات اقتصادی راه، مسکن و شهرسازی و سایر شغلها مندرج در جدول عمومی، ابتدا باید از طریق مرورگر وارد سایت سازمان سنجش شده و با مطالعه کامل دفترچه عمومی و اطلاع از زمان و نحوه برگزاری آزمون، ثبت نام خود را آغاز کنند.
keyboard_arrow_up