استخدام آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش نام سازمان آموزش کشوری ایران است که مسئولیت آموزش کودکان و نوجوانان و نیز تربیت آموزگار را در این کشور بر عهده دارد. استخدام آموزش و پرورش هر سال از طریق آزمون استخدامی برگزار می گردد و نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش در آزمون آنلاین در دسترس عموم قرار دارد.

این وزارتخانه از سال ۱۳۴۳ که از وزارت اطلاعات و فناوری جدا شد مسئولیت آموزش عالی (دانشگاه‌ها) را نیز عهده‌دار بود؛ اما پس از تشکیل وزارت علوم برای ادارهٔ امور دانشگاه‌ها و امور پژوهشی در سطوح عالی، وزارت آموزش و پرورش وظیفهٔ آموزش رایگان همهٔ افراد در مقاطع پیش‌دبستانی، ابتدایی، دورهٔ اول متوسطه، دورهٔ دوم متوسطه و همچنین ادارهٔ دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را بر عهده دارد. همچنین تمامی مهد کودک‌ها باید برای فعالیت خود از وزارت آموزش و پرورش مجوز بگیرند.

سازمان‌ها و بخش‌های وابسته

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور
سازمان آموزش و پرورش استثنایی
سازمان دانش‌آموزی
معاونت پرورش استعدادهای درخشان
واحد سازمانی مدارس عادی دولتی وزارت آموزش و پرورش
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی و خانواده
سازمان نهضت سوادآموزی
دانشگاه شهید رجایی
دانشگاه فرهنگیان

نحوه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و‌ پرورش

علاقه مندان به استخدام، ابتدا باید وارد سامانه سنجش شده و بر روی گزینه استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی، کلیک کند. سپس گزینه آزمون استخدامی سال مورد نظر را انتخاب کرده و بعد از آن بر روی خرید کارت اعتباری کلیک کند، بر روی سریال ثبت نام آزمون استخدامی کلیک کرده و گزینه تایید و ادامه را فعال نموده و روند پرداخت و‌ وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی را طی کرده و گزینه پرداخت جهت واریز هزینه ثبت نام آزمون و سپس ورود به سیستم را انتخاب کند.

دفترچه راهنمای ثبت نام استخدامی سازمان سنجش

این دفترچه شامل اطلاعاتی همچون: شرایط عمومی ثبت نام آزمون استخدامی، شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون استخدامی، امتیازات و سهمیه های قانونی موثر در استخدام، مراحل ثبت نام و‌ نحوه اعلام نتایج آزمون استخدامی، فرم پیش نویس تقاضا نامه ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش پرورش، می باشد.

نمونه رشته های استخدامی آموزش و‌ پرورش

دبیری ریاضی، معلم تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیری زبان انگلیسی، دبیری ادبیات فارسی، برنامه ریزی درسی، روانشناسی، جغرافیا، زبان و ادبیات عربی، زیست شناسی، علوم تجربی، دبیری معارف اسلامی، آموزگاری ابتدایی، دبیر علوم اجتماعی، دبیری اقتصاد و غیره.

شرایط عمومی استخدام آموزش و‌ پرورش

داوطلب باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
از قانون اساسی جمهوری اسلامی پیروی کند.
به دین اسلام یا یکی از دین های پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی، اعتقاد داشته باشد.
اعتیاد به هیچگونه مواد مخدر یا استفاده از دخانیات، نداشته باشد.
آقایان کارت معافیت از خدمت را دارا باشند.
سو‌ پیشینه کیفری نداشته باشد.
در هیچکدام از ارگان های دولتی، مشغول به کار نباشد و از سمت هیچکدام از سازمانها، ممنوعیت ورود و شغلی نداشته باشد.

شرایط اختصاصی استخدام آموزش و‌ پرورش

پس از آنکه داوطلب در آزمون استخدامی قبول شد، امکان تغییر محل خدمت تعیین شده، قبل از استخدام و شروع به کار را ندارد و پس از اشتغال نیز، بر اساس قوانین نقل و‌ انتقالات فرهنگیان خواهد بود.
پذیرفته شدگان باید قبل از دوره یکساله مهارت آموزی، برای ده سال خدمت در محل پذیرفته شده به آموزش پرورش، تعهد بدهد.
معلمان باید قبل از شروع به کار، سوگند معلمی را امضا کنند.
فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم و‌امثالهم، قادر به شرکت در آزمون استخدامی نمی باشند.

شرایط سنی داوطلبان استخدام آموزش پرورش

این وزارتخانه برای استخدام، شرایط سنی را در نظر گرفته است، که میخواهیم در این قسمت برایتان شرح دهیم.
برای داوطلبان با مدرک دیپلم، سن ۲۰ تا ۲۵ سال، برای داوطلبان با مدرک فوق دیپلم، حداکثر سن ۳۰ سال، برای داوطلبان با مدرک لیسانس، حداکثر سن ۳۵ سال، داوطلبان با مدرک فوق لیسانس، حداکثر سن ۴۰ سال و برای داوطلبان با مدرک دکتری، حداکثر سن ۴۵ سال قابل قبول می باشد.

معافیت شرط سنی برای چه کسانی می باشد؟

آقایانی که بدون در نظر گرفتن مدت، در دوره خدمت سربازی به سر میبرند.
جانبازان، آزادگان و فرزندان آنها و هم چنین فرزندان شهدا.
افراد متاهل و اشخاصی که فرزند دارند، به ازای هر فرزند، یک سال به حداکثر سن مجاز برای استخدامشان، اضافه میشود.
داوطلبانی که به طور تمام وقت و غیر رسمی از بهمن ۵۷ در موسسات و شرکت های دولتی، وزارتخانه ها، بانک ها، شهرداری ها و … اشتغال داشتند، به اندازه مدت زمان خدمت غیر رسمی شان، به حداکثر سن مجاز آنها اضافه می شود.

نحوه پذیرش نیروها

وزارت آموزش و‌ پرورش از دو طریق اقدام به استخدام می نماید:
تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم: این روش، اصلی ترین روش جذب معلم می باشد که دانشجویان، یکی از دانشگاه های تربیت معلم یا فرهنگیان را انتخاب کرده و‌ در صورت قبولی، ۴ سال به تحصیل می پردازند که این مدت جزو سابقه کاری آنها محسوب شده و از همان ابتدای ورود به دانشگاه، در این سازمان استخدام می شوند.
آزمون استخدامی: برای جذب نیرو،سالانه آزمون فراگیر گرفته می شود و طی آن افراد واجد شرایط پس از قبولی در آزمون، استخدام می شوند.
مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
داوطلبان برای ثبت نام و استخدام باید مدارکی چون: عکس ۴*۳ اسکن شده، درج نام و‌ نام خانوادگی و نام پدر ( اطلاعات فردی) پشت عکس، مشخصات شناسنامه که شامل کد ملی، شماره شناسنامه، جنسیت و‌ محل تولد می باشد، اطلاعات مربوط به پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم، برای داوطلبان آقا، اطلاعات تحصیلی مانند رشته، مقطع، تاریخ فارغ التحصیلی، محل تحصیل و اطلاعات محل سکونت را، ارائه دهد.

چگونه از زمان ثبت نام استخدام آموزش و‌ پرورش مطلع شویم؟

وزارت آموزش پرورش، هر ساله جهت تامین نیروی انسانی خود، از راه های مختلفی جذب نیرو می کند. زمان ثبت نام و انتشار دفترچه راهنمای استخدامی، از طریق سایت سنجش بارگزاری می شود. به همین منظور علاقه مندانی که به استخدام در این حوزه می باشند و فرصت استخدام از طریق کنکور سراسری و قبولی در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی را از دست دادند، میتوانند از این فرصت سالانه استفاده کرده و‌ در صورت دارا بودن شرایط، پذیرفته شوند.

معرفی منابع و‌ نمونه سوالات عمومی و‌ تخصصی برای موفقیت در آزمون استخدامی آموزش و‌ پرورش

منابع سوالات عمومی این حوزه عبارتند از: ریاضی و آمار مقدماتی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی عمومی، آشنایی با کامپیوتر و icdl، اطلاعات عمومی، اجتماعی و قانون اساسی و‌ هوش و‌ توانمندی های ذهنی می باشد.
برای سوالات تخصصی به دلیل پذیرش نیرو در رشته های مختلف، نمیتوان منبع یکسانی معرفی کرد. برای مثال در رشته روانشناسی به کتبی از جمله: کتاب رشد لورا برگ، و کتاب روانشناسی رشد مدرسان شریف، میتوان اشاره کرد.

نحوه‌ ورود به سامانه آزمون استخدامی آموزش و‌ پرورش

سازمان سنجش هر ساله برای هر استانی با توجه به نیازی که دارند، سهمیه ای برای استخدام در نظر گرفته، که با برگزاری آزمون استخدامی از میان علاقه مندان واجد شرایط، نیروی مورد نظر خود را انتخاب میکند. علاقه مندان به استخدام در این حوزه، هنگامی که زمان ثبت نام اعلام شد، باید به سایت sanjesh.org مراجعه کرده و دفترچه راهنمای ثبت نام را مطالعه کنند. اگر شرایط تعیین شده را داشته باشند، میتوانند برای تکمیل فرم و‌ ثبت نام اقدام نمایند.
keyboard_arrow_up