معرفی رشته های مهندسی عمران در مقطع دکتری:
در این بخش اطلاعات مربوط به رشته های مهندسی عمران در گرایش های عمران ـ سازه (کد 2307)، عمران ـ زلزله (کد 2308)، عمران ـ ژئوتکنیک (کد 2309)، عمران ـ مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی (کد 2310) ، عمران ـ راه و ترابری (کد 2311)، عمران ـ مدیریت منابع آب (کد 2313)، عمران ـ حمل و نقل (کد 2314)، عمران ـ مدیریت ساخت (کد 2315)، عمران ـ محیط زیست (کد 2316) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:
معرفی رشته مهندسی عمران ـ سازه (کد 2307) در مقطع دکتری:
مهندسی عمران یک رشته مادر در تولید و نگهداری زیرساخت های شهری، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. یکی از گرایشهای مهم و اساسی این رشته که از دوره کارشناسی ارشد آغاز میشود، گرایش مهندسی سازه می باشد. در گرایش مهندسی سازه به بررسی، تحلیل و طراحی سازه های مختلف از جمله ساختمان ها تحت اثرات مختلف پرداخته می شود؛ همچنین شاخه ای از این رشته به بررسی و کار بر روی مقیاس های میکرو المان ها و سازه های مختلف می پردازد که نزدیک به حوزه مکانیک ذرات است. به طور کلی این گرایش از رشته مهندسی عمران جزء گرایش های محبوب و پرمتقاضی بین داوطلبان است.
هدف اصلی تحصیل در رشته مهندسی عمران ـ سازه را می توان افزایش توانایی شناخت رفتار و طراحی سازه های پیچیده تر و مختلف عنوان کرد.
عمده هدف اصلي در گرايش سازه، شناخت بهتر رفتارهای غير خطی سازه است. اين رفتارها می تواند محدود به توزيع در يک جوش ساده فولادی و حتی خرابی پيشرونده در يک سازه بزرگ باشد؛ بنابراين با اين حجم از محدوده مطالعاتی دانشجو می تواند در زمينه خاصی به مطالعه رفتارهای غير خطی پيچيدهای از سازه بپردازد.
پس از شناخت عميق اين رفتارها دانشجو می تواند به طراحی سازه و حتی فرمول های ارائه شده در آيين نامهها تسلط بيشتری داشته باشد. در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران گرایش سازه، دانشجو سطح مطالعات خود را در زمينه آيين نامه های طراحی نيز افزايش میدهد و می تواند از مطالب آنها در جهت طراحی سازه های پيچيده و مدرن تر استفاده کند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ سازه (کد 2307) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
همانطور که گفته شد، گرایش سازه در رشته مهندسی عمران بسیار پرمتقاضی بوده و دلیل آن را نیز میتوان در بازار کار آزاد و تخصصی آن، گردش مالی بالا در پروژه های عمرانی مرتبط و همچنین نیاز جامعه جستجو کرد. در بازار کاری این رشته، فردی موفق تر است که پس از گذراندن این دوره بتواند حداقل به تخصص طراحی سازه ای خاص دست یابد.
مهمترين شغل دولتی برای فارغ التحصيلان دوره دکتری مهندسی سازه، عضویت در هيئت علمی دانشگاه های کشور است. با جذب شدن در يکی از دانشگاه های کشور، می توان زمينه های گسترده تری در پژوهش های علمی پيش روی دانشجویان این رشته گشود.
علاوه بر اين می توان به همکاری با وزارتخانه ها و سازمان های خصوصی و دولتی در شاخه اجرای طرح های عمرانی و صنعتی جهت برنامه ریزی، طراحی، اجرا و حتی نظارت بر طرح های وزارتخانه هايی نظير راه و شهرسازی، نیرو و صنایع، عضويت در سازمان نظام مهندسی ساختمان و واحدهای عمرانی شهرداری ها، همکاری با مهندسین در شرکتهای مشاور سازه و معمار جهت مشارکت در طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های موضوع فعالیت این مؤسسات اشاره کرد.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در کلیه گرایش های رشته مهندسی عمران ـ سازه (کد 2307):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ سازه (کد 2307) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد واحدهای مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ سازه در دانشگاه های مختلف متفاوت است. در برخی از دانشگاه ها دانشجو می بايست 12 واحد تئوری بگذراند در حالی که در برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران دانشجو 18 واحد سپری کند. 18 واحد نیز مربوط به پایان نامه است. در این مقطع در مجموع 36 واحد گذرانده می شود.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ سازه (کد 2307) می گذراند:
در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ سازه، دانشجو میبايست با موضوعی که به عنوان پايان نامه در ذهن خود دارد، واحدها را انتخاب کند. توصيه میشود که يک دانشجوی دکتری سازه واحدهای زير را بگذراند:
طراحی لرزه ای سازه های بتنی و فولادی پيشرفته
الاستوديناميک
روش های تحلیل چندمقياسی
مکانيک شکست
تئوری پلاستيسيته
کنترل ارتعاشات
معرفی رشته مهندسی عمران ـ زلزله (کد 2308) در مقطع دکتری:
یکی از گرایش های مهم و اساسی رشته مهندسی عمران که از دوره کارشناسی ارشد آغاز می شود، گرایش مهندسی زلزله است. با توجه به قرارگیری کشور ایران بر روی گسل های مختلف و همچنین لرزه خیزی بالا، آینده این گرایش بسیار مثبت و کارا پیش بینی می شود. در گرایش عمران ـ زلزله به بررسی، تحلیل و طراحی سازه های مختلف از جمله ساختمان هایی که تحت اثرات مختلف از جمله زلزله هستند، پرداخته می شود. به طور کلی گرایش زلزله در رشته مهندسی عمران جزء سه گرایش محبوب و پرمتقاضی بین داوطلبان می باشد.
اين نکته قابل ذکر است که مباحث اين گرايش برخلاف گرايش های ديگر رشته مهندسي عمران به روزتر بوده و فرصت تحقیق و بررسي هاي بيشتر در اين مباحث وجود دارد.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ زلزله (کد 2308) در مقطع دکتری:
هدف اصلی تحصیل در رشته مهندسی عمران گرایش زلزله را می توان در افزایش توانایی شناخت رفتار و طراحی سازه های پیچیده تر و مختلف به خصوص تحت اثرات زلزله جستجو کرد. همچنین شاخه ای از این رشته به بررسی گسل ها و لرزه خیزی منطقه می پردازد.
دورنماي کلي گرايش مهندسی زلزله به سه شاخه اصلي لرزه شناسي، سازه و ژئوتکنيک تقسيم مي شود؛ به عبارتي يک مهندس زلزله بايد دانش کافي از سه شاخه فوق را کسب کند.
از طرفي با توجه به مبناي احتمالاتي بسياري از مباحث اين رشته، تدوين و مطالعات مختلف به منظور تأمين عملکرد مطلوب مدنظر در سازه ها و ابنيه در کشور متناسب با شرايط لرزه خيزي کشور در برنامه هاي کوتاه مدت و بلندمدت حائز اهميت است، که اين امر نيازمند تعريف برنامه هاي جامع در قالب مطالعات لرزه اي، عددي و آزمايشگاهي مختلف است.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ زلزله (کد 2308) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار رشته مهندسی عمران در گرایش زلزله با توجه به اهميت و گسترده بودن نواحي با خطر لرزه خيزي شديد در ایران بسيار زياد است. چه در اجراي پروژه عمراني و چه در تدوين پروتکل هاي مختلف به منظور تأمين عملکردهاي مناسب، استفاده از دانش مهندسي زلزله و متخصصان اين رشته ضروري و بااهميت است.
از جمله زمینه های اشتغال رشته مهندسی عمران گرایش زلزله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اشتغال در پروژه ها و طرح های عمرانی مربوط به وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت صنایع و شهرداری ها
اشتغال در پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
به عنوان مدرس و عضو هیئت علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ زلزله (کد 2308):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ زلزله (کد 2308) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
دانشجویان رشته مهندسی عمران گرایش زلزله، موظف به گذراندن 36 واحد شامل 18 واحد درسی و 18 واحد پایان نامه هستند. با گذراندن واحدهاي تئوري و پس از انجام آزمون جامع، روند تعريف پروپوزال و انجام برنامه تحقيقاتي آغاز می شود.
معرفی رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک (کد 2309) در مقطع دکتری:
مهندسی خاک و پی (ژئوتکنیک) را می توان پایه و اساس مهندسی سازه دانست. رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک به خصوصیات و مشخصات خاک، فونداسیون و پی و دینامیک خاک می پردازد. همچنین مباحث مربوط به تونل ها، سدهای خاکی و آزمایشگاه های مکانیک خاک در زمره موضوعات مهندسی ژئوتکنیک قرار می گیرد.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک (کد 2309) در مقطع دکتری:
هدف از رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک تربیت متخصصانی است که دارای توانایی های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های تخصصی در زمینه مکانیک خاک و پی باشند. با توجه به اهمیت رشته مهندسی عمران در گرایش ژئوتکنیک، فارغ التحصیلان این رشته به عنوان مهندسان مشاور در طرح های عمرانی نظارت می کنند؛ همچنین با سایر وزارتخانه ها و سازمان ها مانند راه و ترابری، وزارت مسکن و شهرداری ها نیز همکاری دارند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک (کد 2309) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
اشتغال در ارگان های دولتی مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و شرکت های دریا، خاک، پی و …
اشتغال در شرکت های پیمانکاری، شرکت های مشاور، آزمایشگاه های مکانیک خاک و دفاتر فنی شرکت های پیمانکاری
فعالیت در کارهای اجرایی پروژه های عمرانی مانند ساختمان سازی
تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک (کد 2309):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک (کد 2309) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد واحدهای دروس تئوری رشته مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک در دوره دکتری 18 واحد و تعداد واحدهای مربوط به رساله دکتری نیز 18 واحد می باشد.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ ژئوتکنیک (کد 2309) می گذراند:
دروس اصلی نظری به دو گروه اجباری و اختیاری به شرح زیر تقسیم می شوند:
دروس تخصصی اجباری: دروسی هستند که جزء مواد آزمون جامع بوده و لذا اخذ این دروس برای دانشجویان الزامی است، جز در مواردی که دانشجویان دقیقاً همین دروس را در مقطع کارشناسی ارشد گذرانده باشند.
این دروس (مجموعاً 12 واحد) عبارتند از:
ژئوتکنیک لرزه ای
به سازی خاک
تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته در مهندسی ژئوتکنیک
یکی از دروس اندرکنش خاک و سازه
روش های حدی در مکانیک خاک به دلخواه دانشجو انتخاب می شود.
دروس تخصصی اختیاری: سایر دروس ارائه شده جز دروس اجباری فوق، اختیاری محسوب می شوند که دانشجو بایستی در مجموع 2 درس (6 واحد) را انتخاب کند. دروس اختیاری ارائه شده عبارتند از: تحقیقات صحرایی، ژئوتکنیک زیست محیطی و مباحث ویژه.
معرفی رشته مهندسی عمران ـ مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی (کد 2310) در مقطع دکتری:
گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی یکی از گرایش های رشته مهندسی عمران است که به طور عمده به طراحی سازه هایی که به نوعی با آب در ارتباط هستند، مربوط می شود. در واقع اين گرايش ترکیبی از گرایش های سازه و آب می باشد. در گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی دانشجو به فراگیری دانش لازم برای طراحی سازه های هیدرولیکی چون انواع سدها، سازه های انتقال آب، سازه های تنظیم و حفاظت آب و همچنین مسائل مربوط به کنترل سیل و محافظت و ساماندهی رودخانه ها و … می پردازد.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ مهندسی آب و سازههای هیدرولیکی (کد 2310) در مقطع دکتری:
با توجه به رشد جمعیت و بحران آب در سال های اخیر و جدی تر شدن آن در آینده، وجود گرایش آب و سازه های هیدرولیکی ضروری است. همچنین ضرورت این دوره با توجه به حجم سرمایه گذاری کشور در صنعت آب و نیاز فوق العاده به جمع آوری و نگهداری آب ها و استفاده صحیح از آن ها در جهت تأمین آب آشامیدنی شهر یا تولید برق و نیز توسعه کشاورزی کاملاً مشهود است.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی (کد 2310) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان دوره دکتری رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی می توانند با وزارتخانه ها و سازمان های مسئول اجرای طرح های عمرانی در زمینه آبرسانی مانند وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها همکاری داشته باشند. همچنین همکاری با مهندسین مشاور سدسازی و منابع آب، نظارت بر اجرای پروژه های موضوع فعالیت این شرکت ها و مشارکت در طراحی سازه های هیدرولیکی نظیر سدها، اسکله ها، کانال های آبرسانی و … از دیگر زمینه های کاری فارغ التحصیلان این گرایش است.
در هر یک از موارد فوق، فازهای طراحی سازه های هیدرولیکی، اجرا و نظارت بر آنها به طور مستقیم زیر نظر مهندسان سازه های هیدرولیکی انجام می شود که این خود بازار کار مناسبی را برای دانش آموختگان گرایش مهندسی آب و سازههای هیدرولیکی فراهم می کند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی (کد 2310):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی (کد 2310) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
در دوره دکتری گرایش آب و سازه های هیدرولیکی، با توجه به مصوبه هر دانشگاه دانشجو باید 12 تا 18 واحد تئوری بگذراند، همچنین 18 تا 24 واحد مربوط به پایان نامه است. در مجموع تعداد واحدهای تئوری و رساله 36 واحد می باشد.
معرفی رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری (کد 2311) در مقطع دکتری:
مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در این زمینه است.
محور اصلی فعالیت های این دوره به تناسب موضوع، تحقیق نظری، تحقیق تجربی یا تلفیقی از این دو است.
در رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری به صورت خاص به طرح هندسی انواع راه های ارتباطی (اعم از راه های درون شهری، برون شهری، راهآهن، فرودگاه و …) و مباحث مربوط به طراحی روسازی، زیرسازی، مدیریت و نگهداری و تحلیل ترافیکی راه ها (بهبود ایمنی معابر و راه ها، تعیین نقاط حادثه خیز و …) پرداخته می شود. همچنین طراحی مسیرهای خاص از جمله طراحی تونل ها، طراحی پل ها و مشخصات فنی و مهندسی آنها نیز از مواردی است که در این گرایش مطرح می شود.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری (کد 2311) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری تربیت افرادی است که با نوآوری در حوزه های مختلف در گسترش مرزهای دانش و رفع نیازهای کشور در این زمینه مؤثر باشند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری (کد 2311) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
اشتغال در اداره های راه و ترابری، سازمان های برنامه و بودجه، شهرداری ها، سازمان های حمل و نقل و ترافیک، مهندسین مشاور و دفاتر فنی شرکت های پيمانکاری که در هر یک از زمینه های مرتبط با راه یا ترافیک فعالیت دارند.
در زمینه کارهای اجرایی: فعالیت در کارگاه های شرکت های پیمانکاری
تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
از معروف ترين مراکز و شرکت های مرتبط با اين گرایش می توان به :
وزارت راه و شهرسازی
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای
پژوهشکده حمل و نقل
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک تهران
شرکت مهندسين مشاور مترو
اشاره کرد.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری (کد 2311):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری (کد 2311) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
در مرحله آموزشی دکتری رشته مهندسی عمران ـ راه و ترابری 18 واحد درسی گذرانده می شود و داوطلب بایستی پس از امتحان جامع تعداد 24 واحد رساله دکتری نیز اخذ کند.
معرفی رشته مهندسی عمران ـ مدیریت منابع آب (کد 2313) در مقطع دکتری:
گرایش مدیریت منابع آب یکی از گرایش های مطرح رشته مهندسی عمران است که در این دوره دانشجو می تواند با گذراندن دروس مرتبط با گرایش خود، تخصص پیدا کند. دانشجو برای تحصیل در مقطع دکتری این گرایش می بایست اطلاعات پیش زمینه ای همانند مهندسی و مدیریت منابع آب، هیدرولوژی مهندسی، آب های زیرزمینی و هیدرولیک داشته باشد. گرایش مدیریت منابع آب در مقطع دکتری با تقویت دیدگاه دانشجو در مسائل روز جهانی مرتبط با آب، ایشان را با به روزترین کاربردهای عملی و راهکارهای بین المللی آشنا می سازد.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ مدیریت منابع آب (کد 2313) در مقطع دکتری:
با توجه به اینکه توسعه کشور در زمینه های کشاورزی، صنعتی، عمران و … بستگی به میزان آب قابل استفاده دارد و امروزه به دلیل تغییرات اقلیمی با حجم محدودی از منابع آبی رو به رو هستیم، نیاز به متخصص در گرایش مدیریت منابع آب برای مدیریت و برنامه ریزی منابع آبی بیش از گذشته احساس می شود. هدف از تحصیل در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ مدیریت منابع آب به دست آوردن تخصص لازم در زمینه های کاری مرتبط با آب از جمله شناخت منابع آب، کنترل و بهسازی کیفیت منابع آب، مدیریت و برنامه ریزی آب های سطحی و زیرزمینی و مدیریت کیفی تصفیه خانهها و شبکه های توزیع آب می باشد.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ مدیریت منابع آب (کد 2313) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران گرایش مدیریت منابع آب در مقطع دکتری علاوه بر عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها و تدریس دروس تخصصی مرتبط با گرایش خود، می توانند در وزارتخانه ها و سازمان های مسئول اجرای طرح های عمرانی در زمینه آب فعالیت کنند. از جمله این وزارتخانه ها و سازمان ها می توان به وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها، سازمان محیط زیست و آب منطقه ای استان ها اشاره کرد. دانش آموختگان این گرایش امکان همکاری با مجریان پروژه های اجرایی آبی مانند مدیریت و برنامه ریزی بهره برداری از منابع آبی (سدها) و پروژه های آبرسانی را نیز دارند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ مدیریت منابع آب (کد 2313):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ مدیریت منابع آب (کد 2313) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
به طور کلی دانشجویان رشته مهندسی عمران ـ مدیریت منابع آب می بایست 18 واحد درسی را بگذرانند و بعد از قبولی در آزمون جامع دکتری در سال دوم تحصیل، کار بر روی رساله خود را آغاز کنند. رساله دکتری 18 واحد درسی محسوب شده و اغلب 2 تا 3 سال زمان می برد.
معرفی رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل (کد 2314) در مقطع دکتری:
رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل در گروه فنی و مهندسی قرار گرفته است. با توجه به ظرفیت کم و تعداد کارشناسان محدود و همچنین شرایط نسبتاً مطلوب تحصیل و کار در کشور، این گرایش نسبت به سایر گرایش های مهندسی عمران از محبوبیت بسیاری میان داوطلبان برخوردار است.
گرایش حمل و نقل یکی از گرایش های اصلی رشته مهندسی عمران است که وجه اشتراک زیادی با گرایش راه و ترابری دارد؛ به نحوی که امکان تعریف رساله در زمینه گرایش راه و ترابری برای دانشجویان حمل و نقل نیز فراهم است. موضوعات تحت پوشش گرایش حمل و نقل را در یک تقسیم بندی کلی می توان به چهار دسته حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای تقسیم کرد.
با توجه به ماهیت میان رشته ای بودن گرایش حمل و نقل، میتوان به ارتباط نزدیک این رشته با رشته های مهندسی برق، کامپیوتر، اقتصاد و صنایع در مباحث سیستم های حمل و نقل هوشمند اشاره نمود. نمونه های بسیار زیادی همچون تعامل رشته های مهندسی مکانیک و شبیه سازی تصادفات و نیز مباحث ایمنی ترافیک، رفتارشناسی رانندگی و … را نیز می توان برشمرد.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل (کد 2314) در مقطع دکتری:
با توجه به ظرفیت نسبتاً محدود و وجود تعداد کارشناسان زیاد در سایر گرایش ها و همچنین مشکل روز کشورها مبنی بر حذف معضل ترافیک، نقش کلیدی مهندسان حمل و نقل بیش از پیش نمایان خواهد شد. در مقطع دکتری نیز، پژوهش سهم عمده ای داشته و با توجه به ماهیت بین رشته ای این گرایش، رساله های جذاب و بسیار جدید در این گرایش قابل تعریف است که میتواند سهم عمده ای در حل مشکلات روز ایران و سایر کشورها داشته باشد. هدف از رشته مهندسی عمران در گرایش حمل و نقل تربیت افرادی است که توانایی های لازم جهت برنامه ریزی های حمل و نقل ملی، منطقه ای و شهری و طراحی سیستم های حمل و نقل شهری و بین شهری را داشته باشند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل (کد 2314) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
به طور معمول فارغ التحصیلان گرایش حمل و نقل جذب مهندسان مشاور، سازمان راهداری، سازمان های حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی، واحدها و اداره های مختلف راه و ترابری، شهرداری ها، سازمان های حمل و نقل ترافیک، شرکت های مطالعات جامع حمل و نقل و … می شوند.
زمینه های فعالیت این گرایش شامل موارد زیر است:
برنامه ریزی حمل و نقل شامل: مدیریت سیستم های حمل و نقل، مطالعه تولید، توزیع و جذب سفر، مکان یابی احداث پارکینگ ها و …
سیستم های هوشمند حمل و نقل شامل: طراحی چراغ های راهنمایی با زمان بندی های هوشمند، تسهیلات هوشمند حمل و نقل مانند تشخیص تصادفات، فاصله ایمنی وسایل نقلیه، پارکینگ های هوشمند و …
ایمنی ترافیک، تصادفات و ریسک شامل: بهبود ایمنی معابر و راه ها، تعیین نقاط حادثه خیز، مدلسازی و پیش بینی تصادفات و…
حمل و نقل ریلی شامل: طراحی خطوط حمل و نقل ریلی بین شهری و درون شهری، برنامه ریزی ایستگاه ها و فواصل زمانی حرکت قطارها
حمل و نقل هوایی و دریایی شامل: برنامه ریزی حمل و نقل هوایی و دریایی، طرح فرودگاه ها و بندرها
مهندسی ترافیک شامل: مدلسازی جریان ترافیک با استفاده یا بدون استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، بررسی تأثیرات پارامترهای جریان ترافیک مانند سرعت، حجم و تأخیر بر مصرف سوخت و محیط زیست، فرهنگ سازی ترافیک و …
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل (کد 2314):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل (کد 2314) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل در مجموع دانشجویان بایستی 36 واحد را بگذرانند که از این تعداد 14 واحد مربوط به دروس تئوری، 2 واحد سمینار و 20 واحد مربوط به رساله است.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ حمل و نقل (کد 2314) میگذراند:
از جمله دروس تئوری مربوط به گرایش حمل و نقل می توان به دروسی همچون ظرفیت راه ها و تقاطع ها، برنامه ریزی حمل و نقل پیشرفته، برنامه ریزی کاربری زمین، شبیه سازی در مهندسی حمل و نقل، مدلسازی رفتاری در حمل و نقل، اقتصادسنجی، ارزیابی پروژههای حمل و نقل، سیستم های هوشمند حمل و نقل، ایمنی ترافیک ترابری هوایی و … اشاره نمود.
معرفی رشته مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت (کد 2315) در مقطع دکتری:
گرایش مدیریت ساخت، از زیرمجموعه های رشته مهندسی عمران است. دانشجویان رشته مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت با یادگیری فنون و دانش های گوناگون و تکنیک و مهارت ها برای مدیریت، نظارت، برنامه ریزی و طراحی پروژه های عمرانی و دیگر پروژه ها آماده می شوند. دوره دکتری رشته مهندسی عمران مدیریت ساخت مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه مدیریت پروژه و ساخت است که با تکیه بر مفاهیم، استانداردها، روش ها، تکنیک ها، نرم افزارها و نظام های مربوط به یادگیری و سپس ارائه راهکارهای مدیریت بهینه و یکپارچه پروژه های ساخت می پردازد.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت (کد 2315) در مقطع دکتری:
برخلاف سرمايه گذاری کلان کشور در اجرای طرح های مختلف، در زمينه ارتقاء دانش مديريت ساخت اقدام اساسی صورت نگرفته است. بدين منظور، طراحی و اجرای دوره دکتری مديريت ساخت گامی اساسی در راه پرورش متخصصان مورد نياز در اين رشته و در نتيجه توسعه ظرفيت های علمی کشور در اين زمينه می باشد.
تربیت متخصصان مدیریت پروژه های عمرانی با بررسی استانداردها، روش ها و فرایندهای حاکم بر اجرای پروژه های ساخت در کشور و الگوبرداری از تجارب موفق بین المللی، میتواند باعث افزایش بهره وری در پروژه های ساخت و عمرانی شود.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت (کد 2315) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
با عنایت به بین رشته ای بودن گرایش مدیریت ساخت، افرادی که در این گرایش فارغ التحصیل می شوند، با توجه به واحدهایی که در طول دوره دکتری می گذرانند، می توانند در فرصت های شغلی سایر گرایش های عمران نیز احراز شرایط نمایند. همچنین با کسب تجربه کاری، می توانند مدیریت پروژه های ساخت یا کارگاه های عمرانی را برعهده بگیرند.
با توجه به رو به گسترش بودن گرایش مدیریت ساخت و خیل علاقه مندان به آن، احتمال جذب به عنوان هیئت علمی بیش از سایر گرایش های عمرانی است.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت (کد 2315):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت (کد 2315) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
دوره دکتری رشته مهندسی عمران ـ مدیریت ساخت، شامل دو مرحله آموزشی و پژوهشی (تدوين رساله) است که نحوه ورود و اتمام هر مرحله و حداقل و حداکثر طول دوره مطابق با آیين نامه دوره دکتری می باشد.
در مرحله آموزشی رشته مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت، گذراندن 12 تا 18 واحد درسی از دروس دوره دکتری، بنا به تشخيص استاد راهنما و تصويب شورای تحصيلات تکميلی (علاوه بر واحدهای جبرانی گذرانده شده)، الزامی است. اين دروس از ميان جدول دروس اصلی دوره دکتری گرایش مدیریت ساخت، دروس اختياری اين رشته و دروس اصلی و اختياری مقاطع تحصيلات تکميلی ساير رشتههای مرتبط، به تشخيص استاد راهنمای دانشجو و تأييد شورای تحصيلات تکميلی دانشکده، انتخاب می شوند.
دانشجويانی که حداقل 12 واحد از دروس دوره آموزشی خود را با موفقيت گذرانده باشند، می توانند در آزمون جامع که براساس آیين نامه دوره های دکتری برگزار می شود، شرکت کنند. اين آزمون به صورت کتبی و شفاهی برگزار شده و دانشجو حداکثر دو بار می تواند در آن شرکت کند. دانشجويانی که در امتحان جامع پذيرفته می شوند، در مرحله تدوين رساله ثبت نام می کنند.
تعداد کل واحدهايی که دانشجو بايد در مرحله تدوين رساله با نام پروژه تحقيقاتی اخذ کند، 20 واحد است که در هر نيمسال بين 6 تا 8 واحد آن اخذ می شود .دانشجو موظف است حداکثر يک نيمسال پس از قبول شدن در آزمون جامع، پيشنهاد رساله خود را با راهنمايی و همکاری اساتيد راهنما و مشاور، تهيه نمايد تا در جلسات شورای تحصيلات تکميلی گروه يا کميته بررسی پيشنهاد رساله از موضوع و چارچوب کلی آن دفاع کند.
پس از تکميل و تدوين رساله، در موعد تعيين شده و تأييد کيفيت علمی و صحت مطالب آن از طرف استاد راهنما، دانشجو موظف است از رساله دکتری خود در حضور هيئت داوران دفاع نمايد. تمديد مراحل آموزشی و پژوهشی با توجه به سنوات دانشجو و مطابق آیين نامه دوره دکتری خواهد بود.
معرفی رشته مهندسی عمران ـ محیط زیست (کد 2316) در مقطع دکتری:
رشته مهندسی عمران گرایش محیط زیست یکی از گرایش های مطرح مهندسی عمران است که در این دوره دانشجو می تواند با گذراندن دروس مرتبط با گرایش خود، تخصص پیدا کند. در این رشته دانشجویان با مباحث اقتصادی، ایمنی و حفظ و بهبود محیط زیست آشنا شده و در زمینه های مربوط به تصفیه و پالایش آب و فاضلاب شهری، آلودگی های صوتی و هوا، اتلاف انرژی حرارتی و اصلاح و بهبود مناطق آلوده، آموزش می بینند.
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ محیط زیست (کد 2316) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل رشته مهندسی عمران ـ محیط زیست در مقطع دکتری، افزايش اطلاعات کارشناسي در زمینه های مهندسي آب، مهندسي شيمي و مهندسي محيط زيست و به دست آوردن تخصص لازم جهت طراحي و نظارت بر حسن اجراي پروژه هاي تخصصي در زمينه هاي مختلف مهندسي عمران ـ محيط زيست بوده و همچنین ارتقای توانایی در انجام تحقیقات تئوری و میدانی جهت حل مسائل و مشکلات زيست محيطي کشور است.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران ـ محیط زیست (کد 2316) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران گرایش محیط زیست با توجه به زمینه اطلاعاتی خود امکان استخدام در وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط با مهندسی محیط زیست از جمله وزارت نیرو، دفاتر محيط زيست شهرداري ها، سازمان حفاظت محيط زيست کشور، سازمان آب و فاضلاب استان ها، واحدهاي محيط زيست تمامي کارگاه ها و شرکت های بزرگ کشور و انجمن های حامی محیط زیست را دارا می باشند. همچنین فارغ التحصیلان می توانند با شرکت های مجری محیط زیست و صنایع مرتبط با کاهش آلودگی های زیست محیطی و مراکز تحقیقاتی شامل دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهت عضویت هیئت علمی همکاری کنند.
ظرفیت پذیرش دانشجو در 20 دانشگاه برتر ایران در رشته مهندسی عمران ـ محیط زیست (کد 2316):
با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها برای هر گرایش و هر دانشگاه متفاوت می باشد لذا ضروری است که داوطلبان متقاضی هر گرایش از این مهم اطلاع کافی داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مهندسی عمران ـ محیط زیست (کد 2316) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
به طور کلی دانشجویان رشته مهندسی عمران ـ محیط زیست می بایست 18 واحد درسی را بگذرانند و پس از قبولی در آزمون جامع دکتری در سال دوم تحصیل، پژوهش بر روی رساله خود را آغاز کنند. رساله دکتری 18 واحد درسی محسوب شده و اغلب 2 تا 3 سال زمان می برد.