استخدام سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی ایران، یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی عمومی غیردولتی است. این سازمان، وظیفهٔ پوشش اجباری بیمهٔ کارگران، حقوق‌بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل دولتی و آزاد را برعهده دارد. این سازمان اولین، قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان تأمین اجتماعی و درمانی در ایران است که متعلق به بیمه‌شدگان است. استخدام تامین اجتماعی هر سال با حضور شرکت کننده‌های فراوانی برگزار می گردد.

تاریخچه سازمان تامین اجتماعی

سابقه تامین اجتماعی در ایران به تصویب اولین قانون استخدامی کشوری در سال ۱۳۰۱ بازمی‌گردد که طی آن، نظامی برای بازنشستگی به وجود آمد. در این قانون، سه اصل تامین اجتماعی که عبارت بودند از فراهم کردن «حقوق و تأمین خاص» برای کسانی که پس از خدمت، توانایی فعالیت خود را از دست می‌دهند، «مقرری خاص» برای کسانی که به علت حادثه‌ای، علیل و از کار افتاده شوند و «حمایت کارفرمایان» از خانواده هر مستخدم که فوت شود، به چشم می‌خورد.
در اولین اقدام، طرح تشکیل «صندوق احتیاط کارگران راه‌آهن» در سال ۱۳۰۹ به تصویب دولت رسید. در این مصوبه، دولت تسهیلات خاصی را برای کارگران ضایعه دیده یا فوت شده در حین احداث راه‌آهن پیش‌بینی کرد. در سال ۱۳۱۵ «نظام‌نامه کارخانجات و موسسات صنعتی» برای کارگران بخش صنعت به تصویب هیئت دولت رسید.
در سال ۱۳۲۵، قانون کار از تصویب هیئت دولت گذشت. طبق این قانون، کارفرمایان، علاوه بر اینکه مکلف به رعایت قانون بیمه کارگران بودند، باید دو صندوق شامل صندوق بهداشت (برای کمک به کارگر در مورد بیماری‌هایی که ناشی از کار نباشد) و صندوق تعاون (برای کمک در امور ازدواج، عائله‌مندی، بیکاری، از کار افتادگی، بازنشستگی، حاملگی و غیره) را در هر کارگاه تشکیل می‌دادند. در سال ۱۳۲۸، وزارت کار رسماً تأسیس گردید و طبق ماده ۱۶ قانون کار مصوب ۱۷ خرداد ۱۳۲۸، مقرر شد صندوقی به نام «صندوق تعاون و بیمه کارگران» برای معالجه و پرداخت غرامت کارگران تشکیل شود.

دانلود منابع و سوالات استخدامی سازمان تامین اجتماعی

در ادامه در اواخر سال ۱۳۳۱ و در دوره نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق، «لایحه قانونی بیمه‌های اجتماعی کارگران» برای اولین بار به تصویب رسید و طبق آن سازمان مستقلی به نام «سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران» تأسیس شد. این سازمان مکلف و متعهد شد کمک‌ها و مزایای مقرر در لایحه را در مورد کارگران و کارمندانی که بیمه می‌شدند، اعمال کند. درپی مجموعه تحولات یادشده، به موجب تصویب‌نامه‌ای که در فروردین ۱۳۴۲ به تصویب هیئت وزیران رسید، سازمان بیمه‌های اجتماعی کارگران به «سازمان بیمه‌های اجتماعی» تغییر نام یافت تا زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد.
بیمه‌های اجتماعی روستاییان در سال ۱۳۴۷ به تصویب رسید که در سال ۱۳۵۴ در سازمان تأمین اجتماعی ادغام شد. در سال ۱۳۵۱ با تصویب قانون تأمین خدمات درمانی مستخدمان دولت، «سازمان تأمین خدمات درمانی» تشکیل شد. تشکیل وزارت رفاه اجتماعی، تحول دیگری بود که در سال ۱۳۵۳ روی داد. این وزارتخانه، تقریباً تمامی امور مربوط به بیمه درمان و رفاه قشرها مختلف جامعه را تحت پوشش خود قرار داد. در این میان، تصویب «قانون تأمین اجتماعی» در تیرماه ۱۳۵۴ و تشکیل «سازمان تأمین اجتماعی» را می‌توان آغازگر تحولی نو در نظام تأمین اجتماعی کشور دانست.
در سال ۱۳۵۵ با تصویب قانونی که منجر به انحلال وزارت رفاه و تشکیل وزارت بهداری و بهزیستی شد، سازمان تأمین اجتماعی به «صندوق تأمین اجتماعی» تغییر نام داد و تعهدات و امکانات درمانی آن به وزارت بهداری و بهزیستی محول شد. اما این تغییر، چندان دوام نیاورد و با تصویب لایحه‌ای در شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸، سازمان تأمین اجتماعی دوباره احیا شد.

تعهدات و خدمات تامین اجتماعی

تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی تأمین اجتماعی تنظیم شده‌است. مهم‌ترین تعهدات و خدمات این سازمان بدین شرح است:
مستمری بازنشستگی
مستمری از کار افتادگی
مستمری بازماندگان
مقرری بیمه بیکاری
غرامت دستمزد ایام بیماری
غرامت دستمزد ایام بارداری
پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی
کمک هزینه ازدواج
کمک هزینه کفن و دفن

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی سازمان بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی، یکی از قدیمی ترین سازمان های موجود در کشور است که مسئولیت بیمه کردن افراد در قبال دریافت هزینه را بر عهده دارد. این سازمان انواع مشاغل از جمله کارگران، کارمندان، حقوق بگیران و مشاغل آزاد را تحت پوشش بیمه ای خود دارد و سالانه جهت جذب نیروهای متخصص برای همکاری، آزمون استخدامی خود را برگزار می کند. استخدام در دو بخش درمانی و بیمه ای صورت میگیرد، که داوطلبان بر اساس تخصص خود میتوانند در یکی از این دو رشته شغلی، استخدام شوند.

مراحل ثبت نام در آزمون استخدامی تامین اجتماعی

داوطلب ابتدا از طریق مرورگر باید وارد سایت سازمان سنجش شده و گزینه سایر آزمون های استخدامی را انتخاب کند. پس از انتخاب این گزینه، کارت اعتباری آزمون را خریداری کرده و هزینه ثبت نام شرکت در آزمون را پرداخت کند. سپس با دریافت سریال شماره کارت اعتباری، به تکمیل اطلاعات و فرم ارائه شده در قسمت ثبت نام پرداخته و آن را تکمیل کند. داوطلب پس از انجام مراحل ثبت نام، در صورت تایید اطلاعات، در مرحله اول و‌ دوم سازمان شرکت کرده و در صورت داشتن صلاحیت، پذیرفته می شود.

شرایط عمومی استخدام بیمه تامین اجتماعی

تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشد.
معتقد به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد.
کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم را داشته باشد.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا دخانیات را نداشته باشد.
ممنوعیت استخدام در ارگان های دولتی، به موجب رای مراجع ذیصلاح را نداشته باشد.
از سلامت جسمی و روانی و توانایی انجام کاری که در آن مشغول به کار خواهد شد را، داشته باشد.
مشغول به کار در ارگان های دولتی نباشد و تعهد به خدمت در آن ها را نداشته باشد.

دانلود سوالات آزمون استخدامی تامین اجتماعی

شرایط اختصاصی استخدام بیمه تامین اجتماعی

مدارک تحصیلی و مقطع آن، طبق موارد درج شده در جدول باشد.
پذیرفته شدگان آزمون، باید مدت ۵ سال در شهر مورد تقاضای آزمون، تعهد خدمت داشته باشند.
افرادی که دارای معافیت خدمت سربازی هستند، اگر در آزمون کتبی و مصاحبه قبول شوند، باید واحد طب کار توانایی آنها برای انجام امور در شغل درخواستی را تایید کند.
متقاضی اگر از نیروهای باز خریداری شده باشد، امکان استخدام را ندارد.
مدرک تحصیلی موسسات آموزش عالی که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باشد، ملاک است.

شرایط سنی استخدام در سازمان تامین اجتماعی

افراد داوطلب از نظر سنی، برای استخدام و شرکت در آزمون استخدامی این سازمان در مدرک تحصیلی دیپلم، حداکثر ۲۴سال سن، افراد متقاضی دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم حداکثر ۲۶ سال سن، داوطلبان دارای مدرک تحصیلی لیسانس حداکثر ۲۸ سال سن، متقاضیان دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس حداکثر ۳۰ سال سن و‌ افراد متقاضی دارای مدرک تحصیلی دکتری حداکثر ۳۵ سال سن را باید داشته باشند.

معافیت شرط سنی و افزودن بر حداکثر سن مجاز برای استخدام، شامل چه افرادی می شود؟

افرادی که داوطلبانه در جبهه جنگ تحمیلی حضور داشته اند، بر اساس مدت زمان بستری شدن یا استراحت پزشکی در اثر مجروحیت، به میزان حداکثر سن مجاز آنها برای استخدام، افزوده می شود.
آزادگان و داوطلبانی که در طول جنگ تحمیلی به اسارت در آمده اند، بر اساس مدت اسارتشان، به حداکثر سن مجاز برای استخدام آنها افزوده می شود.
برای افراد خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان از کار افتاده کلی و مفقودالاثرها، به میزان ۵ سال به حداکثر شرط سنی افزوده می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون استخدامی سازمان بیمه تامین اجتماعی

فایل اسکن شده عکس ۴*۳ .
ارائه عکس ۴*۳ پشت نویسی شده اطلاعات فردی.
اصل کارت ملی به همراه کپی پشت و رو.
اصل شناسنامه به همراه کپی از تمام صفحات.
ارائه اطلاعات فردی، سوابق تحصیلی و مدارک لازم جهت ثبت نام حضوری.
ارائه فرم‌ ثبت نام تکمیل شده.
اصل رسید مبلغ پرداخت شده، جهت شرکت در آزمون.
اصل و کپی از کارت پایان خدمت و معافیت دائم.
اصل و کپی از مدارک مربوط به سهمیه بومیان.
ارائه گواهی انجام تعهدات قانونی برای پزشکان.

چگونه از زمان ثبت نام استخدام سازمان تامین اجتماعی مطلع شویم؟

افراد متقاضی برای شرکت در آزمون استخدامی، باید در زمان اعلام شده در دفترچه عمومی آزمون، به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند. کارت شرکت در آزمون، بر روی سایت اطلاع رسانی این سازمان که به نشانی tamin.ir می باشد، ارائه می شود که ساعت شروع و‌ محل برگزاری آزمون بر روی این کارت درج می شود. زمان ثبت نام آزمون استخدامی، اصولا به مدت یک هفته می باشد داوطلبان بهتر است در روزهای ابتدایی اقدام به ثبت نام نمایند.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدام تامین اجتماعی

هر کدام از آزمون های استخدامی سازمان ها، دارای منابع و‌ نمونه سوالات عمومی می باشند. از جمله منابع نمونه سوالات عمومی به شرح زیر است:
ریاضی و آمار مقدماتی، زبان انگلیسی عمومی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، هوش و‌توانمندی های عمومی، اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی، مهارت های هفتگانه و فناوری اطلاعات، شناخت تامین اجتماعی.
علاوه بر منابع عمومی، منابع تخصصی وجود دارد که بر حسب موارد شغلی در دفترچه عمومی، ارائه می شود و بر اساس هر شغلی، متفاوت است.

رشته های مورد نیاز استخدام سازمان تامین اجتماعی

کارشناس حقوقی، کارشناس پذیرش و اطلاعات، کارشناس مسئول آزمایشگاه، کارشناس فناوری اطلاعات، کارشناس اتاق عمل، کارشناس امور اداری، کارشناس امور مالی، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس آمار و اطلاعات، کارشناس بهداشت حرفه ای، کارشناس هوشبری، کارشناس بینایی سنجی، کارشناس پرتو شناسی، کارشناس امور بیمه ای، پزشک عمومی، داروساز، مدد کار بهداشتی و درمانی و کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی.

دانلود سوالات استخدامی سازمان تامین اجتماعی

دفترچه عمومی استخدامی

این دفترچه شامل اطلاعاتی چون، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، هزینه شرکت در آزمون، قوانین و شرایط در نظر گرفته شده برای آزمون، مشاغل مورد نیاز جهت استخدام و رشته های قابل پذیرش است.
نحوه دانلود دفترچه به شرح زیر می باشد:
به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و گزینه سایر آزمون های استخدامی را انتخاب کرده، سپس بر روی لینک مربوطه به دفترچه راهنمای آزمون استخدامی متمرکز این سازمان کلیک کرده و آنرا دانلود کنید، اطلاعات مندرج در دفترچه را مطالعه کرده و‌جهت ثبت نام از آن استفاده کنید.

نحوه ورود به سامانه آزمون استخدامی سازمان بیمه تامین اجتماعی

داوطلبان علاقه مند به شرکت در آزمون استخدامی تامین اجتماعی، در صورت داشتن شرایط عمومی و‌اختصاصی متعلق به این سازمان، می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش اقدام به ثبت نام آزمون استخدامی نمایند. داوطلبان باید قبل از شرکت در آزمون، دفترچه عمومی را از طریق همین سایت دریافت کرده و با مطالعه قوانین و ضوابط آزمون، شانس خود را برای قبولی افزایش دهند.
keyboard_arrow_up