شامل گرایش های:
#شیمی آلی #شیمی فیزیک #شیمی تجزیه #شیمی معدنی #شیمی کاربردی
معرفی رشته های مجموعه شیمی در مقطع دکتری:
در این بخش اطلاعات مربوط به رشته های مجموعه شیمی در گرایش های شیمی فیزیک (کد 2211)، شیمی آلی (کد 2212)، شیمی تجزیه (کد 2213)، شیمی معدنی (کد 2214) و شیمی کاربردی (کد 2215) در مقطع دکتری ارائه خواهد شد:
معرفی رشته شیمی فیزیک (کد 2211) در مقطع دکتری:
رشته شیمی فیزیک در مقطع دکتری در ایران به سه شاخه اصلی تئوری، محاسباتی و تجربی تقسیمبندی میشوند که بنابر تخصص فرد و استاد راهنمای انتخابی، می تواند به ادامه تحصیل در شاخههایی نظیر سینتیک، ترمودینامیک، مکانیک کوانتومی، طیفسنجی، شبیه سازی های دینامیک مولکولی، بیوشیمی فیزیک، مباحث سطح، خوردگی، الکتروشیمی و … بپردازد.
هدف از تحصیل رشته شیمی فیزیک (کد 2211) در مقطع دکتری:
در پایان این مقطع از دانشجویان انتظار میرود، پدیدههای شیمیایی در دنیای امروز را بتواند با دید کاملاً فیزیکی در حوزه کاری خود، تفسیر نمایند. مهم ترین تفاوت اصلی این گرایش با دیگر گرایشهای مجموعه شیمی این است، که دانشجوی فارغ التحصیل در رشته شیمی فیزیک، باید به تمامی پدیدههای اطراف خود حساس باشد و با خالی کردن ذهن خود از هرگونه معجزهای، بتواند منشأ اصلی پدیدهها را تفسیر نماید. دانشجویی در گرایش شیمی فیزیک موفق خواهد بود، که در کنار دروس مرتبط با رشته و پروژه نهایی خود، به مطالعه دائم دروس مختلف در شاخه فیزیک نیز بپردازد.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته شیمی فیزیک (کد 2211) در مقطع دکتری (اعم از شغلهای دولتی، خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان این شاخه در پایان دوره، بنابر حوزه تحقیقاتی خود، قادر هستند در بخشهای تحقیقاتی دارویی، تولید صنایع شیمیایی، بهینه سازی واکنشهای شیمیایی، بهینه سازی عملکرد سوخت اعم از سوختهای فسیلی و پاک، تولید کاتالیزورهای صنعتی، حوزههای الکترونیک و … به فعالیت بپردازند. همچنین می توانند به عنوان عضو هیئت علمی یا به صورت حق التدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به تدریس مشغول شوند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته شیمی ـ شیمی فیزیک (کد 2211) میگذراند:
در این دوره دانشجویان ملزم به گذراندن ۱۲ واحد نظری می باشند که پیشنهاد می شود، دانشجویانی که قرار است در حوزههای تئوری و شبیهسازی مشغول به کار شوند، دروس کوانتوم پیشرفته، ترمودینامیک آماری ۲، اسپکتروسکوپی پیشرفته و شیمی محاسباتی پیشرفته را بگذرانند.
به دانشجویانی که میخواهند در حوزههای تجربی مشغول به کار شوند، پیشنهاد میشود دروس سینتیک پیشرفته، شیمی سطح پیشرفته، الکتروشیمی پیشرفته و مباحث نوین در شیمی فیزیک را بگذرانند.
توجه شود که دانشجویان علاوه بر این دروس میتوانند دروس مازاد که مناسب برای انجام رساله خود میدانند، به اجازه استاد راهنما، بین ۳ تا ۶ واحد از دروس اختیاری یا به عنوان دروس مازاد از دیگر گرایشها یا رشتهها انتخاب نمایند.
معرفی رشته شیمی آلی (کد 2212) در مقطع دکتری:
زمانی که سخن از مواد آلی به میان می آید، طیف وسیعی از مواد نظیر الکل ها، اترها، هیدروکربن ها، آلدئیدها، کتون ها، کربوکسیلیک اسیدها، ترکیبات آلیفاتیک حلقوی، کربانیون ها، آمین ها، فنل ها، درشت مولکول ها و بسپارها (پلیمر) مطرح می شود که مباحث شیمی آلی را به خود اختصاص داده اند.
امروزه از مواد آلی و دانش شیمی آلی در رنگ ها، کاغذ و جوهر، مواد غذایی، مواد پلاستیکی و لاستیکی، مواد آرایشی ـ بهداشتی و شوینده ها، پلیمرهای جدید و … استفاده می شود. صنایع پتروشیمی، داروسازی، پزشکی، پوشاک و ده ها صنعت دیگر نیز مستقیم و غیر مستقیم مدیون این شاخه از علم هستند.
رشته شیمی آلی یکی از گرایش های مجموعه شیمی در مقطع دکتری است که در این رشته به مطالعه ترکیبات کربن دار، غیر از ترکیباتی مثل دی اکسید کربن می پردازد.
هدف از تحصیل رشته شیمی آلی (کد 2212) در مقطع دکتری:
ضرورت و اهمیت دوره دکتری رشته شیمی آلی تربیت پژوهشگرانی با تفکر خلاق برای کار در مؤسسات پژوهشی و صنایع شیمیایی کشور است. دانشجو پس از اتمام تحصیل باید توانایی حل برخی مشکلات صنایع شیمیایی کشور، آمادگی همکاری در مؤسسات پژوهشی و یا ادامه تحصیلات بالاتر را پیدا کند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته شیمی آلی (کد 2212) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی، خصوصی و اجرایی):
ـ فعالیت در صنایع مختلف از جمله: صنایع پتروشیمی، صنایع رنگ سازی، مواد غذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی، آزمایشگاههای صنعتی، مراكز كنترل كیفیت
ـ فعالیت در مراكز داروسازي و كمك به سنتز دارو و مواد آرايشي بهداشتي
ـ فعالیت در آزمايشگاه هاي شناسايي مواد شيميايي كنترل كيفي
ـ تدریس به صورت هیئت علمی و حق التدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته شیمی آلی (کد 2212) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
دوره دکترای شیمی آلی دارای دو مرحله آموزشی و پژوهشی (تدوین رساله) است.
مرحله آموزشی:
در مرحله آموزشی دانشجویان علاوه بر سمینارهای 1 و 2 که هر یک به ارزش 1 واحد می باشد می بایست 16 واحد از دروس جدول پیشنهادی دانشگاه مورد نظر و یا معادل آن که توسط گروه و یا دانشکده ارائه می شود را با مشورت استاد راهنما انتخاب نموده و با موفقیت بگذرانند. در هر صورت تعداد کل واحدها نباید از میزان واحدهای تعیین شده در آیین نامه دکترای مصوب شورای عالی برنامه ریزی بیشتر گردد.
مرحله پژوهشی:
دانشجویانی که مرحله آموزشی را به اتمام رسانیده اند و پس از موفقیت در آزمون جامع کتبی و شفاهی بایستی جهت ادامه تحصیل در مرحله پژوهشی ثبت نام نموده و به فعالیت های علمی و تحقیقاتی در زمینه مورد نظر پرداخته و به تنظیم و تدوین رساله بپردازند، این فعالیت های علمی و تحقیقاتی با هدایت و نظارت استاد راهنما و زیر نظر کمیته هادی انجام می گیرد. ضمناً ارزش رساله پایانی 24 واحد است. بنابراین در مجموع 36 واحد گذرانده می شود.
معرفی رشته شیمی تجزیه (کد 2213) در مقطع دکتری:
شیمی تجزیه را در حقیقت میتوان به عنوان علم جمعآوری، پردازش و برقراری ارتباط میان اطلاعات حاصل از ترکیب و ساختار ماده تعریف کرد. به عبارت دیگر شیمی تجزیه شاخه ای از دانش بنیادین شیمی است که به مطالعه روش های ترکیب جداسازی، شناسایی و بررسی کمّی اجزای یک ماده می پردازد. انواع مختلفی از تجزیه و تحلیل های مختلف در این علم بهکار گرفته می شوند که در نگاه کلی میتوان آنها را به دو دسته اندازه گیری های (تحلیل ها) کیفی و کمّی تقسیم کرد.
به بیان ساده در تجزیه کیفی نوع اجزای موجود در نمونه تعیین میشوند و در تجزیه کمّی مقدار یا غلظت هر یک از اجزای سازنده نمونه با استفاده از تکنیکهای مختلف اندازهگیری میشوند. به طور کلی روشهای مورد استفاده در شیمی تجزیه به دو دسته روشهای کلاسیک و روشهای دستگاهی تقسیم میشوند. روشهای کلاسیک از ابزارهای سنجش چندان پیشرفتهای بهره نمیگیرند.
در مقابل در روش های دستگاهی، دستگاه ها و سیستم های تجزیه و تحلیل نقش اساسی ایفا میکنند. از جمله روش های دستگاهی میتوان به روش های الکتروشیمیایی، روش های طیف سنجی و روش های کروماتوگرافی اشاره کرد. شیمیدان های تجزیه با استفاده از دانش شیمی، روش های کامپیوتری و استفاده از دانش آمار به حل مشکلات مختلف در زمینه های مختلف شیمی و صنایع مرتبط می پردازند. به عنوان مثال هایی در این زمینه میتوان به کنترل کیفیت و سلامت مواد غذایی در صنایع غذایی، صنایع دارویی و صنایع مربوط به کیفیت آب، تنظیم و کنترل کیفیت خروجی منابع شیمیایی، تشخیص هویت در علوم جنایی و ارزیابی کیفیت کالاهای تجاری اشاره کرد.
هدف از تحصیل رشته شیمی تجزیه (کد 2213) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در مقطع دکتری گرایش شیمی تجزیه از علم شیمی فراگیری عمیقتر مباحث تئوری مربوط به علم شیمی تجزیه در کنار پژوهش متمرکزتر در زمینه های مختلف شیمی تجزیه اعم از الکتروشیمی، روشهای جداسازی و کروماتوگرافی، روش های طیف سنجی به منظور فراگیری تخصص های لازم جهت تحقیق و توسعه روش های اندازه گیری کیفی و کمّی جدید و اندازه گیری آنالیت ها و نمونه های مهم طبیعی می باشد. دانشجویان این مقطع تحصیلی پس از فراگیری آموزش های لازم و کسب مهارت های مختلف آموزش و پژوهش می توانند به عنوان هیئت علمی جذب دانشگاه ها و مؤسسات علمی و یا در صنایع مختلف به عنوان افراد متخصص در زمینه تحقیق و توسعه روش های اندازه گیری و دستگاهی نوین مشغول به کار شوند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته شیمی تجزیه (کد 2213) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی، خصوصی و اجرایی):
دانشجویان فارغ التحصیل از این مقطع تحصیلی می توانند به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی یا به عنوان افراد متخصص در زمینه توسعه روش های دستگاهی و روش های اندازه گیری جدید در آزمایشگاه های صنایع مختلف نظیر آزمایشگاه های کنترل کیفیت صنایع غذایی، صنایع تولید مواد شیمیایی، صنایع نفت و پتروشیمی و … مشغول به کار شوند.
معرفی رشته شیمی معدنی (کد 2214) در مقطع دکتری:
رشته شیمی معدنی شامل سنتز ترکیبات مختلف فلزی است که گستره وسیعی را پوشش می دهد. ترکیباتی همچون ساختارهای آلی ـ فلزی، کاتالیزورهای مختلف برای انجام واکنش های شیمیایی، کریستال گیری از کمپلکس هایی با ساختار جدید، استفاده از بایومولکول های معدنی برای کاربرد در زمینه های مختلف بیوشیمی، سنتز ابرمولکول ها، نانوفلزات معدنی و ترکیبات و بسترهای حفره دار مانند زئولیت ها و چارچوب های فلز ـ آلی (MOF) و … می باشد.
هدف از تحصیل رشته شیمی معدنی (کد 2214) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در مقطع دکتری شیمی معدنی رسیدن به بالاترین مقطع تحصیلی دانشگاهی در این رشته است که سبب ابداع، نوآوری و گسترش دانش شیمی در این زمینه می شود؛ همچنین عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها و ورود به صنعت می تواند از اهداف دیگر تحصیل در این مقطع باشد.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته شیمی معدنی (کد 2214) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی، خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان اعضای هیئت علمی، پژوهشگاه های نفت و پتروشیمی، رنگ و رزین، کارخانجات صنعتی، پخش و فروش مواد شیمیایی، R&D شرکت ها و … مشغول به کار شوند.
معرفی رشته شیمی کاربردی (کد 2215) در مقطع دکتری:
شیمی کاربردی یک رشته جدید است که در دانشگاه های محدودی در کشور تدریس می شود. دانشجویان این دوره به کاربردهای شیمی در صنعت، صنایع دارویی، بهداشتی، غذایی و زمینه های مورد نیاز صنایع شیمیایی می پردازند این افراد متخصص و کارآمد باید توانایی استفاده از علم شیمی به منظور شناخت و حل مشکلات اساسی صنایع شیمیایی، نفت، پتروشیمی، داروسازی، وسایل بهداشتی، صنایع غذایی و سایر زمینه های وابسته را داشته باشند. در این دوره نوآوری و گسترش دانش شیمی در صنعت از اهمیت خاصی برخوردار بوده و رسالت ویژه دانشجویان مقطع دکتری شیمی کاربردی را تشکیل می دهد.
هدف از تحصیل رشته شیمی کاربردی (کد 2215) در مقطع دکتری:
رشد روزافزون علم و تکنولوژی در زمینه های صنایع شیمیایی، نفت و گاز، صنایع دارویی و بهداشتی، صنایع غذایی و نیاز به تربیت پژوهشگرانی با تفکر خلاق و مستقل ضرورت ایجاد دوره دکتری شیمی کاربردی را آشکار می سازد. این پژوهشگران باید توانایی کار در این زمینه ها و همچنین دانشگاه ها و مؤسسات را داشته باشند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغ التحصیلان رشته شیمی کاربردی (کد 2215) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی، خصوصی و اجرایی):
فارغ التحصیلان دکتری شیمی کاربردی می توانند ضمن فعالیت در تمام محل های جذب فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد (دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی، مراکز تحقیقاتی، کارخانجات پتروشیمی، کارخانجات تولید فلزات مختلف، پلاستیک، رنگ و رزين، الياف، صنايع غذايي، صنايع دارويي، بهداشتي و شويندهها، آزمایشگاه های کنترل کیفی و …) در زمینه کارهای تحقیقاتی و رفع معضلات علمی نقش مهمی داشته باشند و مسئولیت های سنگین تری را به عهده بگیرند. همچنین فارغ التحصیلان دکتری شیمی کاربردی می توانند در فعالیت های صنعتی، در سطوح مدیریت واحد های تحقیق و توسعه و نیز در تکمیل کادر هیئت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و سایر زمینه های وابسته به ایفای نقش بپردازند.
کنکور آزمایشی کارشناسی ارشد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد آمار و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد اقیانوس شناسی فیزیکی – فیزیک دریا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد الهیات و معارف اسلامی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ایرانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد برنامه ریزی شهری منطقه ای و مدیریت شهری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پرستاری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پژوهش علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تاریخ
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حسابداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حقوق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ریاضیات و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان انگلیسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان و ادبیات فارسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم جانوری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم سلولی و مولکولی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ژئوفیزیک و هواشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اقتصادی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۱
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم جغرافیایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم زمین
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فوتونیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فیزیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت اجرایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مطالعات زنان
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی برق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی پلیمر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی تولیدات گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی بیوتکنولوژی و داروسازی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی صنایع
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران نقشه برداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فراوری و انتقال گاز
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات IT
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی آب
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی بیوتکنولوژی در کشاورزی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی دام و طیور
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم خاک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم و مهندسی صنایع غذایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معدن
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معماری کشتی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی منابع طبیعی محیط زیست
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی هوافضا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد نانو فناوری – نانو مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای پژوهشی و صنایع دستی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای تصویری و طراحی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای ساخت و معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد طراحی شهری