استخدام استانداری ها

استاندار فردی است که اداره یک ایالت یا استان را بر عهده دارد و نام و وظایفش در کشورهای گوناگون متفاوت است. همچنین در دودمان‌های مختلفی که بر ایران حکومت می‌کردند، دارای نام‌های گوناگونی بوده‌است. استخدام در استانداری توسط سازمان سنجش صورت می پذیرد.

وظایف و اختیارات استانداران

پیش‌بینی و پیشگیری معضلات امنیتی استان، تعیین و تدوین اولویت‌ها و سیاست‌های امنیتی و تعیین حدود و وظایف و اختیارات امنیتی کلیه دستگاه‌های اجرایی استان در چهارچوب وظایف قانونی آنها.
فراهم آوردن موجبات اجرای طرح‌ها و سیاست‌های عام امنیتی و انتظامی، مصوبات مراجع قانونی، دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های امنیتی.
تأیید تشکیل موقت یا دائم یا انحلال رده‌های انتظامی در سطح استان در چهارچوب قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه.
نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، گذرنامه و وظیفه عمومی.
پیشگیری و مقابله با مشکلات مرزی و نظارت و مراقبت از مرزهای آبی و خاکی استان و برنامه‌ریزی به منظور جلوگیری از هرگونه تردد و نقل و انتقالات غیرمجاز در چهارچوب سیاست‌ها و خط مشی‌های مصوب.
بررسی و تعیین مناطق ممنوع و محدود برای اسکان و تردد و تعیین گذرهای مرزی مجاز.
بررسی و ارائه پیشنهاد ایجاد مرزهای رسمی (زمینی، هوایی، دریایی) استان به وزارت کشور.
بررسی زمینه‌های مشترک همکاری با استان‌های کشورهای همجوار و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری محلی چهارچوب سیاست‌ها و خط مشی‌های کلی نظام.
برنامه‌ریزی، هدایت و ایجاد هماهنگی‌های لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر قاچاق سلاح مواد منفجره، کالا و ارز.
نظارت برحسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تردد، اقامت، تابعیت، استملاک و سایر امور مربوطه به اتباع و نمایندگی‌های خارجی، پناهندگان، مهاجرین و آوارگان.
فراهم آوردن تشکیل موجبات و تقویت شوراهای اسلامی به منظور جلب مشارکت همه‌جانبه مردم استان در امور مشارکت پذیر و سازماندهی مطلوب آن و اعمال نظارت بر شوراهای فوق در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه.
تشکیل و هدایت شوراهایی که مسئولیت آن‌ها بر عهده استاندار می‌باشد و در هیئت تصمیمات متخذه شوراهای مذکور طبق قوانین و مقررات مربوطه.
در غیاب شورای اسلامی شهر (بجز شهر تهران) استاندار جانشین شورای اسلامی شهر خواهد بود. در این حالت کلیه وظایف شوراهای اسلامی شهرهای تابعه استان به غیر از وظیفه مربوطه به تصویب برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن بر عهده استاندار می‌باشد.
ایجاد زمینه‌های لازم برای تأسیس و توسعه مجامع و تشکل‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تخصصی و نظارت بر فعالیت‌های آن‌ها به منظور گسترش مشارکت‌های مردمی در همه زمینه‌ها و نهادینه شدن آزادی‌های سیاسی و اجتماعی.
نظارت بر همه‌پرسی و کلیه انتخاباتی که به موجب قانون برگزار می‌گردد.
انجام مطالعات و اقدامات اجرایی تقسیمات کشوری.
نظارت بر حسن جریان امور مربوط به ثبت احوال.
ایجاد زمینه مناسب جهت رشد و ارتقاء فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بانوان و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارت بر فعالیت آنها.
فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای رشد و پیشرفت و گسترش آموزش و پرورش، ورزش همگانی، بهداشت عمومی، آموزش عالی و تحقیقات.
حفظ و حراست از ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی.
هدایت و هماهنگی اقدامات مربوط به پیشگیری و جلوگیری از منکرات و مفاسد اجتماعی.
فراهم آوردن زمینه‌های عدالت اجتماعی و فقر زدایی.
اتخاذ تدابیر و اعمال هماهنگی لازم به منظور پیشگیری، کنترل و مهار بحران‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی از قبیل سیل، زلزله و…
نظارت بر امور ایثارگران و خانواده‌های معظم شهداء.
هماهنگی و نظارت بر مسائل رفاهی کارکنان دولت و هماهنگ نمودن امور رفاهی آنان.
مطالعه و بررسی امور اداری و استخدامی در استان و ارائه پیشنهادهای لازم به سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سایر مراجع ذی‌صلاح.
نظارت بر حسن اجراء قوانین و مقررات.
نظارت و بازرسی از کلیه ارگان‌های موضوع ماده یک این مصوبه به جز مواردی که به حکم قانون مستثنی شده باشد و همچنین مراقبت در رفتار و اعمال کلیه کارکنان ارگان‌های مذکور.
ارزشیابی عملکرد مدیران بر اساس مصوبات و دستورالعمل‌های مراجع ذی‌صلاح.
فراهم آوردن زمینه همکاری و ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های محلی، نهادهای انقلاب اسلامی، شوراهای محلی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه.
نظارت و مراقبت در اجرای برنامه‌های عمرانی (ملی، استانی) و در صورت لزوم دادن تذکر به مسئولین اجرائی یا اعلام مراتب به سازمان و وزارتخانه مربوطه در جهت رفع نواقص احتمالی.
نظارت بر حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست و استفاده بهینه از منابع و امکانات بالقوه و موجود استان.
شناسایی استعدادهای منطقه‌ای و تعیین نیازمندی‌های استان و تصمیم‌گیری، هماهنگی و هدایت برنامه‌ریزی و بودجه ریزی استان با تأکید بر اولویت‌های توسعه منطقه‌ای در چهارچوب سیاست‌ها و راهبردهای توسعه ملی.
پیشنهاد وضع عوارض جدید بر فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی در محدوده استان و شناسایی منابع جدید درآمدی و پیشنهاد آن به مراجع ذی‌ربط در جهت اجرای برنامه‌های توسعه منطقه‌ای.
تلاش در جهت کسب منابع درآمدی مقرر در قوانین مربوطه در محدوده استان و همکاری با دستگاه‌های ملی ذی‌ربط در این خصوص.
هدایت و هماهنگی فعالیت بانک‌ها و تعیین اولویت‌ها در اعطای تسهیلات تکلیفی بانکی در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تشویق سرمایه‌گذاران از طریق تشکیل مؤسسات اعتباری غیردولتی و جذب سرمایه‌های محلی و سوق دادن آن‌ها به سمت فعالیت‌های تولیدی و عمرانی.
نظارت، هماهنگی و هدایت امور مربوط به صادرات غیرنفتی، مبادلات مرزی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق ویژه حراست شده و تأسیس و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی طبق قوانین و مقررات مربوط.
اجرای سایر وظایفی که در استان‌ها از طریق مراجع ذی‌صلاح بر عهده استاندار محول می‌گردد.

دانلود سوالات استخدامی استانداری‌ها

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی استانداری

استانداری ها جزو ارگان های دولتی می باشند که هر ساله برای جذب نیروی مورد نیاز خود، آزمون عمومی استخدامی و مصاحبه را برای داوطلبان واجد شرایط، برگزار می کنند. داوطلبان برای ثبت نام در این آزمون استخدامی می بایست به سایت ثبت نام آزمون در زمان اعلام شده، مراجعه نمایند. متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی، برای عملکرد بهتر و افزایش شانس قبولی خود، بهتر است با سوالات و‌ شرایط و‌ نحوه آزمون آشنایی کامل را داشته باشند.

مراحل ثبت نام آزمون استخدامی استانداری

در صورتی که مجری برگزاری آزمون استخدامی، سازمان سنجش باشد، باید به سایت سنجش مراجعه کرده و سپس وارد بخش سایر آزمون ها شد. در این مرحله داوطلب باید هزینه ثبت نام را پرداخت کرده و‌ خرید کارت اعتباری را انجام دهد، سپس فرم مورد نظر را تکمیل کرده و شماره پیگیری و سریال کارت را گرفته و با تایید گزینه ادامه و‌ وارد کردن سریال کارت اعتباری، وارد فرم ثبت نام شود. پس از ارائه اطلاعات و مدارک ذکر شده، فرآیند ثبت نام با دادن شماره پرونده و سریال، کامل می شود.

آزمون کتبی و مصاحبه

استخدام شهرداری و استانداری در دو مرحله کتبی و شفاهی( مصاحبه) انجام می شود. به این صورت که پس از اتمام آزمون کتبی و قبولی در آن، متقاضیان به مصاحبه حضوری دعوت می شوند.در مراحل مصاحبه حضوری، علاوه بر مدارکی که در بخش مورد نیاز برای ثبت نام نیاز است، بهتر است داوطلب باید با داشتن اطلاعات درباره شرایط و‌ نحوه برگزاری آزمون و سوالاتی مانند آشنایی با وظایف اختصاصی شهرداری و سازمان های وابسته و داشتن اطلاعات در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، شانس قبولی بیشتری برای استخدام را به دست بیاورد.

شرایط عمومی استخدام سازمان استانداری

داوطلبان باید تابعیت ایرانی داشته باشند.
به دین اسلام یا یکی از دین های پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد داشته باشند.
سلامت جسمی و‌ روانی و‌ توانایی انجام کار در شغل مورد نظر را، دارا باشند.
سابقه اعتیاد به مواد مخدر و مصرف دخانیات را نداشته باشند. قانون اساسی جمهوری اسلامی را قبول داشته باشند.
آقایان کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم داشته باشند.
منع استخدام در دستگاه های دولتی به موجب رای مراجع ذیصلاح را نداشته باشند.
سو‌ پیشینه کیفری نداشته باشند.

شرایط اختصاصی استخدام در سازمان استانداری

رشته های تحصیلی شرکت کنندگان در آزمون استخدامی، باید بر اساس رشته های درج شده در شرایط احراز مشاغل باشد.
مدرک تحصیلی ارائه شده توسط موسسات آموزش عالی که مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری و‌ وزارت بهداشت و‌ درمان و آموزش پزشکی باشد، ملاک می‌باشد.
داوطلبان واجد شرایط برای استخدام، دارای معدل حداقل ۱۲ باشند.
شرکت کنندگان حداقل سن ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال را داشته باشند.

شرایط سنی استخدام استانداری

علاقه مندان به استخدام در استانداری در صورت داشتن مدرک دیپلم باید حداقل ۲۰ سال و‌حداکثر ۲۵ سال سن، مدرک فوق دیپلم حداکثر ۳۰، مدرک لیسانس حداکثر ۳۵، مدرک فوق لیسانس حداکثر ۴۰ و فوق دکتری حداکثر ۴۵ سال سن را داشته باشند. برای بعضی اشخاص با شرایط ثبت شده در قانون، معافیت از شرط سنی یا افزوده شدن به حداکثر سن مجاز وجود دارد، که در متن زیر به آن می پردازیم.

استثناهای شرایط سنی مجاز برای استخدام

افراد خانواده شهدا، اسرا، مفقودین و جانبازان از کار افتاده کلی شامل همسر، فرزند، خواهر، برادر و‌ پدر و‌ مادر، به میزان ۵ سال به شرط سنی مجاز برای استخدام آنها، افزوده می شود.
داوطلبانی که در جبهه خدمت کرده اند، به میزان مدت خدمتشان به حداکثر سن مجازشان افزوده می شود.
جانبازان جنگ که در اثر مجروحیت در جبهه بستری بوده اند، به مدت زمان بستری یا استراحت پزشکی شان، به حداکثر سن مجاز افزوده می شود.
آزادگان نیز، معاف از شرط سنی می باشند.

مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون استخدام استانداری

ارائه برگه ثبت نام درخواست شغل
فایل اسکن شده عکس
ارائه عکس ۴*۳ پشت نویسی شده با اطلاعات فردی
ارائه تصویر آخرین مدرک تحصیلی
ارائه تصویر کارت ملی
ارائه تصویر تمام صفحات شناسنامه
ارائه تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت قانونی دائم برای آقایان
ارائه تصویر پایان طرح مشمولین خدمت پزشکان
ارائه تصویر مدرک دال بر بومی بودن شخص

دانلود سوالات و منابع آزمون استخدامی استانداری‌

رشته های شغلی مورد نیاز برای استخدام استانداری

از جمله شغل ها و رشته های مورد نظر برای استخدام در سازمان استانداری کشور به شرح زیر می باشد:
کارشناس محیط زیست، کارشناس مشاوره و راهنمایی شغلی، کارشناس امور مالی، کارشناس امور فرهنگی، کارشناس شهرسازی و معماری، کارشناس صنایع، مسئول دفتر، کارشناس آزمایشگاه، کارشناس بهداشت، کارشناس امور ثبت احوال، کارشناس تعاون، کاردان پزشکی قانونی، متصدی امور دفتری و کارشناس امور حقوقی.

چگونه از زمان ثبت نام استخدام سازمان استانداری مطلع شویم؟

این سازمان سالانه با توجه به نیازمندی ها و زمان استخدام، ممکن است زمان برگزاری آزمون را، متفاوت اعلام کند. معمولا زمان ثبت نام برای هر استان به صورت جداگانه می باشد که البته ممکن است به صورت هماهنگی کشوری یا استانی یا مجزا نیز، برگزار شود. برای آگاهی از زمان برگزاری باید از طریق فراخوانی که مجری برگزاری آزمون ارائه می دهد، اطلاع داشت. این مجری می تواند سازمان
سنجش، سامانه جهاد دانشگاهی یا سایت شهرداری هر استانی، باشد.

اعلام نتایج آزمون استخدامی استانداری

نتایج از طریق سایت اینترنتی استانداری یا سامانه ثبت نام مجری برگزاری آزمون، اعلام می شود. همچنین ممکن است در سامانه استخدامی شرکت های طرف قرارداد استانداری آن استان، قابل مشاهده باشد. پس از اعلام نتایج، اگر داوطلبان در آزمون نمره قابل قبول را کسب کرده باشند، پس از انجام مصاحبه حضوری آنها، لیست افراد قبول شده در همان سایت قرار داده می شود.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و تخصصی برای ثبت نام آزمون استخدامی استانداری

منابع عمومی آزمون استخدامی این سازمان عبارتند از:
ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، احکام و معارف اسلامی، دانش کامپیوتر و‌ مهارت های هفتگانه، دانش سیاسی و اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی و تاریخ، هوش و استعداد تحصیلی مقدماتی و پیشرفته و آمار مقدماتی و ریاضی می باشد.
منابع اختصاصی هر رشته شغلی مورد نیاز با رشته شغلی استخدامی دیگر در این سازمان، متفاوت می باشد که با تحقیق درباره هر شغل میتوانید درباره منابع اختصاصی آن اطلاع کسب کنید.

نحوه ورود سامانه آزمون استخدامی استانداری

داوطلبان پس از ورود به سامانه ثبت نامی استانداری که ممکن است بنا بر اجرای آزمون توسط سازمان های مختلف، مانند سامانه سنجش و آموزش کشور، جهاد دانشگاهی یا استانداری مختص هر استان، متفاوت باشد، دفترچه استخدامی را که اطلاعاتی راجع به شرایط کلی و ویژه مربوط به هر عنوان شغلی مورد نظر، مواد آزمون، مشاغل مورد نیاز و تعداد افراد مورد نیاز را در بر دارد، مطالعه کرده و سپس اقدام به ثبت نام نمایند.

keyboard_arrow_up