استخدام نیروی هوایی ارتش

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌اختصار: نهاجا یکی از ۴ نیروی زیر مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که مسئولیت حفاظت از مرزهای هوایی و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران را برعهده دارد.ریشه‌های شکل‌گیری نیروی هوایی در ایران، به دوره سلطنت احمدشاه قاجار بازمی‌گردد، که با کوشش نخست‌وزیر وقت؛ رضاخان سردار سپه، در سال ۱۳۰۳ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران تأسیس شد. نیروی هوایی در دوره سلطنت محمدرضا شاه، توسعه یافت و با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ نام آن به فرم کنونی تغییر پیدا کرد. استخدام نیروی هوایی ارتش هر سال برگزار میگردد.

در خلال جنگ ایران و عراق و در پی اعمال تحریم‌های بین‌المللی، ناوگان نیروی هوایی ارتش به شدت آسیب دید و هم‌اکنون بر پایه آمار غیررسمی، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۳۴۵ فروند هواپیمای جنگنده در اختیار دارد و به عنوان نهمین نیروی هوایی جهان شناخته می‌شود.

دانلود سوالات استخدامی نیروی هوایی

تاریخچه نیروی هوایی

نیروی هوایی در سال ۱۳۰۳ و به کوشش نخست‌وزیر وقت، رضاخان سردار سپه بنیان‌گذاری شد. در خرداد ۱۳۰۳ حکم عمومی قشون، تحت شمار ۲۲۲ برای تأسیس نیروی هوایی صادر گردید

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی نیروی هوایی ارتش

نیروی هوایی ارتش به منظور جذب نیرو و تکمیل کادر انسانی خود از میان افراد واجد شرایط ورود به سازمان های نظامی در شغل های اداری، افسر پیمانی و کارمند علمی و تجربی، آزمون استخدامی را برگزار می کند.
این آزمون از طریق پرتال اطلاع رسانی ارتش برگزار می شود. افراد باید به صورت حضوری در دفاتر گزینش نیروی هوایی برای شرکت در آزمون و استخدام ثبت نام کنند. هم چنین افراد داوطلب می توانند از طریق دانشگاه افسری، ثبت نام استخدامی را انجام دهند.

مراحل ثبت نام آزمون استخدامی نیروی دریایی ارتش

ثبت نام از طریق دانشگاه افسری نیز انجام می شود. به این صورت که فرد با در نظر گرفتن شرایط، یکی از شغل های اعلام شده را انتخاب کرده و ثبت نام می کند.
ثبت نام نیز از طریق سایت گزینش ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می شود که متقاضی پس از خرید کارت و ثبت نام اینترنتی از طریق سایت، در موعد مقرر کارت ورود به جلسه را دریافت کرده و در امتحان کتبی حضور می یابند. پس از اعلام نتایج و کسب نمره لازم در آزمون کتبی، فرد برای مصاحبه دعوت می شود.

امتیازات استخدامی نیروی هوایی ارتش

افراد می توانند به صورت شبانه روزی در دوره های آموزش در تمامی آموزشگاه ها، شرکت کنند.
کلیه هزینه ها و مخارج داوطلبان به عهده نیروی هوایی ارتش می باشد.
تامین وسایل کمک آموزشی، خوراک، پوشاک و بهداشت و‌ درمان به عهده نیروی هوایی است.
امکان ترفیع گرفتن پس از إتمام دوره های آموزشی وجود دارد.
پذیرفته شدگان می توانند از تسهیلات موجود در این سازمان مانند وام، کارت اعتباری حکمت و دیگر خدمات تسهیلاتی برخوردار شوند.

شرایط عمومی استخدام نیروی هوایی ارتش

متقاضی تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد داشته باشد.
سو پیشینه کیفری نداشته باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا استفاده از دخانیات را نداشته باشد.
در هیچ یک از ارگان ها و سازمان های دولتی مشغول به کار نبوده و تعهد خدمت به آنها نداشته باشد.
آقایان باید کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم را داشته باشند.
سلامت جسمانی و روانی و توانایی انجام کار در شغلی که در آن استخدام می شود را دارا باشد.

شرایط اختصاصی استخدام نیروی هوایی ارتش

متقاضی باید تعهد خدمتی به نیروی هوایی ارتش را ارائه دهد.
مدرک تحصیلی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم را داشته باشد.
استخدام افراد دارای کارت معافیت پزشکی، مستلزم ارائه مدارک دال بر رسیدگی به وضعیت مشمولیت آنان، از اداره وظیفه عمومی ناجا می باشد.
مدت قرار داد نظامیان پیمانی ۵ سال و کارمندان پیمانی ۶ سال می باشد.
در آزمون ورودی، معاینات پزشکی و مقاومت جسمانی قبول شود.
داشتن مدرک تحصیلی در رشته های مهندسی مستلزم داشتن حداقل معدل ۱۳ و در رشته های غیر مهندسی حداقل معدل ۱۴، می باشد.

شرایط سنی داوطلبان استخدام نیروی هوایی ارتش

برای استخدام در نیرویی هوایی ارتش و شرکت در آزمون استخدامی، داوطلبان و‌ کارمندان تجربی دارای مدرک دیپلم حداکثر ۲۶ سال، کارمند تجربی راننده پایه یک، حداکثر ۳۰ سال، کارمندان افسری پیمانی و‌ کارمند علمی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد حداکثر ۲۸ سال و دکترای تخصصی حداکثر ۴۰ سال را داشته باشند.
در صورت انجام خدمت سربازی، مدت خدمت ضرورت به حداکثر سن مجاز افزوده می شود.
ملاک محاسبه سن، تاریخ شروع ثبت نام است.
فرزندان شهدا، جانبازان از کار افتاده کلی و آزادگان، از شرط سنی معاف هستند.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی نیروی هوایی ارتش

فایل اسکن شده عکس ۴*۳
اصل شناسنامه به همراه کپی
اصل کارت ملی به همراه کپی
اصل مدرک دیپلم یا گواهی موقت دیپلم
اصل ریز نمرات دیپلم
خانواده های درجه یک شهدا، جانبازان و آزادگان و فرزندان کارکنان نیروهای مسلح، هنگام ثبت نام باید اصل نامه معتبر از سازمان مربوطه را برای برخورداری از امتیازهای مصوب، ارائه دهند.
اصل نامه اشتغال به خدمت از کانون بازنشستگان والدین جهت استخدام فرزندان کارکنان نیروهای مسلح.

منابع سوالات استخدامی نیروی هوایی ارتش

چگونه از زمان ثبت نام استخدام نیروی هوایی ارتش مطلع شویم؟

افراد داوطلب برای شرکت در آزمون استخدامی نیروی هوایی ارتش و استخدام در عناوین مختلف شغلی این سازمان، برای اطلاع از زمان بندی آزمون باید به سایت اطلاع رسانی استخدام ارتش مراجعه کرده و پس از اطلاع از زمان آن، مدارک خود را جهت ثبت نام، به صورت حضوری به یکی از مراکز گزینش سنجش که توسط این سازمان اداره می شود، ارائه نموده و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدام نیروی هوایی ارتش

منابع عمومی آزمون استخدامی ارتش شامل: زبان و ادبیات فارسی، هوش و توانمندی ذهنی، زبان و ادبیات انگلیسی، ریاضی و آمار مقدماتی، معارف اسلامی و اطلاعات عمومی و اجتماعی می باشد. منابع تخصصی بنابر بر رشته های مورد نیاز آزمون از جمله رشته های انسانی، ریاضی، تجربی، فنی حرفه ای و رشته های مهارتی کاردانش، متفاوت می باشد.

نحوه ورود به سامانه آزمون استخدامی نیروی هوایی ارتش

متقاضیانی که تمایل به استخدام در نیروی هوایی ارتش در شغل های مهندسی فرماندهی و‌ کنترل، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی نگهداری و تعمیر سامانه های هوایی، مهندسی رایانه، خلبانی، شکاری و ناوبری هوایی را دارند، باید در زمان مقرر شده به صورت حضوری به یکی از مراکز گزینش ارتش مراجعه نمایند و مدارک خود را ارائه دهند. پس از طی کردن مراحل، داوطلبان برای شرکت در آزمون باید آماده شوند که زمان برگزاری آن از طریق سایت aja.ir اعلام می شود. مدارک حتما باید به صورت حضوری ارائه شود.
keyboard_arrow_up