معرفی رشته روانشناسی (کد 2150) در مقطع دکتری:
روانشناسی یکی از رشته های پرطرفدار هم در مقطع ارشد و هم در مقطع دکتری است. رشته روانشناسی در مقطع دکتری دارای سه گرایش متفاوت می باشد: روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت و روانشناسی (بدون گرایش).
تمرکز اصلی روانشناسی بالینی بر حل مشکلات و اختلالات روانشناختی می باشد. در میان سایر گرایش های روانشناسی، گرایش سلامت جدیدتر بوده و تا به امروز فقط در مقطع دکتری دانشجو پذیرفته است.
روانشناسی سلامت یک گرایش کاملاً تخصصی است که در تمام سطوح پیشگیری از بیماری ها و در هنگام ابتلا، پروتکل های تعریف شده، می تواند به بهبود وضعیت روانی و جسمانی افراد کمک کند.
گسترش دنیای مدرن و بالطبع استرس های جدید، فشار روانی زیادی به انسان امروزی وارد می کند. روانشناس سلامت علاوه بر کمک به بیماران جسمانی، می تواند به مراقبان آن ها که تحت فشار روانی قرار دارند، کمک کند.
برای کادر درمان، روانشناس سلامت، می تواند به آن ها خدماتی در جهت حفظ تعادل روانی و بهبود کیفیت زندگی ارائه نماید. در حقیقت
در تمامی حوزه های ارتباط جسم و روان کمک کننده و راه گشاست.
روانشناسی سلامت، ارتباط بین عوامل روانشناختی و سلامت و بیماری جسمی را مورد مطالعه قرار میدهد و روانشناسی (بدون گرایش) بیشتر به جنبه های نظری روانشناسی می پردازد. البته تعداد اندکی از دانشگاه ها گرایش های روانشناسی بالینی و روانشناسی سلامت را ارائه می دهند و در اکثر دانشگاه ها، روانشناسی (بدون گرایش) ارائه می گردد. با این حال، مواد امتحانی و ضرایب دروس در کنکور برای همه گرایش ها یکسان است. فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی (در تمامی گرایش ها)، بهداشت و درمان و توان بخشی میتوانند در کنکور دکترای این رشته شرکت کنند. طول مدت تحصیل در دکترای روانشناسی 5 سال است، با این حال می توان این دوره را در مدت زمان کوتاه تری نیز سپری کرد.
هدف از تحصیل رشته روانشناسی (کد 2150) در مقطع دکتری:
هدف از تحصیل در رشته روانشناسی در مقطع دکتری، همانند مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، درک و فهم جنبه های نظری و کاربردی روانشناسی به منظور حل و فصل مشکلات و اختلالات روانشناختی، شناخت بیشتر انسان و کمک به بهبود کیفیت زندگی، چه در بیماران و چه مراقبان آن ها می باشد. جهتگیری خاص این هدف، همانگونه که در معرفی رشته روانشناسی در بالا نیز گفته شد، به گرایش مربوطه بستگی دارد. البته در مقطع دکتری روانشناسی همانند سایر رشته های دانشگاهی، پژوهش نقش برجسته ای دارد. بخش اعظم مقطع دکتری به کارهای پژوهشی در رابطه با انجام رساله و نگارش مقالات علمی مربوط میشود؛ بنابراین از دانشجویان این مقطع انتظار میرود که به پژوهش علاقه نشان دهند و از توانایی کافی برای انجام پژوهش برخوردار باشند.
آینده شغلی و بازار کار مربوط به فارغالتحصیلان رشته روانشناسی (کد 2150) در مقطع دکتری (اعم از شغل های دولتی، خصوصی و اجرایی):
بیشتر افرادی که به رشته روانشناسی وارد می شوند درصدد انجام فعالیت های بالینی و معالجه افراد مبتلا به اختلالات روانشناختی هستند. این افراد می توانند در درمانگاه ها و کلینیک های روانشناسی استخدام شوند یا خود اقدام به تأسیس کلینیک نمایند. با این حال، بازار کار روانشناسی هر روز در حال گسترده تر شدن است و عرصه های جدیدی پیش روی روانشناسان گشوده میشود. فارغ التحصیلان روانشناسی می توانند در مدارس، زندان ها، بیمارستان ها، مراکز بهزیستی و مراکز بهداشت روانی و جسمی مشغول به کار شوند. همچنین آن ها می توانند در مراکز تحقیقات مشغول به انجام پژوهش شوند یا به عنوان هیئت علمی در مراکز آموزشی استخدام گردند.
در رابطه با گرایش روانشناسی سلامت متأسفانه هنوز مشکلاتی در زمینه تعریف دقیق وظیفه روانشناس سلامت در بیمارستان ها وجود دارد، لکن نیاز به حضور آنها به شدت احساس می شود اما کلینیک هایی که در خصوص ناباروری، سالمندان، استرس، اعتیاد، دیابت، سرطان و سایر بیماری های جسمی و مزمن فعالیت دارند، می توانند از این متخصصان بهره مند شوند.
توضیحی در رابطه با تعداد کل واحدهایی که در مقطع دکتری رشته روانشناسی (کد 2150) باید گذرانده شود (واحدهای تئوری و دوره مربوط به انجام رساله):
تعداد کل واحدها در مقطع دکترای رشته روانشناسی تا حدودی به گرایش و همچنین دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد؛ اما می توان گفت که تعداد کل واحدها 36 واحد است. از میان این واحدها، 18 واحد شامل واحدهای نظری و عملی می شود که دانشجو موظف است در کلاس حضور یابد. برخی از دانشگاه ها این واحدها را در طول سه ترم ارائه می دهند و برخی دیگر از دانشگاه ها، این واحدها را به صورت فشرده تر و در طول 2 ترم ارائه می نمایند. پس از گذراندن 18 واحد، امتحان جامع برگزار می گردد. همچنین 18 واحد باقیمانده مربوط به رساله دکتری است. بعد از آزمون جامع، دانشجو در خصوص رساله دکتری خود اقدام میکند.
نام دروس تئوری که عموماً دانشجو در مقطع دکتری رشته روانشناسی (کد 2150) می گذراند:
البته این موضوع به گرایش بستگی دارد و بعضی از دانشگاه ها به صلاحدید خود، ممکن است دروس خاصی را ارائه کنند. با این حال دروسی که معمولاً در بیشتر دانشگاه ها ارائه می شود شامل موارد زیر است:
آمار استنباطی
روش تحقیق
آسیب شناسی روانی
پسیکوفارماکولوژی
روانشناسی شخصیت و روانشناسی رشد
دروس ارائه شده گرایش روانشناسی سلامت در زیر آورده شده است:
استرس، روش های تحقیق در روانشناسی سلامت، روانشناسی سلامت، سازگاری با بیماری های مزمن، سایکونوروایمونولوژی، سالمندی و سلامت، اعتیاد، مداخله روانی در درمان بیماری ها و کارورزی در روانشناسی سلامت.
برخی از دروس ارائه شده گرایش روانشناسی بالینی در زیر آورده شده است:
اصول اخلاقی و قوانین حرفه ای در روانشناسی بالینی، مسائل جدید در بهداشت روانی و روان شناختی تندرستی، نوروسایکولوژی پیشرفته در روانشناسی بالینی، درمان های پیشرفته فیزیکی و دارویی در بیماری های روانی.
کنکور آزمایشی کارشناسی ارشد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد آمار و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد اقیانوس شناسی فیزیکی – فیزیک دریا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد الهیات و معارف اسلامی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ایرانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد برنامه ریزی شهری منطقه ای و مدیریت شهری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پرستاری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد پژوهش علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تاریخ
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حسابداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد حقوق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد روانشناسی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ریاضیات و کاربردها
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان انگلیسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زبان و ادبیات فارسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم جانوری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم سلولی و مولکولی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد زیست شناسی – علوم گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد ژئوفیزیک و هواشناسی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم اقتصادی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۱
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم تربیتی ۲
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم جغرافیایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم زمین
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد علوم کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فوتونیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد فیزیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مدیریت اجرایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مطالعات زنان
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی برق
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی پلیمر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی تولیدات گیاهی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی شیمی بیوتکنولوژی و داروسازی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی صنایع
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی عمران نقشه برداری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فراوری و انتقال گاز
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات IT
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کامپیوتر
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی آب
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی بیوتکنولوژی در کشاورزی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی دام و طیور
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم باغبانی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم خاک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی کشاورزی علوم و مهندسی صنایع غذایی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معدن
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی معماری کشتی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی منابع طبیعی محیط زیست
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی نفت
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد مهندسی هوافضا
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد نانو فناوری – نانو مواد
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای پژوهشی و صنایع دستی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای تصویری و طراحی
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد هنرهای ساخت و معماری
- سوالات آزمون آزمایشی ارشد طراحی شهری