استخدام نهاد کتابخانه ها

نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور براساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مصوب ۱۳۸۲ متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است. پیش از تصویب این قانون کتابخانه‌های عمومی کشور تحت عنوان هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد اما بعد از تصویب این قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی به صورت نهاد عمومی غیردولتی و مستقل آغاز به فعالیت کرد. استخدام نهاد کتابخانه ها از طریق سازمان سنجش انجام میگردد.

بر اساس این قانون، غیر از هفت کتابخانه که در تبصره ۲ ماده ۱۱ استثنا شده‌اند، هر کتابخانه‌ای که می‌خواهد به عنوان «کتابخانه عمومی» در ایران فعالیت کند، باید زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مطابق با این قانون اداره شود. هفت استثناء این قانون عبارتند از: کتابخانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه آستان حضرت معصومه (س)، کتابخانه آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، کتابخانه آستان احمدبن موسی (ع) (شاه چراغ شیراز)، کتابخانه آیت‌الله‌العظمی‌مرعشی نجفی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی.

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها

نهاد کتابخانه ها برای جذب نیروی متخصص و مورد نیاز خود، آزمون عمومی استخدامی و مصاحبه حضوری را برای داوطلبان واجد شرایط برگزار می کند. داوطلبان برای ثبت نام در این آزمون استخدامی، می بایست به سایت ثبت نام آزمون در زمان اعلام شده مراجعه نمایند. متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی برای عملکرد بهتر و افزایش شانس قبولی خود، بهتر است با سوالات و شرایط و نحوه برگزاری آشنایی کامل را داشته باشند.

دانلود سوالات استخدامی نهادکتابخانه

مراحل ثبت نام ازمون استخدامی نهاد کتابخانه ها

در صورتی که مجری برگزاری آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها، سازمان سنجش باشد، باید به سایت سنجش مراجعه کرده و سپس وارد بخش سایر آزمون ها شد. در این مرحله، داوطلب باید هزینه ثبت نام را از طریق خرید کارت اعتباری پرداخت کرده سپس فرم اطلاعات را تکمیل کرده و شماره پیگیری و سریال کارت را گرفته و با تایید گزینه ادامه و وارد کردن سریال کارت اعتباری، وارد فرم ثبت نام شود. پس از ارائه اطلاعات و مدارک ذکر شده، فرایند ثبت نام با دادن شماره پرونده و سریال کامل می شود.

رشته های شغلی مورد نظر استخدام نهاد کتابخانه ها

در مقطع کارشناسی، رشته های روابط عمومی در گرایش های روزنامه نگاری، علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت فرهنگی هنری.
در مقطع کارشناسی ارشد، رشته های علوم ارتباطات اجتماعی در گرایش علوم ارتباطات اجتماعی، مطالعات فرهنگی و رسانه، مدیرین رسانه و روزنامه نگاری.
رشته شغلی کتابدار، در مدرک کارشناسی و بالاتر در یکی از رشته های کتابداری، اطلاع رسانی و علم اطلاعات و دانش شناسی.

شرایط عمومی استخدام نهاد کتابخانه ها

فرد باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اعتقاد داشته باشد.
سلامت جسمی و روانی و توانایی انجام کار در شغل مورد نظر را دارا باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات را نداشته باشد.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را قبول داشته باشد.
آقایان کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم داشته باشند.
منع استخدام در دستگاه های دولتی به موجب رای مراجع ذیصلاح را نداشته باشند.

شرایط اختصاصی استخدام نهاد کتابخانه ها

دارا بودن حداقل معدل ۱۲ برای مدرک کارشناسی و حداقل معدل ۱۴ برای مدرک کارشناسی ارشد و برای مدرک دکتر حداقل معدل ۱۶ برای استخدام در نهاد کتابخانه ها، الزامی است.
فرد داوطلب باید تعهد محضری به مدت حداقل ده سال، مبنی بر اشتغال در تمامی مناطق شهرستان ثبت نامی و کتابخانه مورد نظر کتابخانه های عمومی کشور، ارائه دهد.
بومی بودن در سطح استانی برای مردان و بومی بودن در سطح شهرستان برای داوطلبان زن، الزامی است.

شرایط مختص بومی بودن داوطلب

شهرستان یا استان محل تولد داوطلب یا همسر وی، با شهرستان یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام، یکی باشد.
همسر و فرزندان کارمندان رسمی و پیمانی دولت که شهرستان یا استان محل خدمت یا بازنشستگی والدین و همسر داوطلب با استان یا شهرستان مورد تقاضا برای استخدام، یکی باشد.
داوطلب حداقل ۴ سال از سنوات تحصیلی خود را به صورت مستمر در استان یا شهرستان مورد تقاضا، گذرانده باشد.

شرایط سنی داوطلبان استخدام نهاد کتابخانه ها

افراد داوطلب برای شرکت در آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها و استخدام در عناوین شغلی این نهاد، از نظر سنی دارای شرایطی هستند. این شرایط عبارتند از:
داوطلبان حداقل دارای ۲۰ سال سن، داوطلبان دارای مدرک کارشناسی حداکثر ۳۶ سال سن، داوطلبان دارای مدرک کارشناسی ارشد حداکثر ۳۸ سال سن و داوطلبان دارای مدرک دکتری، حداکثر ۴۰ سال سن داشته باشند.

چه کسانی شامل معافیت شرط سنی و افزایش سقف سنی مجاز می باشند؟

جانبازان، آزادگان و فرزندان آنها و فرزندان شهدا.
افراد متاهل و اشخاصی که فرزند دارند، به ازای هر فرزند، یک سال به حداکثر سن مجاز برای استخدامشان، اضافه میشود.
داوطلبانی که به طور تمام وقت و غیر رسمی از بهمن ۵۷ در موسسات و شرکت های دولتی، وزارتخانه ها، بانک ها، شهرداری ها و … اشتغال داشتند، به اندازه مدت زمان خدمت غیر رسمی شان، به حداکثر سن مجاز آنها اضافه می شود.
آقایان به میزان مدت خدمت سربازی، به سقف سنی مجازشان افزوده می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها

اصل شناسنامه به همراه کپی از تمام صفحات
اصل کارت ملی به همراه کپی پشت و رو
اصل مدرک تحصیلی به همراه کپی
تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام
گواهی ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثار گران
مدارک دال بر بومی بودن شخص داوطلب
فایل اسکن شده عکس ۴*۳
مدرک پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم

چگونه از زمان ثبت نام استخدام نهاد کتابخانه ها مطلع شویم؟

داوطلبان استخدام در نهاد کتابخانه ها، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور به آدرس sanjesh.org از زمان ثبت نام آزمون استخدامی مطلع شوند. متقاضیان بهتر است با دریافت دفترچه عمومی از طریق همین سایت، اطلاعات لازم برای شرکت در آزمون استخدامی را کسب کرده و سپس با تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، اقدام به ثبت نام در آزمون نمایند. داوطلبان باید در مهلت مقرر، ثبت نام خود را به صورت کامل و صحیح انجام دهند.

دانلود منابع سوالات استخدام نهادکتابخانه ها

دفترچه عمومی شامل چه مواردی می شود؟

دفترچه عمومی نهاد کتابخانه ها ، شامل مواردی چون منابع عمومی و اختصاصی آزمون ، زمان و نحوه برگزاری آزمون، مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام، مراحل ثبت نام، شرایط عمومی و اختصاصی استخدام، زمان اعلام نتایج اولیه و نتایج نهایی، مهلت شروع و پایان ثبت نام آزمون، سهمیه های در نظر گرفته شده، رشته های تحصیلی و شغلی مورد نیاز جهت استخدام، نحوه دریافت کارت آزمون و جزئیات مصاحبه حضوری می باشد.

معرفی منابع و نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدام نهاد کتابخانه ها

منابع عمومی: زبان انگلیسی، معارف اسلامی، هوش و‌توانمندی ذهنی، ادبیات فارسی، مهارت های کامپیوتری و فناوری اطلاعات، ریاضی و آمار مقدماتی.
منابع تخصصی: خدمات مرجع( کتاب اصول و خدمات مرجع در کتابخانه ها و مرکز اطلاع رسانی، جست و‌ جوی اطلاعات علمی)
اخلاق حرفه ای( کتاب اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان)
مدیریت کتابخانه( کتاب مدیریت کتابخانه و نظام اطلاع رسانی)
سازماندهی( کتاب فهرست نویسی، اصول و‌ روش ها)
اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات( کتاب فناوری اطلاعات و ارتباطات، اصول و‌کاربرد).

نحوه ورود سامانه آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها

علاقه مندان به شرکت در آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها و استخدام در رشته های مورد نظر این سازمان از جمله: مدیریت رسانه و روزنامه نگاری، کتابدار، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کتابخانه، مسئول روابط عمومی و سایر شغلها مندرج در جدول عمومی، ابتدا باید از طریق مرورگر وارد سایت سازمان سنجش شده و با مطالعه کامل دفترچه عمومی و اطلاع از زمان و نحوه برگزاری آزمون، ثبت نام خودرا آغاز کنند.

keyboard_arrow_up