شامل گرایش های:
#برنامه ریزی درسی #مدیریت آموزشی #تکنولوژی آموزشی #روانشناسی تربیتی #روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی #فلسفه تعلیم و تربیت
معرفی رشته های علوم تربیتی در مقطع دکتری:
در این بخش اطلاعات مربوط به رشته های علوم تربیتی در گرایش های برنامه ریزی درسی (کد 2142)، مدیریت آموزشی (کد 2143)، روانشناسی تربیتی (کد 2144)، تکنولوژی آموزشی (کد 2145) و روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:
معرفی رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) در مقطع دکتری:
رشته برنامه ریزی درسی که در حال حاضر در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با عنوان رشته «مطالعات برنامه درسی» شناخته میشود، یکی از گرایش های تخصصی و پرطرفدار رشته علوم تربیتی است. در مقطع دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشجویان ضمن آشنایی تخصصی تر با مفاهیم، نظریه ها، روش های تحقیق و غیره از قلمروهای موضوعی گسترده این رشته، یک حوزه را به عنوان حیطه پژوهش انتخاب کرده و تخصص و مهارت لازم در آن زمینه را کسب نموده و مسیر حرفه ای و مطالعاتی خود را پس از این مقطع در آن زمینه دنبال می کنند.
هدف از تحصیل رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) در مقطع دکتری:
هدف دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی، تربیت سطح بالای نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام پژوهش، آموزش و کارشناسی در موضوعات و مسائل برنامه درسی و آموزش در وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها، واحدهای آموزش در اداره ها، نهادها و سازمان های مختلف، صدا و سیما، آموزش های فنی و حرفه ای و آزاد و همچنین آموزش های مستمر ضمنی است. هدف اصلی دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی، نشر و کاربرد دانش تخصصی برنامه درسی در سطح مؤسسات آموزشی و پژوهشی بوده و هدف عمده این دوره تربیت و تأمین برنامه ریزان، مدیران و پژوهشگران در تمام موضوعات برنامه درسی برای اداره و هدایت علمی نظام آموزشی کشور است.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی درسی (کد 2142) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
در سال های اخیر با توجه به آشنایی بیشتر جامعه از خدمات حرف های و تخصصی رشته برنامه ریزی درسی، فرصت های اشتغال متعددی برای فارغالتحصیلان این رشته فراهم شده است. اولین حوزه فعالیت فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی درسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان دبیر و کارشناس برنامه ریزی درسی است. دومین حوزه، فعالیت در نهادها، شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی به عنوان کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی می باشد. سایر حوزه های کاری فارغ التحصیلان رشته برنامه ریزی درسی، فعالیت به عنوان پژوهشگر، مشاور، ارزیاب برنامه های آموزشی و درسی و … می باشد.
معرفی رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) در مقطع دکتری:
رشته مدیریت آموزشی زیرمجموعه گروه علوم انسانی بوده و در یکی از گرایش های علوم تربیتی قرار گرفته است. رشته مدیریت آموزشی به مسائلی از جمله انسان و آموزش های مربوط به آن در سازمان ها و دانشگاه ها و حتی آموزش و پرورش می پردازد. بیشترین بُعدی که در رشته مدیریت آموزشی به آن پرداخته می شود، تمام مباحث یادگیری، تغییرات در یادگیری و ارزیابی آن، ارائه مشاوره و برنامه ریزی های آموزشی و مدیریت بر انجام برنامه های آموزشی است.
باید گفت که رشته مدیریت آموزشی، دانش حاصل از به کارگیری روش علمی است که از این روش برای بررسی ویژگی ها و توضیح عناصر سازمانی و روابط بین آن ها در سازمان های آموزشی استفاده می شود. گسترش مؤسسات آموزش عالی و نیاز به تربیت و تأمین نیروی انسانی در قالب هیئت علمی در رشته مدیریت آموزشی برای دانشگاه ها، منجر به ایجاد دوره دکتری مدیریت آموزشی شد که به اعطای مدرک دکتری مدیریت آموزشی می انجامد.
دوره دکتری رشته مدیریت آموزشی، دوره تربیت رهبران آموزشی با دانش عمیق و مهارت های لازم در حل مشکلات و ایجاد تغییرات مثبت در محیط های مختلف یادگیری از جمله مدارس، دانشگاه ها و حتی شرکت ها و مراکز نظامی است. در این دوره مهارت های فنی و نظری برای نقش های متعدد در تحقیقات دانشگاهی، تدریس و رهبری آموزشی فراهم می شود. علاوه بر این دانشجو بر یک موضوع تخصصی در حوزه رهبری و مدیریت آموزشی تسلط کامل پیدا می کند.
هدف از تحصیل رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته مدیریت آموزشی به حوزه خدمات آموزشی و ارائه این گونه فعالیت ها مربوط می شود. تمام دروس رشته مدیریت آموزشی به اهمیت بخش منابع انسانی و آموزش های مربوطه به آنان جهت توسعه فردی آنان و توسعه و پیشرفت سازمان معطوف می شود. از آنجایی که جهان هر روز در حال تغییر و تحول است؛ لذا حضور مدیران آموزش آگاه و توانمند که در حوزه آموزش و مدیریت آن تخصص داشته باشند و با توسعه برنامه های آموزشی و برنامه ریزی های دقیق، رشد و پیشرفت سازمان ها و دانشگاه ها را محقق سازند، به شدت احساس می شود.
به طور کلی هدف از ارائه و شکل گیری رشته مدیریت آموزشی، تربیت نیروهای انسانی متخصصی است که بتوانند در سطوح مختلف آموزشی فعالیت کرده و نیازهای آموزشی مربوط به دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی، وزارتخانه ها و … را برآورده سازند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته مدیریت آموزشی (کد 2143) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان رشته مدیریت آموزشی می توانند در مراكزی همچون وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، مدارس، دانشگاه ها و هر سازمانی که دارای پست و اداره آموزش باشد به كار مدیریت آموزشی مشغول شوند؛ لذا می توان گفت موقعیت های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیلان این گرایش وجود دارد، تا جایی که بسیاری از کارشناسان مدیریت آموزشی آینده شغلی این گرایش را در کشور ما، بسیار امیدبخش و ایده آل می دانند.
معرفی رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری:
دکتری رشته روانشناسی تربیتی به کاربرد روانشناسی در حیطه های آموزش و یادگیری می پردازد. در رشته روانشناسی تربیتی، روش های آموزشی، نحوه یادگیری، سنجش و ارزشیابی از میزان آموخته های یادگیرندگان مورد بررسی قرار می گیرد.
تربیت و آموزش معلمان و افراد متخصص و فعال در حیطه های آموزشی، شناخت فرایندهای یادگیری، تعیین اهداف آموزش، تعیین ویژگی های یادگیرندگان و طرح و اجرای برنامه های آموزشی و پرورشی از جمله نقش هایی است که روانشناسان تربیتی می توانند ایفا کنند. روانشناسان تربیتی می توانند به تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بپردازند و در زمینه مسائل روانشناسی آموزشی و تهیه و ساخت ابزارهای اندازه گیری روانی و تربیتی فعال باشند. همچنین می توانند به تحقیقات بنیادی و کاربردی در زمینه مسائل روانشناسی تربیتی مشغول شوند.
هدف از تحصیل رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری:
به طور کلی می توان گفت که پرورش افراد متخصص در زمینه روانشناسی مرتبط با آموزش و یادگیری به نحوی که بتوانند به معلمان، دانش آموزان و یادگیرندگان در جهت یادگیری بهتر و مؤثر یاری رسانده و در مسیر زندگی به سمت تحول مثبت سوق یابند، هدف اصلی تحصیل در رشته روانشناسی تربیتی است.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته روانشناسی تربیتی (کد 2144) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
تأسیس مرکز مشاوره و روانشناسی
اشتغال در وزارت آموزش و پرورش
استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی
اشتغال در مراکز روانشناسی و مشاوره
فعالیت در مهد کودک ها و آموزشگاه ها
فعالیت به عنوان پژوهشگر و مشارکت در پروژه های دولتی و غیردولتی
معرفی رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) در مقطع دکتری:
تکنولوژی آموزشی عبارت است از: به کارگیری آخرین یافته های علمی در زمینه یادگیری و آموزش برای بهبود فرایند یادگیری و فرایند یاددهی.
ندای انقلاب آموزشی در عصر حاضر در حکم یک ضرورت، فضای نظام های آموزشی دنیا را پر کرده است. تحول و تکامل فناوری اطلاعات، همه بخش های جامعه، از جمله حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به این مهم، مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی درصدد ارائه راهکارها و به کارگیری فناوری های نوین آموزشی در جهت تسریع و تعمیق یادگیری و ارائه سازوکارهایی برای دسترسی آسان و تسهیل گری در آموزش است.
از دلایل ضرورت و اهمیت ایجاد دوره دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، می توان به نیاز وجود فارغ التحصیلان این دوره در روند اجرای پروژه ها و پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای اشاره کرد. همچنین نیاز مؤسسات آموزش عالی کشور به متخصصان دکتری رشته تکنولوژی آموزشی برای تدریس دروس مربوط به این رشته و تقاضای زیاد دانشجویان کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی و سایر رشته های علوم تربیتی برای ادامه تحصیل در این رشته، نیاز به ایجاد دوره دکتری تکنولوژی آموزشی را آشکار می سازد.
هدف از تحصیل رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) در مقطع دکتری:
رسالت رشته تکنولوژی آموزشی در دوره دکتری، تمرکز بر اقداماتی است که فرایند یادگیری را چه در آموزش های رسمی و چه در آموزش های غیر رسمی، با اجرای روش های متفکرانه به فرایندی مؤثرتر و پویاتر تبدیل کند. فارغ التحصیلان مقطع دکتری رشته تکنولوژی آموزشی، باید توانایی تولید دانش علمی در زمینه تکنولوژی آموزشی را داشته باشند. فعالیت های آن ها باید هم در راستای جنبش نرم افزار و هم در راستای جنبش سخت افزاری کشور باشد و از هیچ کدام غافل نشوند تا بتوانند در زمینه یادگیری الکترونیکی و آموزش از راه دور فعالیت کنند.
بنابراین هدف از تحصیل در رشته تکنولوژی آموزشی، تربیت متخصصان، آموزشگران و معلمانی است که بتوانند با تحولات دنیای مدرن امروز سازگار شده و در پیشرفت آن سهیم باشند تا آموزش و یادگیری کشور بتواند با قطار پرسرعت فناوری اطلاعات هم مسیر شود؛ همچنین بتوانند به نیاز نیروی انسانی بسیاری از نهاد های عمومی و مؤسسات خصوصی کشور به تکنولوژی آموزشی در زمینه های طراحی، اجرا، مدیریت و ارزشیابی فرایندهای آموزشی، پاسخ دهند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی آموزشی (کد 2145) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار دکتری رشته تکنولوژی آموزشی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مدرس و هیئت علمی، در مؤسسات و سازمان های دولتی و خصوصی به عنوان مشاور و مجری پروژه، در مؤسسات دانشگاهی و پژوهشی به عنوان پژوهشگر و در سازمان های دولتی و غیر دولتی مانند آموزش و پرورش، صدا و سیما، بخش های آموزشی نیروهای مسلح و بخش های آموزشی صنایع می باشد.
معرفی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری:
دانشجویان رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در زمینه ارزیابی و تشخیص و بازپروری کودکان استثنایی که شامل ۷ گروه هستند، با تکیه بر روانشناسی و آموزش و پرورش این کودکان مهارت کسب می کنند. در مقطع دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به صورت تخصصی تر به هر گروه از این ۷ گروه استثنایی پرداخته می شود و تمام مطالب تئوری در عمل به صورت کاملاً بالینی و تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد. مقطع دکتری این رشته در امر بازپروری و توانبخشی کودکان استثنایی از مهارت بالینی بالایی برخوردار است.
هدف از تحصیل رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری:
شاید به قطع بتوان گفت که هدف از تحصیل در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در وهله نخست، ارتقای سطح کیفی و آموزشی جهت بهبود امر آموزش و پرورش کودکان استثنایی است. همچنین هدف دیگر این رشته، باز کردن دریچه ای تازه در زمینه آموزش کودکان استثنایی چه در قالب استاد دانشگاه و چه به صورت یک کلینیک توان بخشی است تا نیازهای این کودکان در آن تأمین شود.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی (کد 2147) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی و خصوصی و اجرایی):
بازار کار مربوط به دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در دانشگاه های دولتی و غیردولتی، سازمان های آموزش و پرورش استثنایی، بهزیستی کشور، پرورش استعدادهای درخشان، بنیاد شهید و نظایر آن جهت آموزش و پرورش و توان بخشی کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.
در صورت اخذ مدرک دکتری در این رشته به راحتی می توان به عنوان استاد در دانشگاه به تدریس پرداخته یا حتی عضو هیئت علمی شد. همچنین می توان با برپایی کلینیک توان بخشی و گردآوری چند تخصص مختلف در یک کلینیک درآمد خوبی کسب کرد؛ زیرا کلینیک مربوط به این رشته با محوریت ۷ گروه استثنایی (به خصوص کودکان کم توان ذهنی و بیش فعالی) کم است. در هر صورت با توجه به کم بودن نیروی متخصص و پذیرش کم دانشگاه ها در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دکتری این رشته، بازار کار بسیار خوبی دارد.
کنکور آزمایشی کارشناسی ارشد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد آمار و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد اقیانوس شناسی فیزیکی – فیزیک دریا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد الهیات و معارف اسلامی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ایرانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد برنامه ریزی شهری منطقه ای و مدیریت شهری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پرستاری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پژوهش علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تاریخ
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حسابداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حقوق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ریاضیات و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان انگلیسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان و ادبیات فارسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم جانوری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم سلولی و مولکولی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ژئوفیزیک و هواشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اقتصادی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۱
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم جغرافیایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم زمین
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فوتونیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فیزیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت اجرایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مطالعات زنان
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی برق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی پلیمر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی تولیدات گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی بیوتکنولوژی و داروسازی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی صنایع
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران نقشه برداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فراوری و انتقال گاز
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات IT
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی آب
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی بیوتکنولوژی در کشاورزی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی دام و طیور
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم خاک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم و مهندسی صنایع غذایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معدن
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معماری کشتی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی منابع طبیعی محیط زیست
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی هوافضا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد نانو فناوری – نانو مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای پژوهشی و صنایع دستی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای تصویری و طراحی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای ساخت و معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد طراحی شهری