معرفی رشته های مدیریت در مقطع دکتری:
در این بخش اطلاعات مربوط به رشته های مجموعه مدیریت در گرایش های مدیریت بازرگانی و راهبردی (2162)، مدیریت دولتی (2163)، مدیریت صنعتی (2164)، مدیریت رسانه و اطلاعات (2165)، مدیریت فناوری اطلاعات (2167) و کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (2169) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:
معرفی رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی یکی از رشته های جذاب حال حاضر در ایران و سایر کشورهاست. طیف گسترده مشاغلی که دانش آموختگان این رشته می توانند بر عهده گیرند، از دلایل مهم جذابیت این رشته است. در حال حاضر رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی دارای سه گرایش اصلی میباشد که عبارت اند از:
مدیریت بازاریابی
مدیریت سیاست گذاری بازرگانی (که با نام مدیریت استراتژیک نیز شناخته میشود.)
رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی
*معمولاً رقابت در گرایش بازاریابی بیش از دو گرایش دیگر بوده و البته قبولی در آن نیز قدری دشوارتر است.
هدف از تحصیل رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) در مقطع دکتری:
اصولاً هدف اصلی دانشجویان مقطع دکتری انجام پژوهش و تحقیقات علمی به عنوان محقق یا فعالیت در شرکت های خصوصی و دولتی است. افراد با توجه به گرایش خود میتوانند در فضای دانشگاهی یا فضای کسب و کار مشغول شوند. چنانچه فردی بتواند دانش عمیقی را با تجربه بازار کار ترکیب نماید، می تواند پیشنهادات متنوعی برای کار دریافت کند.
فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی با توجه به گرایش خود درک عمیقی از مسائل کسب و کار پیدا می کنند. در گرایش بازاریابی افراد می توانند دانش خود را در زمینه برند و برندسازی، تبلیغات، تحقیقات بازاریابی و رفتار مصرف کنندگان و … گسترش دهند.
در گرایش سیاست گذاری یا مدیریت استراتژیک افراد می توانند دانش خود را در زمینه های طراحی، پیاده سازی و کنترل استراتژی های مختلف توسعه دهند. گرایش مدیریت استراتژیک پیش زمینه های فلسفی بیشتری نسبت به دو گرایش دیگر دارد.
در نهایت در گرایش رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشجویان به صورت عمیقی با سازمان و نحوه مدیریت افراد به عنوان سرمایه های انسانی آشنا می شوند. در این گرایش به خصوص در زمینه رفتار سازمانی رنگ و بوی روانشناسی بیشتر از دو گرایش قبلی می باشد.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی در مقطع دکتری می توانند به عنوان هیئت علمی در دانشگاه ها جذب شوند، همچنین می توانند در فضای کسب و کار فعالیت کنند. در سال های کنونی جذب به عنوان هیئت علمی به خصوص در دانشگاه های دولتی کشور بسیار دشوار شده است و به همین خاطر بسیاری از فارغ التحصیلان، جذب فضای کسب و کار می شوند. البته جذب به عنوان هیئت علمی در دانشگاه آزاد یا پیام نور آسان تر و تا حدودی قابل دسترس تر میباشد. هرچند این مورد نیز بستگی به تلاش و رزومه علمی داوطلب دارد.
در فضای کسب و کار افراد با توجه به مهارت ها و سطح دانش خویش می توانند امور اجرایی یا پژوهشی را دنبال کنند. مشاغلی همچون مشاور کسب و کار، کارمند (کارشناس)، مدیر میانی و مدیر ارشد و … در دسته اجرایی و مواردی همچون محقق و پژوهشگر در دسته کارهای تحقیقاتی قرار می گیرد. نکته بسیار مهم این است که فارغ التحصیلان بدون داشتن تجربه نباید در همان ابتدا انتظار دریافت مبالغ بالا از شغل خویش، به خصوص مشاغل خصوصی، داشته باشند اما در میان مدت افرادی که دانش و تجربه خوبی کسب کردهاند، می توانند مشاغل خوب و درآمدهای بالایی داشته باشند.
عموماً بازار کار گرایش بازاریابی بهتر از دو گرایش دیگر است.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی (کد 2162) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی می باشد. دانشگاه های مختلف بستگی به سیاست گذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت بازرگانی و راهبردی برخی دروس به عنوان پیش نیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده می شود. واحدهای پیش نیاز تأثیری در معدل ندارند.
معرفی رشته مدیریت دولتی (کد 2163) در مقطع دکتری:
این گرایش از رشته مدیریت، اولین بار در سال 1333 تحت عنوان علوم اداری، در مؤسسه علوم اداری، زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران، با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برگزار شد.
مدیریت دولتی یا مدیریت امور عمومی (Public Administration) به مدیریت در سطوح کلان گفته می شود. این سطح کلان، ممکن است یک سازمان عمومی ناسودبر باشد؛ یک دانشکده باشد؛ یا یک اداره کوچک دولتی در یک شهرستان. در این رشته، با طیف وسیعی از مسائل، گروه های مختلف ذی نفعان و مخاطبان، با سلایق گوناگون روبهرو هستید که مدیریت آنها بسیار دشوارتر از مدیریت در سطح یک بنگاه تولیدی (مدیریت صنعتی) یا بنگاه تجاری (مدیریت بازرگانی) است.
مدیریت دولتی، رشته ای است که به اداره دولت و حکومت پرداخته و از علوم، مهارتها و فنون گوناگون در حوزه های مدیریت دانش و سیستم های اطلاعاتی، فرهنگ و جامعه شناسی، اقتصاد و مالیه عمومی، علوم سیاسی و روابط بین الملل و حقوق برای حل مسائل خود سود می جوید. شاید بتوان گفت که مهمترین تجلی توانمندیهای متخصصان مدیریت دولتی، در عرصه خط مشی گذاری ظهور مییابد؛ عرصهای که باید همه دانسته ها و آموخته ها به خط مشی قابل اجرا و اثربخشی در جامعه تبدیل شود.
شرکت کنندگان دوره دکتری مدیریت دولتی، علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت، با کاربردهای این رشته آشنا می شوند. دکتری مدیریت دولتی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی، به مطالعه و به کارگیری علم مدیریت برای اداره بهتر سازمان های بزرگ دولتی، خصوصی و تعاونی میپردازد.
هدف از تحصیل رشته مدیریت دولتی (کد 2163) در مقطع دکتری:
هدف رشته مدیریت دولتی، آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمان ها، اداره ها و شرکت های دولتی و خصوصی و نیز آشنایی دانشجویان با کاربرد روش های علمی در مدیریت و همچنین تربیت مدیران شایسته ای است که بتوانند وظایف محوله را به نحو احسن در سازمان ها و تشکیلات دولتی کشور انجام دهند. این وظایف عبارت اند از:
برنامه ریزی و اجرای آن
سازمان دهی یا تقسیم وظایف بین کارکنان یک سازمان، به نحوی که با تقسیم کار بتواند مهارت پرسنل خود را در پرداختن به کارهای جزئی افزایش دهد
عملیات امور استخدامی یا کارگزینی کارکنان جدید
هدایت و راهبری
نظارت و کنترل
*بنابراين مي توان گفت كه رسالت اصلي اين رشته، تربيت دولت مرد است؛ دولت مرد عرصه سیاست گذاری، قانون گذاري، اجرا و قضاوت.
هدف این رشته در مقطع دکتری، تربیت متخصصانی است که به نظریه ها، دانش ها و مهارت های رشته مدیریت دولتی مسلط باشند. این افراد با کسب توانایی در زمینههای تشکیلات سازمانی، سیستم های اطلاعاتی، منابع انسانی و دیگر مباحث مطرح در سطوح مدیریتی بخش خصوصی و دولتی، میتوانند با خلاقیت به سازماندهی و اجرای درست برنامه ریزی ها بپردازند. همچنين، كسب آخرين و جديدترين دستاوردهاي علمي مرتبط با مديريت در دو حوزه نظري و كاربردي؛ آگاهي از نوآوري هاي موجود در رشته مديريت دولتي؛ تربيت نيروي متخصص و متعهد، بهمنظور انجام وظايف مديريتي، در سازمانهاي مربوطه؛ و تدريس و انجام پژوهش هاي بنيادي و كاربردي در زمينه مديريت دولتي، از اهداف پذيرش دانشجو در مقطع دكتراي مديريت دولتي مي باشد.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته مدیریت دولتی (کد 2163) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
رشته مدیریت دولتی در آزمون های استخدامی دولتی، یکی از رشته هایی است که نیروهای بسیاری را جذب می کند. همچنین در صورتی که دانش آموخته این رشته، مهارت های مدیریتی خود را افزایش داده باشد، امکان استخدام در بخش خصوصی را نیز خواهد داشت. بسیاری از دانش آموختگان رشته مدیریت دولتی، از بینش کافی جهت راه اندازی کسب و کار نیز برخوردار هستند.
فارغ التحصیلان دکتری می توانند مشاغلی از قبیل کارشناس اداری امور کارکنان، تشکیلات و روشها، طبقه بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه ریزی پرسنلی و نظایر آن و قبول مسئولیت در سمت مدیران سطوح میانی و سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارت خانه ها و سازمان های دولتی و شهرداری ها را عهده دار شوند. این رشته به دلیل برخورداری از گرایش ها و زیرمجموعه های گوناگون، دارای بازار کار وسیع در بخش های دولتی و خصوصی میباشد. دانش آموختگان دکتری در زمینه های تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم های اطلاعاتی و دیگر مباحث مطرح در مدیریت در سطوح کارشناسی و مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی، می توانند به فعالیت بپردازند. همچنین این فارغ التحصیلان بهعنوان مشاور یا مجری در زمینه سیاست گذاری های بخش دولتی می توانند فعالیت کنند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی (کد 2163) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی، شامل 4 گرایش زیر می باشد :
تصمیم گیری
خط مشی گذاری عمومی
رفتار سازمانی
مدیریت منابع انسانی و مدیریت تطبیقی و توسعه
به طور کلی تعداد واحدهای هر کدام از گرایش های چهارگانه مدیریت دولتی در مقطع دکتری، 36 واحد (18 واحد تئوری و نظری، 18 واحد رساله) در نظر گرفته شده است.
گرایش تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی، به تربیت افراد متخصصی می پردازد که بتوانند در مواقع ایجاد مشکلات، به ایفای نقش تخصصی خود بپردازند. این افراد با تدوین دستور کاری، مشخص میکنند که چه مسائلی مورد توجه و بررسی قرار بگیرند و کدام مسائل هرگز مطرح نشوند. می توان گفت که در واقع، تمام فعالیت ها و اقداماتی که توسط بشر در همه زمینه ها انجام می گیرد حاصل فرایند تصمیم گیری است. خط مشی عمومی نیز به تصمیمی گفته می شود که به منظور حل یک مسئله یا مشکل عمومی اتخاذ شود. خط مشی فقط شامل تصمیم گیری نیست، بلکه تمام اقدامات، از مرحله شناسایی مشکل تا مرحله ارزیابی نتایج حاصل از اجرای خطمشی را در برمی گیرد. گرایش رفتار سازمانی، به شناخت و درک رفتار انسان در سازمان ها میپردازد.
بررسی رفتار افراد در سازمان، تأثیر سازمان بر احساسات و عملکرد کارکنان و تأثیر کارکنان بر سازمان و سودآوری آن را رفتار سازمانی می نامند. گرایش مدیریت منابع انسانی، به جنبه های نظری و پژوهشی سیاست ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظایف مدیریت که با جنبه هایی از فعالیت کارکنان ارتباط دارد، میپردازد. ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیط سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان، آموزش به کارکنان و … از این دست فعالیت ها می باشد.
مدیریت منابع انسانی شامل سیاست ها و اقدامات لازم برای انجام بخشی از وظایف مدیریتی است که با فعالیت های کارکنان مرتبط باشد و در نهایت در گرایش مدیریت تطبیقی و توسعه، دانشجویان با مباحثی مانند مدلها و مبانی نظری مدیریت تطبیقی، مدیریت توسعه و مفهوم توسعه پایدار، اقتصاد بین الملل و توسعه و نقش مدیریت تطبیقی در توسعه آشنا شده و به فعالیتهای پژوهشی در این زمینه ها می پردازند. مدیریت تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های موجود میان سیستم های مدیریت و کسب و کار در زمینه های مختلف را بررسی می کند.
معرفی رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت صنعتی را میتوان همزاد مهندسی صنایع در علوم انسانی دانست. این رشته قدیمی ترین گرایش مدیریت است که به بُعد انسانی و نرم امور صنعتی می پردازد. رشته مدیریت صنعتی در مقطع دکتری دارای گرایش های زیر می باشد:
تولید و عملیات
تحقیق در عملیات
مدیریت سیستم ها
مالی و استراتژی صنعتی
لازم به ذکر است که دو گرایش تحقیق در عملیات و تولید و عملیات، بیشترین میزان جذب دانشجو را دارند و سایر رشته ها در دانشگاه های بسیار محدودی در ایران ارائه می شوند و ظرفیت محدودی دارند.
هدف از تحصیل رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در مقطع دکتری رشته مدیریت صنعتی را میتوان جذب به عنوان هیئت علمی یا محقق و مدرس یا جذب در صنایع مختلف دانست. در سال های اخیر جذب در رشته های مدیریت صنعتی، به خصوص گرایش مهجورتر این رشته (تحقیق در عملیات) افت کرده است؛ هر چند جذب به عنوان هیئت علمی به رزومه و تلاش فرد نیز بستگی دارد.
دانش آموختگان این رشته به واسطه آشنایی با روش های برنامه ریزی، مدل سازی و بهینه سازی می توانند نقش مؤثری در شرکت های تولیدی و صنعتی داشته باشند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
همانطور که در بخش معرفی رشته مدیریت صنعتی تشریح شد، این رشته بُعد نرم مدیریت را در برمیگیرد و بُعد سخت آن را رشته مهندسی صنایع بر عهده دارد؛ به همین دلیل میان این دو رشته رقابت بسیاری وجود دارد.
دانشجویانی که بتوانند کار با نرمافزارهای تخصصی را به خوبی یاد بگیرند، می توانند در بازار کار به خوبی بدرخشند.
نکته دیگر این است که گرایش تولید و عملیات نسبت به گرایش تحقیق در عملیات بازار کار بهتری دارد و بعد امور تحقیقاتی و پژوهشی گرایش تحقیق در عملیات پررنگتر است.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت صنعتی (کد 2164) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت صنعتی 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی می باشد. دانشگاه های مختلف بسته به سیاست گذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت صنعتی برخی دروس به عنوان پیش نیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده میشود.
معرفی رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) در مقطع دکتری:
در دنیایی زندگی میکنیم که رسانه و ارتباطات نقش مهم و حیاتی در زندگی بشر ایفا میکند. همه ما هر روز به واسطه رسانه های مختلف در برابر هزاران پیام قرار می گیریم. رشته مدیریت رسانه و اطلاعات در مقطع دکتری به دنبال تربیت دانشجویانی است که دیدی عمیق نسبت به مفاهیم و تئوری های رسانه داشته باشند و بتوانند با تسلط بر مفاهیم در بهبود نقش و کارکرد رسانه های مختلف تحول ایجاد کنند
هدف از تحصیل رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات در وهله نخست میتواند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس و سپس فعالیت به عنوان مدیر و متخصص رسانه و ارتباطات باشد.
به صورت کلی دانشجویان این رشته با انواع و اقسام رسانه ها و نحوه تأثیرگذاری بر مخاطبین آشنا میشوند. با توجه به گسترش رسانه های اجتماعی و نقش تعیین کننده آن ها، افراد متخصص در این رشته می توانند تأثیرگذاری بسیاری در محیط های اجتماعی و رسانه های مختلف ایجاد کنند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار رشته مدیریت رسانه و اطلاعات بستگی به توانمندی فرد و همچنین محیط کاری که وی انتخاب میکند، دارد. با توجه به تعداد اندک دانشگاه هایی که در این رشته اقدام به جذب دانشجو می کنند، تقاضا برای دانشجویان متخصص میتواند بالا باشد.
نکته دیگر و بسیار مهم در زمینه بازار کار رشته مدیریت رسانه و اطلاعات که افراد میبایست به آن توجه کنند، این است که علاوه بر دانش تخصصی، صلاحیت و اهلیت فرد نیز در زمان ورود به بازار کار، به خصوص در رابطه با محیط های رسمی و دولتی همچون صدا و سیما و روزنامه های رسمی کشور، بسیار مهم و تأثیرگذار است.
گاهی مشاهده شده که افراد با دانش تخصصی به دلیل رد شدن در مصاحبه عمومی، امکان کار در فضاهای دولتی را از دست داده اند.
البته افراد متخصص در محیط های غیردولتی نیز میتوانند آینده روشنی داشته باشند
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات (کد 2165) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت رسانه و اطلاعات 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی میباشد. دانشگاههای مختلف بسته به سیاستگذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت رسانه و اطلاعات برخی دروس به عنوان پیشنیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترمها افزوده می شود.
معرفی رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت فناوری اطلاعات یکی از رشته های محبوب در شرایط فعلی است؛ زیرا با رواج فناوری اطلاعات در بخش های مختلف زندگی بشر، لزوم وجود چنین رشته ای احساس میشود.
رشته مدیریت فناوری اطلاعات از دو گرایش تشکیل شده است که عبارت اند از:
گرایش کسب و کار هوشمند
گرایش مدیریت خدمات و توسعه فناوری (که در ادامه به صورت مختصر توضیحاتی ارائه می شود.)
گرایش کسب و کار هوشمند
همه کسب و کارها در محیطی فعالیت می کنند که متغیرهای خرد و کلان بسیاری بر آن ها تأثیر می گذارد؛ متغیرهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی. در کنار این موارد میتوان به رقبا و فعالیت های آنان نیز اشاره کرد. در این فضا کسب و کارها نیاز به خبرگیری از محیط و تصمیم گیری قبل از وقوع متغیرها دارند. به میزانی که کسب و کارها بتوانند این تغییرات را پیش بینی کنند و به اصطلاح خبرگیری کنند، میتوانند موفق باشند. گرایش کسب و کار هوشمند به دنبال توانمندسازی کسب و کارها برای کسب اطلاع از محیط به صورت هوشمند میباشد. هوش کسب و کار، اصطلاح دیگری است که در رابطه با این گرایش به کار میرود.
گرایش مدیریت خدمات و توسعه فناوری
این گرایش را میتوان جاافتاده تر دانست، به طوری که وقتی صحبت از رشته مدیریت فناوری اطلاعات میشود، شاید همگان این گرایش در ذهنشان تداعی شود. همه کسب و کارها به دنبال گسترش و توسعه فناوری اطلاعات درون بسترهای خویش و مدیریت این فرایند هستند. افرادی که در این گرایش تحصیل می کنند، عمدتاً به دنبال مدیریت پیاده سازی این فرایند می باشند.
هدف از تحصیل رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) در مقطع دکتری:
هدف از رشته مدیریت فناوری اطلاعات تربیت و آموزش متخصصانی است که ضمن تسلط بر مفاهیم مدیریت و سازمان، بتوانند این مفاهیم را در ارتباط با فناوری های اطلاعاتی درون کسب و کار به کار برند. بنابراین رشته مدیریت فناوری اطلاعات را می توان بین رشته ای نامید و موفقیت افراد را نیز در گرو تسلط بر ابعاد مختلف این رشته دانست.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
نکته بسیار مهم در زمینه بازار کار این رشته، فهم این نکته است که بسیاری از کسب و کارها به دنبال افرادی هستند که هم بر مفاهیم مدیریتی و انتزاعی تکنولوژی تسلط داشته باشند و هم بر حوزه های فنی و اجرایی آن مسلط باشند. به صورت کلی دانشگاه های کشور، دانشجویان رشته مدیریت فناوری اطلاعات را بیشتر از نظر تئوریک و مدیریتی تقویت میکنند و معمولاً تنها دانشجویانی که از رشتههای فنی به این رشته آمدهاند، با مفاهیم اجرایی و عملیاتی آشنایی دارند.
در حال حاضر دانشجویانی که هم بر مفاهیم مدیریتی و هم بر مفاهیم عملی تسلط دارند، شانس بسیار زیادی برای جذب در بازار کار دارند و میتوانند درآمد بسیار بالایی نسبت به دانشجویانی که تنها بر یک بعد رشته تسلط دارند، داشته باشند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات (کد 2167) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی میباشد. دانشگاه های مختلف بسته به سیاست گذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزش را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته مدیریت فناوری اطلاعات برخی دروس به عنوان پیشنیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده می شود.
معرفی رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) در مقطع دکتری:
در سالهای اخیر بسیار از کارآفرینی و کارآفرینان می شنویم و به همین خاطر رشته کارآفرینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما نکته بسیار مهم این است که دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی، از شما یک محقق یا پژوهشگر می سازد و افرادی که بدون سابقه و تجربه به این رشته وارد می شوند، اغلب در اجرای مفاهیم آن ناموفق هستند.
این رشته دارای گرایش های بسیار متنوعی است که اختلاف تمامی این گرایش ها در 6 واحد درسی می باشد.
هدف از تحصیل رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی را می توان جذب به عنوان هیئت علمی یا ورود به بازار کار دانست. رشته مدیریت کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی با آموزش سیر کامل مفاهیم کارآفرینی و همچنین پژوهش در زمینه آینده پژوهی، دانشجویان را برای کار به عنوان محقق و پژوهشگر آماده می سازد.
رشته کارآفرینی در صورتی می تواند برای فرد مفید واقع شود که مفاهیم و آموزه های دریافتی از دانشگاه را به صورت عملی اجرا کند؛ در غیر این صورت فردی که دانش آموخته رشته کارآفرینی و آینده پژوهی است، باید صرفاً به پژوهش و تحقیق اقدام کند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
لازم به ذکر است که از افرادی که در رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی تحصیل کرده اند، انتظار می رود خود به آفرینش و خلق یک کسب و کار اقدام بورزند.
افرادی که به صورت علمی و عملی کارآفرینی را آموختهاند و کسب و کاری را راهاندازی کرده اند، ره صدساله را یک شبه رفته اند.
افراد با سابقه اجرایی در این رشته در مقام مشاور کسب و کار و یا پژوهشگر نیز از درآمد بالایی برخوردار هستند.
به صورت خلاصه، در صورتی که علم و عمل توأمان باشد و فرد به دنبال کارآفرینی باشد، رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی رشته بسیار پردرآمدی خواهد بود.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی (کد 2169) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدهای دوره دکتری رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی 36 واحد است که 18 واحد مربوط به رساله و 18 واحد مربوط به واحدهای آموزشی می باشد. دانشگاه های مختلف بسته به سیاستگذاری مدیر گروه هر رشته، دوره آموزشی را در 3 یا 4 ترم تقسیم می کنند. در رشته کارآفرینی، آینده پژوهی و مدیریت تکنولوژی برخی دروس به عنوان پیشنیاز در نظر گرفته می شود که بر تعداد واحدهای آموزشی و متعاقباً تعداد ترم ها افزوده می شود.
کنکور آزمایشی کارشناسی ارشد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد آمار و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد اقیانوس شناسی فیزیکی – فیزیک دریا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد الهیات و معارف اسلامی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ایرانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد برنامه ریزی شهری منطقه ای و مدیریت شهری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پرستاری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پژوهش علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تاریخ
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حسابداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حقوق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ریاضیات و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان انگلیسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان و ادبیات فارسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم جانوری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم سلولی و مولکولی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ژئوفیزیک و هواشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اقتصادی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۱
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم جغرافیایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم زمین
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فوتونیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فیزیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت اجرایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مطالعات زنان
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی برق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی پلیمر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی تولیدات گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی بیوتکنولوژی و داروسازی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی صنایع
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران نقشه برداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فراوری و انتقال گاز
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات IT
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی آب
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی بیوتکنولوژی در کشاورزی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی دام و طیور
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم خاک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم و مهندسی صنایع غذایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معدن
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معماری کشتی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی منابع طبیعی محیط زیست
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی هوافضا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد نانو فناوری – نانو مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای پژوهشی و صنایع دستی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای تصویری و طراحی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای ساخت و معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد طراحی شهری