نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران یا نیروی زمینی ارتش ایران (به‌اختصار: نزاجا) مهم‌ترین نیروی زیرمجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که به‌عنوان بزرگترین سازمان رزمی در نیروهای مسلح ایران محسوب می‌شود و وظیفه حفظ حاکمیت ارضی و حفاظت از مرزهای سرزمینی ایران را برعهده دارد. پیشینه شکل‌گیری نیروی زمینی در ایران، به دوران مادها بازمی‌گردد و فرم کنونی نیروی زمینی در قالب یک ارتش کلاسیک، در دوره رضاشاه پهلوی تأسیس گردید و در دوران محمدرضاشاه توسعه پیدا کرد. استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران که در چهار بخش نیروی زمینی، پدافند هوایی، نیروی دریایی و نیروی هوایی فعالیت می کند، مسئول حفاظت از مرزها و تمامی نقاط کشور می باشد.

پیشینه نیروی زمینی

پیشینه تشکیل نیروی زمینی در ایران را می‌توان از لحاظ تاریخی با پیدایش مادها در سرزمین کنونی ایران، هم‌زمان دانست. در این دوران نیروی زمینی متشکل از دو گروه پیاده‌نظام و سواره نظام بوده‌اند. بعدها با شکل‌گیری پادشاهی هخامنشیان، این نیروها تحت فرماندهی یک نفر درآمد و رسته‌های پیاده، سواره، ارابه‌سواران، مهندسان، نفت‌اندازان، کارگزاران و گارد جاویدان شکل گرفت. در دوران پادشاهی اشکانی، اهمیت رسته سواران بیشتر گردید. در دوره ساسانیان پادگان‌هایی به‌صورت ثابت، ایجاد شد و هزینه نگهداری نیروها و مزد سربازان نیز توسط حکومت مرکزی پرداخت می‌گردید.

دانلود سوالات استخدامی نیروی زمینی ارتش

پس از حمله اعراب به ایران و فروپاشی پادشاهی ساسانی، امیران عرب نیروهایی از ایرانیان را در زیر فرمان خود داشتند و پس از مدتی همین نیروها، علم استقلال برافراشتند و در گوشه و کنار ایران حکومت‌هایی تشکیل دادند، که هر یک از آنها دارای ارتش مخصوص به خود بود. با روی کار آمدن پادشاهی صفویان، ارتش دارای سازمانی متشکل و هماهنگ‌تر شد و نیروی زمینی به ۴ دسته: سواران، پیادگان، توپ‌چیلر (توپخانه) و نسق‌چیلر (راهدار و راهبان سپاهیان) تقسیم شد و این سازماندهی تا زمان پادشاهی نادرشاه افشار ادامه داشت.
با کشته‌شدن نادرشاه افشار، آرامش و مرکزیت خاصی که او پدیدآورده بود، به یکباره از میان رفت و آشفتگی در ارتش، تا نخستین دهه از سدهٔ ۱۳ و آغاز فرمانروایی آقامحمدخان قاجار ادامه یافت. در دوره قاجاریه به همت عباس میرزا و پس از آن، با تدابیر امیر کبیر، سازمان ارتش بار دیگر به صورت منسجم و هماهنگ درآمد و سازمان ارتش ایران به ۱۰ تومان تقسیم شد، که هر تومان متشکل از ۴ تا ۱۱ فوج بود و فرماندهی هر فوج را نیز یک سرتیپ برعهده داشت. پس از شکست ایران از روسیه و تشکیل دیویزیون قزاق در ایران، به‌طور کلی نیروی زمینی ارتش را بخش‌های: قشون جنوب ایران، دیویزیون قزاق، بریگاد مرکزی، قوای داوطلب شرقی، ژاندارمری، امنیه و قوای مشابه، پلیس منظم، همچنین پلیس ایالات و ولایات تشکیل می‌دادند.

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی نیروی زمینی ارتش

نیروی زمینی ارتش به منظور جذب نیرو و تکمیل کادر انسانی خود از میان افراد واجد شرایط ورود به سازمان های نظامی در شغل های اداری، افسر پیمانی و کارمند علمی و تجربی، آزمون استخدامی را برگزار می کند.
این آزمون از طریق پرتال اطلاع رسانی ارتش برگزار می شود. افراد باید به صورت حضوری در دفاتر گزینش نیروی زمینی برای شرکت در آزمون و استخدام ثبت نام کنند. هم چنین افراد داوطلب می توانند از طریق دانشگاه افسری، ثبت نام استخدامی را انجام دهند.

مراحل ثبت نام آزمون استخدامی نیروی زمینی ارتش

ثبت نام از طریق دانشگاه افسری نیز انجام می شود. به این صورت که فرد با در نظر گرفتن شرایط، یکی از شغل های اعلام شده را انتخاب کرده و ثبت نام می کند.
ثبت نام نیز از طریق سایت گزینش ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می شود که متقاضی پس از خرید کارت و ثبت نام اینترنتی از طریق سایت، در موعد مقرر کارت ورود به جلسه را دریافت کرده و در امتحان کتبی حضور می یابند. پس از اعلام نتایج و کسب نمره لازم در آزمون کتبی، فرد برای مصاحبه دعوت می شود.

امتیازات استخدامی نیروی زمینی ارتش

افراد می توانند به صورت شبانه روزی در دوره های آموزش در تمامی آموزشگاه ها، شرکت کنند.
کلیه هزینه ها و مخارج داوطلبان به عهده نیروی زمینی ارتش می باشد.
تامین وسایل کمک آموزشی، خوراک، پوشاک و بهداشت و‌ درمان به عهده نیروی هوایی است.
امکان ترفیع گرفتن پس از إتمام دوره های آموزشی وجود دارد.
پذیرفته شدگان می توانند از تسهیلات موجود در این سازمان مانند وام، کارت اعتباری حکمت و دیگر خدمات تسهیلاتی برخوردار شوند.

شرایط عمومی استخدام نیروی زمینی ارتش

متقاضی تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد داشته باشد.
سو پیشینه کیفری نداشته باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا استفاده از دخانیات را نداشته باشد.
در هیچ یک از ارگان ها و سازمان های دولتی مشغول به کار نبوده و تعهد خدمت به آنها نداشته باشد.
آقایان باید کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم را داشته باشند.
سلامت جسمانی و روانی و توانایی انجام کار در شغلی که در آن استخدام می شود را دارا باشد.

منابع سوالات استخدامی نیروی زمینی ارتش

شرایط اختصاصی استخدام نیروی زمینی ارتش

داشتن مدرک تحصیلی از دانشگاه های معتبر به تاییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
گواهینامه پایان طرح عمومی برای رشته هایی که ملزم به گذراندن طرح اجباری هستند.
موفقیت در معاینات پزشکی، مصاحبه حضوری و کتبی، علمی و آزمون مقاومت جسمانی.
تعهد به خدمت، به مدت قرار داد ۵ و ۶ ساله بنابر شغل انتخابی.
داشتن حداقل معدل ۱۳ برای رشته های مهندسی و حداقل معدل ۱۴ برای رشته های غیر مهندسی و حداقل معدل ۱۳ برای پزشکان عمومی و متخصص.

شرایط سنی داوطلبان استخدام نیروی زمینی ارتش

برای استخدام در نیرویی زمینی ارتش و شرکت در آزمون استخدامی، داوطلبان و‌ کارمندان تجربی دارای مدرک کاردانی حداکثر ۲۶ سال، کارمند تجربی راننده پایه یک، حداکثر ۳۰ سال، کارمندان افسری پیمانی و‌ کارمند علمی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد حداکثر ۲۸ سال، دکترای عمومی حداکثر ۳۵سال و دکترای تخصصی حداکثر ۴۰ سال را داشته باشند.
در صورت انجام خدمت سربازی، مدت خدمت ضرورت به حداکثر سن مجاز افزوده می شود.
ملاک محاسبه سن، تاریخ شروع ثبت نام است.
فرزندان شهدا، جانبازان از کار افتاده کلی و آزادگان، از شرط سنی معاف هستند.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی نیروی زمینی ارتش

فایل اسکن شده عکس ۴*۳
اصل شناسنامه به همراه کپی
اصل کارت ملی به همراه کپی
اصل مدرک دیپلم یا گواهی موقت دیپلم
اصل ریز نمرات دیپلم
خانواده های درجه یک شهدا، جانبازان و آزادگان و فرزندان کارکنان نیروهای مسلح، هنگام ثبت نام باید اصل نامه معتبر از سازمان مربوطه را برای برخورداری از امتیازهای مصوب، ارائه دهند.
اصل نامه اشتغال به خدمت از کانون بازنشستگان والدین جهت استخدام فرزندان کارکنان نیروهای مسلح.

چگونه از زمان ثبت نام استخدام نیروی زمینی ارتش مطلع شویم؟

افراد داوطلب برای شرکت در آزمون استخدامی نیروی زمینی ارتش و استخدام در عناوین مختلف شغلی این سازمان، برای اطلاع از زمان بندی آزمون باید به سایت اطلاع رسانی استخدام ارتش مراجعه کرده و پس از اطلاع از زمان آن، مدارک خود را جهت ثبت نام، به صورت حضوری به یکی از مراکز گزینش سنجش که توسط این سازمان اداره می شود، ارائه نموده و ثبت نام خود را تکمیل کنند.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدام نیروی زمینی ارتش

منابع عمومی آزمون استخدامی نیروی زمینی ارتش شامل: زبان و ادبیات فارسی، هوش و توانمندی ذهنی، زبان و ادبیات انگلیسی، ریاضی و آمار مقدماتی، معارف اسلامی و اطلاعات عمومی و اجتماعی می باشد.
منابع تخصصی بنابر بر رشته های مورد نیاز آزمون از جمله رشته های انسانی، ریاضی، تجربی، فنی حرفه ای و رشته های مهارتی کاردانش، متفاوت می باشد.

دانلود سوالات استخدامی نیروی زمینی

نحوه ورود به سامانه آزمون استخدامی نیروی زمینی ارتش

متقاضیانی که تمایل به استخدام در نیروی زمینی ارتش در شغل های مدیریت دفاعی، علوم دفاعی، مهندسی عمران، مهندسی نگهداری و تعمیر بالگرد، مهندسی مخابرات، اداری، استخدامی دارایی، آماد، دژبان، استخدامی توپخانه صحرایی و بهداشت و درمان را دارند، باید در زمان مقرر شده به صورت حضوری به یکی از مراکز گزینش ارتش مراجعه نمایند و مدارک خود را ارائه دهند. پس از طی کردن مراحل، داوطلبان برای شرکت در آزمون باید آماده شوند که زمان برگزاری آن از طریق سایت aja.ir اعلام می شود. مدارک حتما باید به صورت حضوری ارائه شود.
keyboard_arrow_up